Enkel mat som barn gillar (3-6 år)

Minett

Trådstartare
Vi får besök av två barnfamiljer i morgon kväll och tänkte bjuda på "matigt fika". Till de vuxna blir det troligen Västerbottensostpaj, men jag gissar att det inte skulle vara så uppskattat bland barnen... Dessutom är ett av barnen äggallergiker och då är det ju svårt med paj. Så nu behöver jag massor av tips!

Hade först tänkt ha varmkorv som barnalternativ - men så kom jag på att det hade vi ju sist de var här... så jag skulle vilja hitta på något annat som inte är så komplicerat. Har funderat på köttbullar som man trär upp på träspett - har sett det någon gång... men då borde man väl varva köttbullarna med något? Körsbärstomater kanske?

Vad skulle du ha bjudit på?

Sv: Enkel mat som barn gillar (3-6 år)

Hur vore det med minipizzor?

Man gör antingen egen pizzadeg eller så använder man en färdigköpt eller brödskivor. Kavla ut till riskaksstorlek. På med tomatsås och ost, in i ugnen.

Mitt tips är Tacos. :d Men om det faller under kategorin "matig fika" vet jag inte. ;)

Tänkte mig då Tacos till alla. :)

/Timsetim

Senast ändrad:

Inte oliver på grillspetten, det hade du aldrig fått i mina barn iaf...

du kanske kan ha körsbärstomater (som TS skrev) och champinjoner?
Annars brukar ju hamburgare funka. Annan enkel mat som går hem hos oss är potatisbullar (finns färdigfrysta för en hyfsat billig peng).

haha, hemma hos oss slogs vi om oliverna!

Ägghalvor? Inte på spett för det blir nog äckligt men liggande på ett fat.

Plättar brukar väl vara bra till barn annars, man kan ju sätta fram lite olika tillbehör.
När jag var liten fick vi plättar med rivet äpple, kanel och keso, supergott! Eller så kör man på sylt eller frysta bär eller vad man nu gillar.

Plättar fick mig osökt att tänka på våfflor - de kan du ju äta antingen med sylt och grädde (för barnen?) och med kaviar (inte Kalles, utan sån på burk), creme fraiche och rödlök tex. Det finns säkert fler sätt att få dem matiga, men de kan inte jag. *s*

Hos min 5,5 åring skulle både köttbullarna med körsbärstömater och minipizzorna gå hem (inte oliver dock), pastasallad (eller rättare sagt alla typer av pasta) går också hem. Varma mackor med ketchup skinka och ost är poppis och går under benämningen "mammapizza", tillagas med fördel i micron. Du kan ju även varva köttbullar och korvbitar på spett, inte som varmkorv men ändå korv (ungar brukar gilla korv).

Oj, så många bra tips! Stort TACK - barn är verkligen inte min starka sida!

Tacos hade varit perfekt om inte vi själva ätit det TVÅ gånger den här veckan, först med gäster i tisdags och sedan resterna på torsdag... Det är ju annars så perfekt eftersom var och en kan plocka vad han/hon vill ha. Jag som t ex inte äter kolhydrater behöver ju bara hoppa över brödet, någon annan hoppar över vitlökssåsen o s v.

Våfflor och plättar var en kul variant - de går ju verkligen att göra både som barn- och som vuxenalternativ. Till det senare skulle vi ju faktiskt kunna lyxa till det med Kalixlöjrom - har "det gula guldet" i frysen! :D

Eller också tar vi tipset att varva korvbitar (eller kanske prinskorv?) med köttbullar och körsbärstomater på spett. Eller minipizzor...

Kul att plötsligt ha många bra alternativ att välja mellan! TACK igen! :laugh:

haha, hemma hos oss slogs vi om oliverna!

Ägghalvor? Inte på spett för det blir nog äckligt men liggande på ett fat.

Det är väl bara att testa?
Jag äter fortfarande inte oliver efter ett olivmissöde i barndomen,(Jag tryckte in en hel näve svarta i munnen i tron att det var vindruvor) men låt dom testa. Antingen så spottar de ut dem eller så tycker de att det är gott.

Nej, just det, plättar och våfflor funkar ju inte för äggallergikern... Undrar om färdigköpta köttbullar finns utan ägg? Får väl åka till butiken och läsa på förpackningarna...

Oj, min tråd har visst flyttats till "Förälder" - det hade jag aldrigt trott att jag skulle ha en tråd som hörde hemma där! Hade inte ens koll på att det fanns en sådan rubrik - det är liksom inte "min värld" i vanliga fall. Men man ska väl aldrig sluta förvånas!

Senast ändrad:

Det finns recept på äggfria pannkakor, kan dock inte garantera att de är goda för jag har aldrig testat. Men kanske något att pröva?

Har ni bordsgrill så gör hajkbomber.

Potatis, korv, lök osv vad man nu vill ha i.
Läggs i folie som sedan viks till en boll och sedan läggs på grillen (eller elde egentligen då) Minns inte exakt hur länge vi hade de låg på grillen men kul för ungarna (var superpoppis bland våra miniorer alla fall:D, däribland moi)
Men räkna med att det ska hinna stekas på lite alla fall.

Man kan ju steka på det lite innan om man vill så går det fortare.
Smidigt för allergikern också, eftersom det är lite osmidigt med ägg i dessa
/Mirre gammal scout:D

Jag har aldrig haft ägg i mina våfflor, så våfflor borde funka även för allergikern :)

*KL*

TACK för alla tips - det här var en lärorik tråd! Jag skulle ALDRIG ha kunnat gissa att man kunde göra plättar utan ägg t ex!

Just i kväll blev det dock inga plättar - hade inte tid att ställa oss och steka. Så det blev istället spett med prinskorv och köttbulle på - värmde dem i micron och satte sedan en körsbärstomat och en bit gurka på varje. Både vuxna och barn åt med god aptit! (De vuxna åt även "Bottenlös Krutrökspaj" och sallad. )

Har noterat ner tipsen från den här tråden så att jag kan plocka fram nästa gång det är dags - då blir det antagligen plättar!

Krutrök som är så gott! Hur gjorde du den pajen? Lika som en västerbottensostpaj?

Krutrök som är så gott! Hur gjorde du den pajen? Lika som en västerbottensostpaj?

Jag har hittat ett jättebra recept från P1:s program "Meny". Det finns på sr.se om du söker på "Bottenlös Västerbottensostpaj". Jag gör precis så, fast med Krutrök istället för Vb-ost.

Nu har jag inte koll på om det är äggfritt eller inte, men för några år sedan så fick dagbarnen hos dotterns dagmamma i samband med dotterns födelsedagskalas grillspett att äta.
Det som fanns att välja på att ha på sin pinne var,
* Potatiskroketter
* Köttbullar
* Korv
* Gurka
* Tomat
* Paprika

Mycket uppskattat.

Året efter fick de pastasallad, även det uppskattat.

Majskolvar gillar mina barn med, de kan man ju dela i mindre delar och ha på spetten.
:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka