Engelsk nosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dolores_88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 175
D

Dolores_88

Snart blir jag galen! Vill köpa en ny engelsk nosgrimma till mitt träns eftersom jag irriterar mig på "flärpen" på min achennosgrimma (används som engelsk). Så jag har letat på H**ks, B**jes och några andra sidor. Hur kan man sälja lösa achen-, pullar- och remontnosgrimmor men INTE vanliga engelska?? :mad:
Man får väl lov att köpa ett helt träns då, men det finns ju knappt det heller! :cry:

Så snälla, någon som kan säga vart ni köpt er engelska nosgrimma? Undrar också vart jag kan få tag i pullarnosgrimma strl. shetland?

Tack :bow:

Sv: Engelsk nosgrimma

Men gör som jag gjorde nu när jag köpte nytt träns. Jag lämnade nosgrimman till en sadelmakare så hon får sprätta upp sömmen, plocka bort flärpen och sy igen. Då blir det snyggt gjort också !

Smart tips!
Då kan jag köpa en achen göra om den!
Hmm.. fast jag hade ju gärna viljat/velat (?) ha en platt nosgrimma, dessutom... :crazy:

Jag kör med nosludd eller nosreflex över så märks inte flärpen :p
Men annars var ju asmodeus's tips jättebra!

jag har ett hööksträns som har löstagbar flärp så man kan välja mellan engelsk el aachen. kanonbra för jag har den till mitt kandar för tillfället.
undrar om dom har slutat med den typen av träns?

Hööks har ju ett träns med engelsk, platt nosgrimma. Inte så himla dyrt.

300335.jpg

Jo, den har jag sett och hade tänk beställa den innan jag kom på att man kunde köpa en lös.. fast det kunde man ju tydligen inte.. :confused:

Jag köpte en på Börjes. En helt vanlig slät engelsk nosgrimma. helt ok kvalitet och lågt pris. Annars kan du ju köpa en aschengrimma som man kan ta av underremmen på och fästet till denna, så har du 2 nosgrimmor och kan använda den du vill.

Jag skär bort pluttarna med rakblad, så långt in och nära sömmarna som jag vågar.
Klipper man kommer man inte så långt in, och det blir inte så snyggt...

Vid tillfälle ska jag även lämna in dem till en sko- eller sadelmakare och få dem helt borttagna, men det funkar ok så här så länge.

Funkar det också, men inte så kul om nosgrimman kostar flera hundra ... Då lämnar man hellre bort den på "klippning" :-)

Ja, det är jättesvårt att få tag på träns med "bara" engelsk nosgrimma. Särskilt om man vill ha ett i brunt också...

Undrar varför det ska vara så svårt, vill folk bara ha nosgrimmor där man kan hindra hästen att gapa?

Sweet skrev:
Ja, det är jättesvårt att få tag på träns med "bara" engelsk nosgrimma. Särskilt om man vill ha ett i brunt också...

Undrar varför det ska vara så svårt, vill folk bara ha nosgrimmor där man kan hindra hästen att gapa?
Om man köper ett kandar istället för ett träns så får man både engelsk nosgrimma, dubbla tyglar och ser nackstycket ut som på ett vanligt träns, så är det bara att ta bort sidostycksremmen som stången ska sitta i och vips har man dubbelt av allting, samt en REN engelsk nosgrimma..

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet, jag köpte ett brunt kandar bara för att jag ville ha ett brunt träns med engelsk nosgrimma. Extra tyglar är ju alltid bra att ha.

Javisst! Ett kandar har jag bra lust att köpa bara för att få den där j*kla nosgirmman!

Men visst är det knäppt alltså??
Jag menar, köper folk bara achen, pullar och remont? Finns det inte någon som helst efterfrågan på engelska nosgrimmor? Då börjar man undra vart världen är på väg.
Jag sätter inte på min häst en achen eller remont eftersom att det inte fungerar (klämmer ihop skinnet så han biter sig på insidan av munnen) och just nu rider jag antingen utan nosgrimma eller med pullar. Vill ha engelsk! :crazy:

Varken B**jes eller H**ks säljer engelska nosgrimmor löst, fast pullar/mexicansk och remont - det säljer dom minsann!

Nej, jag vet. Man kan bli tokig ! Fast du kanske skulle skippa katalogerna och kolla runt i några bra ridsportbutiker om du har några såna i närheten ?! Om de inte har i butiken så brukar de iallafall ha kataloger från deras leverantörer som man kan kolla i.

De brukar kunna ta hem på beställning Förutsatt att leverantörerna har några "vanliga" nosgrimmor då. Jag håller med om att det är irriterande att det finns ett aldrig sinande utbud av de "elakare" varianterna..

Beroende på vad du vill ha för färg och storlek så kanske du kan hitta något här? Annars vet jag att iaf Dyon säljer lösa engelska nosgrimmor... för typ 1200 spänn :crazy:.

Hur mktär du villig att betala för en nosgrimma ? Ska den vara vid, "normal" eller smal ?Färg ? Foder ?
Jag är rätt duktig att leta på saker om du vill ha hjälp..
/AsMoDeUs

Det har inte blivit av ännu, men jag ska gå en runda i de tre butiker som säljer hästsaker här i stan. Förhoppningsvis säljer åtminstonde en av dem engelska nosgrimmor!

Jag vill bara ha en vanlig i svart utan krumelurer, inget svindyrt. Något sånt (utan achen) / sånt tilltalar mig! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter ny nosgrimma till mitt PS-träns, den gamla versionen av Flying Change, brunt (mörkbrunt?) Eftersom jag har använt aachen...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: Buck
·
Utrustning Är det någon som vet ett träns med ganska bred engelsk nosgrimma? Alltså som ett kandar, fast vanligt träns.. Eller ett träns med...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Sandra78
·
M
Utrustning Hej! Jag har försökt leta efter ett pullar träns rätt länge nu men inte kunnat hitta något som ser ut och har den passformen jag... 2
Svar
22
· Visningar
2 324
L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil... 2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka