Energi/Protein HÖ

Jen84

Trådstartare
Hej!

Har fått analys på hö.
En med energi 8,6 MJ / kg foder och 27 smältbart protein (kvot på 3,1)
En annan med energi 9 MJ / kg foder och 36 smältbart protein (kvot på 4)

Har en häst, 5 år i lätt träning. Lättfödd D-ponny.

Går det att göra vettig foderstat på detta? Hur kompletterar jag bäst upp proteinet utan att tillföra mer energi? Eller är det vettigaste att kika på annat hö?
 
Går går det alltid, frågan är hur bra det blir. Till en lättfödd häst vill jag ha låg energi och högt med protein. Gärna med en kvot på 8-9. Om du har möjlighet att få tag på annat hö så kolla det först innan du köper.

Potatisprotein och soja ger mycket protein och lite energi så det kan du komplettera med om du köper något av de höpartierna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 303
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp