Enheter i foderanalys

Nordiskusken

Trådstartare
Fick analyssvar på mitt grovfoder igår och blev väldigt fundersam över makromineralerna som var utskriven som mg/kg.
Svaret var:

Ca 5.3 mg/kg
P 2 mg/kg
Mg 2 mg/kg
K 6,1 mg/kg
Na 0,33 mg/kg
S 1.3 mg/kg

Borde det inte vara g/kg?

Blir väldigt osäker eftersom det är ett stort och känt företag som gjort analysen och jag tycker inte att de borde kunna göra en sådan tabbe? :o eller är det helt enkelt jag som tänker fel?:o

Sv: Enheter i foderanalys

Tack! kanske inte är jag som tänker fel i alla fall då....
Har mejlat men inte fått något svar, och nu lär de väl dröja till på måndag...
Vill ju räkna nu!! tror att jag räknar som att det är gram så får jag väl göra om senare om det blir fel.
Är det ändå milligram som är rätt kan man ju i stort sett bortse ifrån mineralerna i höt:crazy:

På Eurofins så redovisar de i alla fall i mina rapporter makromineralerna i g/kg foder och g/kg TS.

Jag tror att du kan räkna med att de bara har skrivit fel enhet. De borde ha skrivit per gram istället för per milligram. Siffrorna per gram känns som att de kan stämma men hade det varit per mg så hade det varit ett ovanligt mineralfattigt hö.

Samma företag som mitt... Väldigt märkligt om de kan göra ett sådant fel, borde de inte ha en färdig "mall" där dom bara för in resultaten?
Framgår heller inte om det är per kg foder eller per kg Ts står som sagt bara mg/kg:meh:

Har fått svar på mitt mejl! Det var som vi misstänkte, de har skrivit fel.
Svaret ska vara i g/kg Ts, anledningen var att de nyligen bytt datasystem...

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 300
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25