enhandsridning på stångbett

H

hoppetoss

hej!
jag har börjat tävla lite smått med min pålle. Så nu undrar jag om man rider på stångbett, måste man rida på en hand även på d-tävlingar och klubbtävlingar?
Någon sa till mig att jag inte behöver det om jag tävlar i youthklasser, stämmer det?
Jag vill helst slippa rida på en hand;) det underlättar en del om varken min häst eller jag är så van att tävla:)

/ida

Sv: enhandsridning på stångbett

Hejsan!
Rider du på stång, måste du rida på en hand oavsett klass (förutom Freestyle reining). Rider du på tränsbett får du däremot rida på två händer.

//Elin

ja, det är vad jag alltid trott också. jag hoppades bara att det jag hört var sant, men det kanske det inte är...:confused:

Om du rider på stångbett är det en hand som gäller både på D, C och B-tävlingar, däremot får du rida på tränsbett och två händer både på D och C-tävlingar, även på B om du har en häst som är under 6år (tills det året han fyller 6 alltså)

Du får rida på två händer på stångbett när du rider poolbending, berrelrace och freestyle... Annars som sagt MÅSTE du rida med enhandsfattning..

ok, det är väl bara att fortsätta träna då=) tack för alla svar!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka