Energibehov unghäst

O

Opi

Vilket underhållsbehov MJ får ni fram på en unghäst 34 månader (3 år), kommer väl bli 165-168 ca 650 kg. Skulle behöva gå upp lite redan. Går i hage dagligen men den är inte så springvänlig så det blir nog inte så mycket spring.
Vill veta underhållsbehovet.
Samt vilket träningstillägg man skall ha i % om hästen sedan longeras/prommenaras 3-4 gr i vecka.
 
Longering och promenader ska hästen klara på underhållsbehovet! Däremot behöver en treåring tillägg för sin tillväxt, enligt tabellerna fram tom 36 månader, men det varierar naturligtvis i verkligheten. Energibehovet borde väl landa någonstans runt 70 MJ, uppåt 75 om h*n är svårfödd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 668
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp