Enkel sele

annaLena_island

Trådstartare
Hej,
Jag ska ha en enkel bröstsele till min islandshäst, dra rockard och sladda ridbanan alltså köra tre-fyra gånger i månaden. Jag vill inte ha en i nylon, men vill lägga runt 3000kr. Är det någon som har några tips? Tack på förhand!

Sv: Enkel sele

Köp en travsele :up:
Det finns fortfarande nya med enbart remselning, men även ett ganska stort begagnatutbud och då får du en lädersele för runt 1000-lappen ;)
Storleksmässigt så kan du ha både ponny (för russ) och full till en islänning skulle jag tro. Jag har en full till min NF (maxad C och grov). :idea:

Tack, men vi har en travsele som jag tyckte skulle bli utmärkt. Anders Eriksson som hjälpte till med inkörningen (och iof tycker att en bra sele kostar 40 000) har förklarat att en travsele är förkastlig att dra med, det skall vara bred brösta och draglinor kopplad till svängel om man är det minsta rädd om hästen...

Jag får instämma med AE i det fallet. En travsele är (oftast) inte gjord att dra tyngre än en sulky med.
En bra lädersele av riktigt god kvalité kostar en slant (även om det imo lönar sig något enormt i längden - håller i evigheter och andrahandsvärdet är ofta bra), även en begagnad. Kikade dock lite snabbt på Driveout, och de har budgetvarianter - jag har dock ingen större personlig erfarenhet av dessa.
Kan du tänka dig en loksele eller en arbetssele istället så finns det säkerligen en del begagnat i vettigt skick.

Skaffa en loksele om du fixa ridbanan, du kommer spara hästen så mycket med en riktig sele =)

Ja men det finns ju bredbröstor med långa linor, en fullstor sån och du har draglinan automatiskt... :idea:
Jag tycker att AE är lite väl petig när han rekomenderar selar, ja om du tänker köra en 4-hjulig vagn i kuperad terräng (aka maraton) behövs en riktig sele - men för "hemmabruk" med rockard och lite ridbane-fix - näe det förstör man ingen häst av :meh:
Dessutom kan du sätta en svängel på rockarden om du är orolig ;)
Eller som någon annan skrev, titta efter en loksele :idea:

Lite beror alltså på hur och var du tänker köra, men jag tyckte i ditt första inlägg att det var hemmakörning med rockard som var huvudsaken och inte så ofta - därav travsele-tipset (fast nu hade ju du en sån redan... :p).

Jag har varit med när en sele gick sönder, hästen tog i och selen sprack... Som tur väl var så tömkördes hästen. Sen dess så lägger jag inte på vad som helst på mina hästar. Denna sele var gammal men såg helt ok ut. Hellre att man är för petig, det är en säkerhetsfråga.

TS: Varför är du sånn motståndare av nylon? Det finns riktigt bra och billiga nylonselar på marknaden nu.

Jag har varit med när en sele gick sönder, hästen tog i och selen sprack... Som tur väl var så tömkördes hästen. Sen dess så lägger jag inte på vad som helst på mina hästar. Denna sele var gammal men såg helt ok ut. Hellre att man är för petig, det är en säkerhetsfråga.

Vad det här till mig?!

Självklart ska all utrustning vara av hel och god kvalité - oavsett vad det är!
Du får det att låta som om mitt råd är att "vilken gammal sk*t duger" :mad:

Jag kan väl tycka att om en travsele med bredbrösta duger för en travhäst i hundratusentalskronorsklassen att dra tryckvagn och rockard med borde den duga för en hobbyhäst att dra en lätt rockard med också. De drar ju knappt något med bröstan om man inte kör uppför eller i tungt underlag.

Till att sladda ridbanan skulle jag dock använda loksele.

Det finns ju billigare varianter som är bra oxå. Din islandshäst kanske kan ha driveout starts sele i stl ponny? Beror på hur grov den är. Annars har ju selar.se en enkel sele oxå med storlek upp till cob. Dessa går ju för runt 2500kr.

Jag har själv haft en driveout start som jag även tävlat med och det finns inget att klaga på kring den för träningskörning och även lättare tävling.

Jag gillar inte heller nylonselar. Av samma anledning som man inte ska ha nylongrimmor på då hästen åker transport. De går inte sönder och kan skära och bränna istället.

Jag har en enkel silettsele från Ädelssons till vår islänning, den kostar typ 1500 tror jag, inkl allt. Helt ok kvalitet, läder osv. Jag har strl Cob, för den ska passa stora hästen också, har fått göra några extra hål här och var annars funkar den fint.

Därav att jag skrev "oftast". Majoriteten av de travselar jag sett/kommit i kontakt med har inte haft bred brösta, vilket jag anser är ett krav för att den ska duga att dra med.

Jag använder en sele från selar.se en enkel sele i läder kostar 2400 kr. Den har fungerat i ca 10 år nu och jag har kört 2 islänningar med den. Jag har dock kompletterat den med en ideal baksele vilken har spruckit i lädret :mad: och en fransk coller brösta. Många Islänningar har låg hals och då ligger en vanlig brösta inte bra. Egentligen så skulle jag ha kunnat köpa en betydligt bättre sele för det blev ju rätt dyrt.....Men den är i så bra kvalitet så det kanske ändå var värt det :D

Jag har också funderat på att sladda ridbanan med den. Man bör nog ha en riktig loksele om inte sladden är lätt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama