Energidrycker och tonåringar

Sjalen

Trådstartare
En trettonåring avled mitt under lektion på en skola här i trakten och han lär ha druckit en fem energidrycker om dagen en period. Alla upplivelseförsök var förgäves, det var verkligen knall och fall. Hittar inget om det i media till er men har bekanta med barn på skolan ifråga...I samhällets centrum säljs en känd dryck till rabatterat pris och massor av tonåringar kommer ut med flera burkar.

Kolla vad era barn dricker. :( Klart att killen ifråga kunde ha lidit av något han inte visste om som förvärrades av detta men för mig är det nog att det kan leda till sådana resultat. Man vet ju inte alltid om eventuella sjukdomar i sin ungdom.

Sv: Energidrycker och tonåringar

Är du säker på att det var energidryckerna som orsakade dödsfallet då?
Kanske läge att avvakta en obduktion annars, kan ju lika gärna ha varit vad som helst annars.

Är du säker på att det var energidryckerna som orsakade dödsfallet då?
Kanske läge att avvakta en obduktion annars, kan ju lika gärna ha varit vad som helst annars.

Läkarna trodde det i samband med att de fick höra denna konsumtion - själv skulle jag inte ta risken. Men visst obduceras han.

usch vad hemskt :eek:
och jag som måste dricka en power king varje dag, max 2. kan inte dricka fler som tur är för då sitter jag på dass resten av dan. en red bull, så blir det magknip och toabesök resten av dan. försöker minska ner på dom här burkarna men det är svårt. är tonåringar generellt känsligare för sånt eller är det att dom har haft nått annat dolt som har påverkats av energidrycken? tycker det har varit mest ungdomar som har råkat illa ut när det har stått om det i tidningen.

Varför ens dricka den skiten :crazy: Vet många som överkonsumerar energidrycker. Vissa nästan lever på redbull. Aldrig förstått the point (hittar inte orden på svenska).

En trettonåring avled mitt under lektion på en skola här i trakten och han lär ha druckit en fem energidrycker om dagen en period. Alla upplivelseförsök var förgäves, det var verkligen knall och fall. Hittar inget om det i media till er men har bekanta med barn på skolan ifråga...I samhällets centrum säljs en känd dryck till rabatterat pris och massor av tonåringar kommer ut med flera burkar.

Kolla vad era barn dricker. :( Klart att killen ifråga kunde ha lidit av något han inte visste om som förvärrades av detta men för mig är det nog att det kan leda till sådana resultat. Man vet ju inte alltid om eventuella sjukdomar i sin ungdom.

Är det inte så att "Red Bull" är förbjudet i tex Danmark?

Tror inte att han dog av enbart energidrycken, då måste man dricka bra mer
än 5 st om dagen och under en längre period.
Red Bull är max rekommendationen 5 st/dag.
Det har jag druckit en längre period, just nu dricker jag ingen är periodare.

Däremot så tycker jag att man gott kan ha 18 års gräns på det.
Många ungdomar köper dom billigare energidryckerna och dricker tyvärr, jag jobbar i en butik nära skolan här i samhället.
Men ingen köper mer än 1-2 max om dagen.

Han hade nog ngt som tillsamans med energidrycken som ju påverkar hjärtat bla gjorde att han avled.:(

Jaaa, precis :p Är skitsjuk så skyller på det :angel: (Engelskan får då lättare grepp om min hjärna och slår ut det svenska språket. Mycket irriterande men som tur är går det över när jag blir frisk igen :angel: )

Tror inte att han dog av enbart energidrycken, då måste man dricka bra mer
än 5 st om dagen och under en längre period.
Red Bull är max rekommendationen 5 st/dag.
Det har jag druckit en längre period, just nu dricker jag ingen är periodare.

Däremot så tycker jag att man gott kan ha 18 års gräns på det.
Många ungdomar köper dom billigare energidryckerna och dricker tyvärr, jag jobbar i en butik nära skolan här i samhället.
Men ingen köper mer än 1-2 max om dagen.

Han hade nog ngt som tillsamans med energidrycken som ju påverkar hjärtat bla gjorde att han avled.:(

Ja men detta kanske han inte visste! Då skulle han kanske ha lagt av i tid. Varför chansa??? Sedan har jag ingen aning om ifall han drack 5 eller 15 utan vet bara från kompisarnas föräldrar att det var "över fem" eftersom detta är rekommenderat maxintag.

intressant läsning, men utan entydiga svar på frågor
artikeln avslutas med
Livsmedelsverket gav sommaren 2001 rekommendationer om energidrycker. Råden angav att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare eller som vätskeersättning i samband med fysisk ansträngning, inte heller är det lämpligt att kombinera dem med alkohol. Dessa råd kvarstår tills vidare. Patienter med njursjukdom bör också avrådas från att använda taurininnehållande energidrycker.

Tror inte det är så farligt om man inte överkonsumerar väldigt mycket. Angående nån som skriv förbud i Danmark så tror jag det är serveringsförbud på Red Bull blandat med alkohol i på krogarna inte att Red bull är förbjudet. Jag har druckit 10-12st på 2 timmar hade sjukt ont i levern efter det i kanske 5 timmar och mådde inte alls bra nära att dra till sjukan...

Måste man alltid ha ett ja eller nej ? När slutade människor att tänka egentligen ? Skiten som finns i dessa drycker är ju knappast vitamininjektioner för kroppen...det är ju bara skit. :confused:

Hade en tjejkompis som drack detta ofta, och inte sällan ihop med alkohol det var väl inte jättestora mängder men en hel del, hon fick hjärtklappning.
Tragiskt är det i varje fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka