ENKLA dressyr övningar

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Behöver lite enkla dressyr övningar att göra på min häst då hon inte få galoppera så mycket.

Trav och skritt övningar.

Inte öpnor och slutor eller skänkelvikningar och sådan, men något lätt som ändå får hästan att tänka.

Jätte tacksam för svar!

MvH//TheHuntedOne

Sv: ENKLA dressyr övningar

Varför inte få din häst uppmärksam på dig på lång tygel i skritt? Övar upp både din och hästens fokusering jättebra! Rid olika ridvägar, lägg in volter, volt tillbaka osv på lång tygel, och var noggrann med din egen sits. Sitt mitt över hästen, försök styra hennes bogar med din sits och ge bara små impulser med tygeln. Detta är jättebra för ekipaget!

På ridbanan kan du ju bygga upp en "bana" av tex bommar och koner eller hinkar eller så och träna på att rida rakt genom smala passager (bommar på marken), kanske gå över en pressening, slalom mellan koner osv. Bara fantasin sätter stopp. Har du tillgång till skog så är det ju trevligt att kunna variera ridning på ridbana med dressyr i skogen. Man kan rida mjuka serpentiner över vägen, träna att böja och ställa hästen genom att rida slalom runt träd, klättra lite, gå lite vid sidan av stigen och låta hästen använda huvudet och koncentrera sig på var den sätter fötterna. Det är oftast skönare för både häst och ryttare att slippa ridbanan de varmaste och flugigaste dagarna på sommaren...

Åttvolter/serpentiner med omväxlande runda och "fyrkantiga" volter/bågar, om du förstår vad jag menar. I trav, med mycket halvhalter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka