Energirikt kraftfoder

Taefill

Trådstartare
Jag har en gammal häst som behöver extra energi. Han har svårt att få i sig tillräckligt med hösilage (står på fri tillgång ute och i princip fritt inne) och har ett högt näringsbehov.
Nu får han lusernpellets och olja, men den här tiden på året (andra halvan av vintern fram tills betet börjar komma) behöver han något extra för att inte falla ur. Vad rekommenderar ni?
Jag är inte speciellt bra på kraftfoder eftersom jag alltid haft lättfödda hästar eller hästar som klarar sig med lusern som extra "tillskott".
Han hade fång för ett antal år sedan och det är oklart varför, det var inte pga övervikt men det är det enda vi vet. Efter det har han gått på bete från maj/juni - september utan problem, så jag vet inte hur mycket man måste tänka på just det vid val av foder.
Jag vet inte heller om man måste tänka något speciellt gällande fibrer, han får som sagt fri tillgång på hösilage och en ganska stor luserngiva (så mycket han äter, det är ingen ide att ge mer än det han får) så fibrer får han ju i sig.
Men vad för typ av foder är bäst att ge?

Sv: Energirikt kraftfoder

Hippo Alfa brukar funka bra på gamlingar. Smakligt och små mjuka pellets. Och krydda gärna med olja ;)

Jag kan inte hitta någon produktinformation :crazy:
Vad är det? Vad ger det?

Jag har fått tips om Kraffts müsli, eller annat färdigfoder för t.ex. dräktiga ston och växande unghästar. Hur är det med sånt egentligen? Färdigfoder känns kanske sådär..?

Hippo Alfa ger 135 gram smb rp och även en del energi, ett riktigt bra foder. Mycket energi men lite stärkelse(tänker om den haft fång och ska undvika stärkelse) finns i Hippo Pro Action eller Kvarnbys Derby.

Sv: EneKrrgirikt kraftfoder

Kraffts Musli innehåller inga mängder protein och är svårt att fodra stora mängder av...det blir både dyrt för dig och lite illa för hästen med all stärkelse....inget just för en äldre häst

Sv: EneKrrgirikt kraftfoder

Kraffts Musli innehåller inga mängder protein och är svårt att fodra stora mängder av...det blir både dyrt för dig och lite illa för hästen med all stärkelse....inget just för en äldre häst

TS frågade inte efter protein utan energi.

Nej, men det var prat om Hippo Alfa som är ett proteinfoder, det var nog därför jag halkade in på det. Kraffts musli foder innehåller inte speciellt mycket energi heller...

Nej, men det var prat om Hippo Alfa som är ett proteinfoder, det var nog därför jag halkade in på det. Kraffts musli foder innehåller inte speciellt mycket energi heller...

Alla foder vi pratat om här ligger mellan ca 10 och 12 MJ. Det är bara proteinet som är olika.

Potatisprotein eller sojaprotein skulle ju kunna vara ngt att komplettera nått annat energirikt kraftfoder med, och olja då.

Och svenska foders variant Hippo Kompeet. TS kolla hur det är med mängden fett bara! Om du ger både olja och Kompeet eller Equi-Jewel.

Kompeet er et energitilskud, der er baseret på vegetabilsk fedt.
Kompeet består af nøje udvalgte planteolier, der har gennemgået en omfattende proces, der i princippet gør fedtet vandopløseligt.
Det energiholdige fedt bliver optaget og kan udnyttes til energi i træningen eller til at øge hestens huld.

• Vegetabilsk fedt er koncentreret letoptagelig energi
• Kompeet er et lugtløst og smagsneutralt pulver, der blandes med hestens øvrige foder
• Kompeet indeholder ikke stoffer, der står i FEI`s dopingregulativ
• Kompeet er GMO-fri

Kompeet anbefales til følgende heste:

Gamle heste/tynde heste, fordi Kompeet hjælper til at holde huld/øge huld
Hårdtarbejdende heste og konkurrenceheste, fordi Kompeet giver kontrollerbar energi

Ursäkta, det är på danska men orkar inte översatta men ni kan förstå ändå :)

Vad är Hippo Kompeet för något?

Stämmer säkert!

Jag fick ingen info om omegahalterna eller vad det är för fett. Vilket är superduperskitkass och hade det inte varit för att tilltänkta hästen inte åt typ något just då så hade jag bojkottat av den anledningen.

Men det är alltså likt Equi-Jewel ett smak och luktlöst pulver som av den anledningen kan vara lättare att lura i kräsna hästar som inte äter tillräckligt och tappar hull.

Aha....ett pulver för att hjälpa hästen att gå upp i vikt. Det låter långsökt men det kanske funkar. Har du fått önskat resultat? Jag är inte kritisk bara nyfiken.

Det var min mors häst. Så länge hon åt det pulvret blandades ut i verkade hon inte bry sig så det var ju lyckat (prio ett att få hästen o äta öht). Hon dissar lätt div grejer man häller i annars tex linfröolja (mer än typ en matsked och hon åt inte).

Det är inget mirakelpulver utan behandlat fett så att det blivit ett pulver :-D Mao typ samma värden som olja vilket ju är det energirikaste. Däremot är det säkert helt skeva omegahalter eftersom de inte redovisas och man får ju heller inte veta vilket fett mer än att det är vegetabiliskt. Vilket är skitkass! Men ibland har nöden ingen lag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25