Energirikt foder till ponny

G

Gyllene

Det är så att jag håller på att räkna foderstat till ponnyn. Problemet är att jag inte kommer upp i så högt energibehov som ponnyn behöver. Han går i normalt arbete så det borde väl inte vara några problem. Men t.ex 2 kg havre, det är väl för mycket för en liten c-ponny? Vad finns det annars för energirika foder?

Jag räknade bl.a. på Hippo champ, men där blev kalcium-intaget ca 33 och han behöver bara 18. Är det någon fara med ett för högt intag?

Jättetacksam för svar då det verkligen kan vara klurigt att räkna foderstat. :bow:

Sv: Energirikt foder till ponny

Om Ca kommer från grovfoder är det ingen fara.
Hur mycket MJ behövs? Det går inte pytsa till ponnyn mer grovfoder helt enkelt? Måste väl vara både bäst och billigast.
Om han går i normalt (vad klassar du som normalt? I många böcker är normalt ca 4-6 h om dagen, lätt är 3 h/dag...) och är normal/lättfödd så behövs förmodligen inte mycket mer än grovfoder, givetvis beroende på värden.
Energiintaget borde vara enkelt att täcka till en normal ponny med ett vanligt grovfoder, det som brukar ställa till det är proteinet.

Summa sumarum: Ge mer grovfoder!

Ge mer grovfoder eller olja. Du kan räkna på att oljan innehåller 3,7 MJ/100g.

Vad har du för grovfoder?

Jag tycker det låter konstigt att inte grovfodret kan täcka en C-ponnys energibehov, oftast är ju problemet det omvända... ;)

Svar till alla

Enligt den tabell jag kollar på så går ponnyn i normalt arbete. Lätt arbete är mest skogspromenader och lite markarbete medan normalt är mer hopp- o dressyrpass + tävlingar alternativt 2 timmar lektionsarbete per dag, står det.

Så enligt uträkning behöver han 58 MJ per dag. Men jag räknade faktiskt på 1 kg hösilage till :D så att han får 5kg och då blev det 53 MJ med 1,5kg havre + betfor inräknat (kan ju lägga till olja så blir MJ ännu bättre). Smb.rp kom upp till 420, behovet är 325. Det var det ni menade var problemet med protein, gissar jag? Hm, då finns risken med att han blir för tjock?

Svar till alla

Enligt den tabell jag kollar på så går ponnyn i normalt arbete. Lätt arbete är mest skogspromenader och lite markarbete medan normalt är mer hopp- o dressyrpass + tävlingar alternativt 2 timmar lektionsarbete per dag, står det.

Så enligt uträkning behöver han 58 MJ per dag. Men jag räknade faktiskt på 1 kg hösilage till :D så att han får 5kg och då blev det 53 MJ med 1,5kg havre + betfor inräknat (kan ju lägga till olja så blir MJ ännu bättre). Smb.rp kom upp till 420, behovet är 325. Det var det ni menade var problemet med protein, gissar jag? Hm, då finns risken med att han blir för tjock?

Protein från grovfoder är inte farligt.
Varför inte ge mer hösilage? Det kan ju inte vara svårt att ge tillräckligt med hösilage så att du slipper kraftfoder helt.
Hästen mår ju absolut bäst om den slipper kraftfoder och 5 kg hösilage är ju inte mycket, du borde kunna ge det dubbla utan att han får problem med att äta upp.

Vad har silaget för TS-halt?

5 kg är väldigt lite t.o.m om det handlar om torrt hö, och är ditt silage lite blötare så blir det definitivt för lite grovfoder.

Lägg till mer grovfoder och ta bort kraftfoder. Proteinet i grovfodret behöver du inte vara rädd för, det är hästvänligt och billigt! ;)

Du verkar ha bra värden i ditt grovfoder. Öka den givan istället då. Det är bättre för hästens mage. finns ingen anledning att lägga till kraftfoder om inte det fattas någon i grovfodret.
Vad visar grovfoderanalysen?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 510
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Nu när ponnyn börjar komma igång efter en skada tog jag mig en titt på foderstaten igen. Problemet jag stötte på är bara att han rids ju...
Svar
2
· Visningar
1 008
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 073
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur