Energi? Men inte havre eller betfor!

L

Lollo25

Min häst behöver få lite energi nu på sommaren om han ska ut o träna kondis! Men vad kan jag ge? Han fungerar inte så bra på havre (stirrig o tittig, konstigt överskott) och betfor tål han helt enkelt inte. Vad finns det egentligen för alternativ?
Han går på bete nu i en året runt hage, och det är väl inte jättebra gräs även om den är stor. För en månad sen drygt syntes hans revben men nu har han blivit fin efter en tids lusernpellets. Jag ger det fortfaranade, han har fått en liten gräsmage men är fortfarande tunn så att säga över kroppen (är det fel??) . Hur mkt energi ger det? Räcker det? Han promenadrids bara, men ska klättra lite o sv. Behöver energi o protein enligt mina kunskaper. Rätta mig om jag har fel
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Min sambo hade samma problem med sin 2-års hingst (travare) han blev stirrig & hispig av havren. Vi bytte ut havren mot 2,5 dl majsolja/dag i stället, då majsoljan är minst lika energigivande som havren, du får även en blank & fin päls på köpet. Vet att många ger rapsolja, men har läst att rapsoljan har en negativ inverkan på hästens hormonsystem.

Behöver hästen protein är lusern ett utmärkt foder, du kan även ge hästen soja tillsammans med lusern, då soja är mycket proteinrikt.

När der gäller kraftfoder ligger Krafft pluss grön (200 g smältbart råprotein/kg) och Krafft groov 125 (125 g smältbart råprotein/kg) högt i protein. Sedan finns ett foder som heter Krafft protein som innehåller 330 g smrp.

Mvh Linda
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Min ponny äter müsli från dodson & horrell. Performnace Concentrate heter den. Ska ge mer energi, vet inte om det stämmer egentligen men müli kanske kunde vara nåt? Annars finns det ju både Krafft o Hippo.............
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

VARFÖR anser du att han behöver mera energi? Pga att han är för tunn eller behöver han mera explosiv energi till träningen?

Du skulle kunna prova linfrökaka till honom. Det är både energirikt och innehåller ca dubbelt så mkt protein som lusern och goda fetter.

Annars innehåller GRÄS jättemycket näring av alla former, särskilt protein, och om bara MÄNGDEN räcker till honom så borde alla hans behov täckas av det. Möjligtvis ger man lite mineraltillskott.
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Tack för alla svar!
Först o främst, om jag ska ge honom olja, hur gör jag då? Kan jag hälla det över hans lusern?
Jag anser att han behöver mer energi för att orka, han har blivit slö (o detta räknat innan värmeböljan kom) o seg i ridningen. Detta gäller då han bara ska trava lite t ex.
Lusernet ger jag fortfarande (dock bara 0,5 kg/dag) för att jag inte vill att han ska tappa igen det han gått upp. Gräset är inte tillräckligt i hagen vad det ser ut som nu. Men det är tiden som utvisar, skulle han lägga på sig så kanske jag tar bort det.
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Okej är det dåligt med gräs så ska du givetvis fortsätta stödfodra med lusern/annat kraftfoder. Särskilt till en en häst som är för tunn och svår att hålla i hull.

Hmm, okej... hästen behöver alltså mera ORK? Och havre eller betfor går inte?
Har du tänkt på att prova linfrökaka som jag föreslog? Eller nån slags pellets från Krafft eller Hippo? (eller liknande)
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Lollo25 skrev:
Min häst behöver få lite energi nu på sommaren om han ska ut o träna kondis! Men vad kan jag ge? Han fungerar inte så bra på havre (stirrig o tittig, konstigt överskott) och betfor tål han helt enkelt inte. Vad finns det egentligen för alternativ?
Han går på bete nu i en året runt hage, och det är väl inte jättebra gräs även om den är stor. För en månad sen drygt syntes hans revben men nu har han blivit fin efter en tids lusernpellets. Jag ger det fortfaranade, han har fått en liten gräsmage men är fortfarande tunn så att säga över kroppen (är det fel??) . Hur mkt energi ger det? Räcker det? Han promenadrids bara, men ska klättra lite o sv. Behöver energi o protein enligt mina kunskaper. Rätta mig om jag har fel

Prova att ge Dynavenafoder, det innehåller mycket bra saker utan att det sätter sig i skallen. Läs mera på www.dynavena.nu
 
Sv: Energi? Men inte havre eller betfor!

Vad som kan vara bra att tänka på är att en del hästar blir slöare av att gå ute dygnet runt oavsett om det är varmt eller ej bl a pga de rör sig mera än annars. Det kan ta kortare eller längre tid för hästen att ställa om sig.

Om det inte växer tillräckligt med gräs i hagen bör du överväga att stödfodra med hö eller hösilage. Du kan också fundera på att öka lucerngivan till t ex 1-2 kg/dag. Lucern innehåller ju mycket protein och förhållandevis mycket energi för att vara ett grovfoder, som det är egentligen.

Eftersom hästen inte fungerar bra på havre bör du tänka på att många färdigfoder (pellets och müsli) är baserade på havre, men det finns sådana som är havrefria. Läs på innehållsförteckningarna. Jag ger Hippo Cool (eller Choice - de har bytt namn), havrefria pellets, och det har ungefär samma värden på energi och protein som havre. Funkar bra till min häst som jag inte vill ge havre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 665
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 469
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp