Energi i kraftfoder lr hö

G

Gargamella

Såhär läser jag i en foderbok: "Om tex hela energibehovet hos en tävlingshäst i hög kondition tillgodoses genom högivan, skulle hästen i fråga bli bukig"

Men då undrar jag... Om kvoten energi/protein är densamma vare sig det kommer från enbart hö eller hö & kraftfoder, varför skulle då hästen bli bukig av enbart hö i foderstaten????

Kanske tänker jag fel... Eller så vill de lura på mig kraffoder... Man blir skeptisk här i världen... :devil: :smirk:
 
Troligtvis för att de räknar med att hästen behöver så mycket energi att högivan skulle bli 15-20 kg hö om dan som tar plats i magen.
 
Ja det blir enorma mängder... Men blir hästen alltså BUKIG av det? :confused:
 
Hehe, titta på min häst som Nina83 har på sin fodersida. Har har fri tillgång på grovfoder. Kan du se att han är bukig :D
 
Ingen aning vad de tänkt sig för typ av tävlingshäst. Det står bara som jag citerade ovan. Står dock i ett annat stycke att "vi begär prestationer som bete eller grovfoder inte kan täcka". Men vad det handlar om för prestationer framgår iaf inte. Borde nog göra det, tycker jag, alla har ju inte stenkoll. Inte jag heller! :devil: :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 393
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ger mina hästar ett analyserat hö, och redan nu ger jag dem betydligt mer än foderstatsprogrammen tycker. Men jag antar att de är vana...
Svar
14
· Visningar
1 977
Senast: HannaZ
·
E
Foder & Strö Tjaa, fick reda på lite förhandstitt av analysresultaten för i år. Två skördar, den vi ska ha ligger på 10 MJ och omkring 120 g smrp...
Svar
11
· Visningar
1 170
Senast: Salasolen
·
Foder & Strö Är det någon som har något tips på något kraftfoder med mer energi och lite protein? finns det över huvudtaget? Har ett hö med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 927
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp