Energisparartråden

Låter mycket! Vi gör mer än så och hade som sagt en förbrukning på runt 400.

Men funderar på den där avfuktaren i krypgrunden. Vet du hur mycket den drar?
En halvgammal avfuktare kan lätt dra 200-300 kWh per månad om den går ganska konstant. Helt moderna brukar dra mindre dock. Bekanta har börjat att köra sina på timers för att dra ned total förbrukning.

Alltså, jag är fullt medveten om att det är stor skillnad på elpriserna, men de summor ni räknar upp som förbrukning per månad känns som en utopi för mig som norrbottning, och då bor jag ändå i södra delarna :o
Vi har ett hus byggt på den här sidan millennieskiftet, ca 140 kvm, samt varmgarage som värms till ca 15 grader (har provat ha lägre men då torkar aldrig smältvattnet från golvet på vintern). Bergvärme. Två vuxna som båda jobbar på sina kontor, duschar ej varje dag, lagar mat i princip varje dag. Kör kanske en tvättmaskin per vecka. Värmen på sedan månadsskiftet augusti/september då det började bli rått inomhus. September gick på 1500 kWh. Per år tror jag vi ligger på 27 000 kWh. Förra vintern låg det ganska stadigt på 3000 per månad. Nu har vi har en ökning på i genomsnitt 10 kWh per dag, tror det är sedan vi skaffade laddhybrid.

Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.
Vi förbrukade 889 kwh i september, då har vi ändå ganska svalt inne och bra system för uppvärmning. Men vi har två hus som vi måste ha värmen igång på. Vi förbrukade 1130 förra året i september, vilket ändå är en minskning. Men i Norrland måste värmen igång, annars skulle huset vara svinkallt redan nu.

Vi förbrukade 889 kwh i september, då har vi ändå ganska svalt inne och bra system för uppvärmning. Men vi har två hus som vi måste ha värmen igång på. Vi förbrukade 1130 förra året i september, vilket ändå är en minskning. Men i Norrland måste värmen igång, annars skulle huset vara svinkallt redan nu.
Jag har också värme trots att jag bor i söder. Det går ner mot 16 grader inomhus, och det är ju rätt kallt. Och så blir det fuktigt. Det är nog det värsta. Dock har jag inte satt igång någon elektrisk värme (förutom elfilten :) ), utan jag eldar i kaminen en stund varje dag. Det håller bort den värsta kylan... :) Tacksam att bo söderut denna vinter!

Jag har också värme trots att jag bor i söder. Det går ner mot 16 grader inomhus, och det är ju rätt kallt. Och så blir det fuktigt. Det är nog det värsta. Dock har jag inte satt igång någon elektrisk värme (förutom elfilten :) ), utan jag eldar i kaminen en stund varje dag. Det håller bort den värsta kylan... :) Tacksam att bo söderut denna vinter!
Bor också i söder och här är det lite kyligt men inget som dubbla filtar och en värmegenererande hund bredvid inte löser 😅
Vi har ingen värme mer än lite eldande på riktigt råa dagar, blir tjocktröja och tofflor på istället ett tag.

Det är i söder som risken för frånkoppling är, norrlänningarna klara sig. 😉

Ett tips för att motverka att rören fryser, speciellt i områden som ouppvärmda källare mm, är att ha en glödlampa tänd där när det är som kallast. Då fryser de inte (gammalt rörmokarknep). Ska ju vara en icke-led lampa med, led blir ju inte varma.

Ett tips för att motverka att rören fryser, speciellt i områden som ouppvärmda källare mm, är att ha en glödlampa tänd där när det är som kallast. Då fryser de inte (gammalt rörmokarknep). Ska ju vara en icke-led lampa med, led blir ju inte varma.
Ett annat bättre trick är att sätta in en frostvakt med termostat. Att lägga på konstant effekt är onödigt, men visst funkar det om man har möjlighet att själv agera termostat.

Alltså, jag är fullt medveten om att det är stor skillnad på elpriserna, men de summor ni räknar upp som förbrukning per månad känns som en utopi för mig som norrbottning, och då bor jag ändå i södra delarna :o
Vi har ett hus byggt på den här sidan millennieskiftet, ca 140 kvm, samt varmgarage som värms till ca 15 grader (har provat ha lägre men då torkar aldrig smältvattnet från golvet på vintern). Bergvärme. Två vuxna som båda jobbar på sina kontor, duschar ej varje dag, lagar mat i princip varje dag. Kör kanske en tvättmaskin per vecka. Värmen på sedan månadsskiftet augusti/september då det började bli rått inomhus. September gick på 1500 kWh. Per år tror jag vi ligger på 27 000 kWh. Förra vintern låg det ganska stadigt på 3000 per månad. Nu har vi har en ökning på i genomsnitt 10 kWh per dag, tror det är sedan vi skaffade laddhybrid.

Vet att det tidigare stått något här i tråden om de som bor i område 1 som slösar med elen genom att ha direktverkande osv. Det var ett tag sedan och jag orkar inte gå tillbaka och läsa nu, läser tråden ganska sporadiskt. En sak att ha i åtanke om de "slösande" med direktverkande är att det ofta är pensionärer eller andra med låga inkomster som bor i glesbygd. Att konvertera till bergvärme kan i deras fall handla om att göra en investering som banken anser aldrig kommer att betala igen sig pga de låga huspriserna. Tro mig, med den förbrukning vi har en vanligt vinter är det inte som "vill" ha direktverkande el.

Har aldrig trott eller ansett att de i område 1 slösar med el genom att ha direktverkande el. Jag tror att hela samhället har slösat med elen länge. Och då menar jag inte saker som att inte frysa halvt ihjäl inomhus, utan mer totalt onödiga saker. Sen är det ju självklart så att de krävs en väldigt mycket större förbrukning innan investeringar i energibesparingsåtgärder betalar sig i SE1 jämfört med SE4. Men det har ju inte så mycket med slösa att göra.

Självklart förbrukar man mycket med kWh i Norrbotten jämfört med södra Sverige. Det är ju också därför norra delen av Sverige har lägre energiskatt. Det tycker jag är helt rimligt och också rätt sätt att hantera sådana här skillnader, istället för att förlista sig på en marknadskonstruktion. Sen om differentieringen i energiskatt är rätt indelad och på rätt i nivåer idag vet jag inte. (Antagligen skulle differentieringen behöva vara större om vi inte hade en sånt konstig marknadsmodell för elpriser).

3000 kWh i december innebär att du betalade (om du hade haft rörligt månadspris med Vattenfall) 2340 kronor i ren elförbrukning då. Jag förbrukade knappt 40 % mindre än det (1831 kWk) men fick hade ändå betalat 55 % (3650 kronor) mer för mina kWh. Så den där utopin är ju ändå bara halvhärlig ;)

Att vi kunnat hålla nere förbrukningen nu och ännu inte slagit på värmen beror nog mycket på att vi bor i ett parhus om tre våningar och dessutom i ett "skyddat" läge (ingen utsikt :p ). Våra grannar som bor i friliggande hus har definitivt värmen på.

Är det under vinterhalvåret som ni förbrukar mängder?
Har i princip exakt samma förutsättningar som ni (men i sydvästra Småland och utan elbil) och tidigare år har jag legat på ca 12000 kWh/år. I år kommer jag nog ner till ca 10000 pga elbesparande åtgärder.

Ja jag tror det är dyrare elpris som gör min elräkning dyr egentligen, men visst spelar kyl och frys in, men känns inte som det är så mycket att göra åt egentligen.

Vanligtvis ligger min elräkning på mellan 350 och 450 kr per månad under åren, innan elpriset stack i väg.
Ska hon bo på en camping?

Men då har dom ju garanterat tillgång till både kyl och frys. Storkok kan hon ju göra i servicehuset.
Kyl och frys som tidigare? Storkok i servicehuset, känner du min mamma?? Det kommer hon inte göra alls. Och kyl och frys har hon men inte som tidigare när de bodde i hus. Att köra och handla i en gammal 245a när bensinpriserna är som i dag är ju inte jättekul. Därav mina invändningar

MEN, det blir säkert billigare.

Jag har numera timmätning på elmätaren pga solcellerna och insåg idag att jag då också kan se min timförbrukning i Eons app. Ska vid tillfälle sätta mig och räkna om jag skulle tjäna på timpris. Är nog tveksamt då jag inte kan ändra mycket på t ex tider för tvätt och dusch, men får se.

Kyl och frys som tidigare? Storkok i servicehuset, känner du min mamma?? Det kommer hon inte göra alls. Och kyl och frys har hon men inte som tidigare när de bodde i hus. Att köra och handla i en gammal 245a när bensinpriserna är som i dag är ju inte jättekul. Därav mina invändningar

MEN, det blir säkert billigare.
Det brukar ju finnas både kyl och frys som campinggäster har tillgång till.
Nej, det kostar att åka och handla. Just därför kanske man ska försöka handla mer sällan.

Det brukar ju finnas både kyl och frys som campinggäster har tillgång till.
Nej, det kostar att åka och handla. Just därför kanske man ska försöka handla mer sällan.
Som de givetvis inte använder, utan använder de de har själv. Därav att de får handla oftare, och i affärer de inte heller är vana vid att handla i, dyrare affärer. Jag menar att det de sparar in på el får de betala i andra kostnader- bensin, priser för mat och mat som de inte brukar köpa men får köpa nu när de inte har ugn, inte har samma förvaringsmöjligheter osv. Billigare i en ende och dyrare i en annan. Det kanske blir billigare allt som allt.

Som de givetvis inte använder, utan använder de de har själv. Därav att de får handla oftare, och i affärer de inte heller är vana vid att handla i, dyrare affärer. Jag menar att det de sparar in på el får de betala i andra kostnader- bensin, priser för mat och mat som de inte brukar köpa men får köpa nu när de inte har ugn, inte har samma förvaringsmöjligheter osv. Billigare i en ende och dyrare i en annan. Det kanske blir billigare allt som allt.
Då blir det som du tror, dom sparar inget i slutändan.

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 106
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka