Endast halm som grovfoder

Presto

Trådstartare
funkar det? Hörde att ett stall hade det så.

Det är nämligen så att jag har en ponny som fick fång i vintras (hon hade haft det innan med vilket jag inte visste) det fick hon delvis p.g.a. för mycket hö, hon får inte kraftfoder. Hon hade fri tillgång till hö vilket hon inte kommer få denna vinter.

Hon släpptes på bete för inte så längesen, nu när det börjar bli kallt och gräset känns inte lika farligt längre så släppte vi ut dom. Det har funkat bra och hon har inte haft några fångsymtom. Hon har alltså inte fått något hö alls. Idag skulle jag halma ligghallen och hon började käka ganska mycket av halmen, trots att hon ändå har gräs i hagen. Vet ej om det var för variationen eller varför hon åt det då det inte var ny halm, då tanken var just att ha det som strö.

Har tänkt att blanda ut vinterns hö rejält med halm, men funderar nu, skulle det funka att ha halm som enda grovfoder? För- och nackdelar? Veterinären sa att halm var bättre än hö, men såklart inte utesluta hö helt. Hur många delar hö och hur många delar halm bör man ha? Årets hö har inte analyserats men det var riktigt fint och haft bra analyser tidigare år.

Angående hästens motion så om det är halt kan jag inte motionera hästarna men annars så är tanken att hon ska köras minst 4 dagar i veckan och promenader mm. övriga dagar. Nu får hon 1 dl kraftfoder mest som belöning för dagens arbete (då gäller det att hon arbetat också).

Eller hur är era tankar kring detta? Är rädd att hon ska få tillbaka fången... så alla tips mottages tacksamt

Sv: Endast halm som grovfoder

Hur har du tänkt dig att få i hästen det protein den behöver om du ger merparten/allt grovfodret i form av halm? Proteinbehövet minskar ju inte bara för hästen får fång.

Fruset gräs är farligt för de flesta fånghästar!

Jag antar att din häst inte får i sig tillräcklig med fibrer och att det är därför den äter av halmen. Däremot så kan den alltså få i sig mkt socker och fruktaner i kort fruset gräs!

En fånghäst behöver proteiner, mineraler osv om kroppen och hovarna ska bli så starka som möjligt vilket säkert kan behövas för att stå emot nya fånganfall. Att bara ge den halm är inte ngn bra lösning. Halm kan vara bra om man är rädd att annat grovfoder innehåller för mkt farliga kolhydrater men annars tillför inte halmen ngn nyttig näring alls. Det enda positiva är att hästen har ngt fiberrikt att äta vilket naturligtvis är bra.

Hur säkerställer man proteinkällan när man bara ger halm? Då måste man ge någon form av tillskott, och jag tycker det är betydligt bättre att hitta ett bra, komplett grovfoder och ge av detta (för att undvika störningar i tarmfloran vilket ytterligare ökar risken för fång).

Frostgräs är en gigantisk fångrisk! Jag hade också uteslutit all form av kraftfoder, det känns helt onödigt till en häst som löper högre risk för fång.

Ska försöka svara lite fort så hör på morgonen.

Jag har lärt mig att frostgräs kan vara det sämsta att släppa en fångbenägen häst på. När gräset fryser så bildas fruktan, och det kan utlösa fång (det är många hästar som får fång nu på hösten pga det). Så, hade jag varit i ditt fall hade jag inte släppt ut hästen mer på "bete" nu. Var glad att den inte fått ett anfall ännu :)

Sen ang halmen. Som de andra skrivit finns det inga proteiner i halm, så om du ska fodra med halm behöver du komplettera en hel del med t.ex lusern.

Det bästa vore om du kunde analysera höet, även sockeranalysera. Det som kan vara farligt i ett hö är för hög sockerhalt. Hästarna kan få fång av för mycket socker i fodret.
Det är en bra investering att analysera grovfodret, det kostar ca 600 kr inkl sockeranalys, och när du fått provsvaren vet du exakt hur mycket du kan ge din häst, och om höet är förkastligt ur fånghästsynpunkt :)
600 kr är inte så mycket om man jämför med vad ett nytt fånganfall kostar! :idea:

Good luck!

okej, tack för alla svar.

Det med bara halm var en ide efter att jag hört att ett stall min kompis var i gjorde så.

Min häst har iaf inte visat några fångsymptom sen hon släpptes på bete, men det är inte så mycket gräs kvar. Hon åt bara halm första stunden jag var där, har kollat nu och det fattas inget, så hon fortsatte inte äta.

Förra vintern fick hon fång när hon endast åt hö nämligen, fast då kunde jag inte motionerna henne p.g.a. all is. När vi fick reda på att hon hade fång börja vi blötlägga höet, samt minska mängden drastiskt enligt veterinärens ordinationer och hon rasade i vikt, men blev aldrig underviktig eller så (var lite mullig innan). Jag är jättedålig på vad olika grovfoder innehåller och har alltid fått hjälp av kunniga personer med det, men halm lät ju inget bra om man måste komplettera med kraftfoder, har lite fobi för kraftfoder sen hon fick fång :p

Men hur ska jag göra för att undvika fång denna vintern? Hon går ju på lösdrift så jag vill att hon ska ha något att tugga på hela tiden. Men nu har vi som sagt börjat ha halm i ligghallen och hon har (gran)skog i hagen samt en rishög och knapra på om det skulle knipa. Hö behöver jag ju inte börja med än på minst en månad då vi har många beteshagar och veterinären sa att "brunt" gräs var det inga problem att hon gick på och det finns det massor av eftersom hon aldrig gick på bete i somras.

Jag har hästarna hemma och har själv ansvar och kan utforma fodringar och allt som jag vill och vill gärna ha det som är mest optimalt för min häst.. så tänkte om några här kanske hade några smarta tips :)

Hö behöver jag ju inte börja med än på minst en månad då vi har många beteshagar och veterinären sa att "brunt" gräs var det inga problem att hon gick på och det finns det massor av eftersom hon aldrig gick på bete i somras.

Jag har hästarna hemma och har själv ansvar och kan utforma fodringar och allt som jag vill och vill gärna ha det som är mest optimalt för min häst.. så tänkte om några här kanske hade några smarta tips :)

nu ska jag inte försöka mig på att förklara något jag inte är så jätteduktig på, så jag hoppas forest kan komma och förklara det här med fruktan och gräs.
Men, om jag inte missminner mig så behöver inte brunt gräs betyda att det är ofarligt.

Tyvärr är det så att veterinärer inte alltid har så bra koll på fång och kan ge rekommendationer som inte är så bra för hästen

Förra vintern fick hon fång när hon endast åt hö nämligen

Det är inte höet i sig som orsakar fång, utan snarare brukar det bero på hastigt foderbyte. Tvingas man köpa in olika partier gång på gång ( de flesta tvingas göra så pga grovfoderbrist) så MÅSTE man vänja in tillräckligt länge med det nya partiet. Drygt 2-3 veckors invänjnig, och då måste man se till att man har kvar av det gamla höet. Man får inte luras att tro att hö till hö är sak samma och inget foderbyte...för det är just så det är.

kraftfoder, har lite fobi för kraftfoder sen hon fick fång

Lusern och betfor är snälla fodermedel för fånghästar. Men om du inte hittar melassfri betfor så bör du skölja betforen innan det ges.

Men hur ska jag göra för att undvika fång denna vintern?

Se till att vänja in nya fodermedel LÅNGSAMT, gäller även all sorts grovfoder. ANALYSERA så du vet vad du måste komplettera med...Se upp för fruset gräs. Kan vara nog så svårt i en lösdrift. Håll hästen i normalvikt, men den ska absolut INTE falla ur. En fånghäst kräver samma näring som innan den blev sjuk.

Här kan du läsa om fruktanet i gräset och när det är ganska säkert att beta och inte.
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Hur ser ponnyn ut nu? Är den överviktig? Risken för fång ökar om hästen är tjock.

Detta med fånghästar och vad de ska äta är inte det lättaste speciellt inte i hagen!

Man ska vara försiktig med dem i stort sett året om. Det finns en forskare K Watts som har gjort flera studier av vad ett vinterbete kan innehålla. Hon har kommit fram till att visset gräs, ogräs och annat som ser ofarligt ut kan vara rena fångfällan speciellt för de fånghästar inte bör äta för mkt socker dvs de som är insulinresistenta. Sedan är det antagligen alltid svårt att översätta det till svenska förhållanden men jag tror inte att vårt land med varma dagar och kalla nätter alltid är det bästa.

Men det bruna gräset kan i början av vintern innehålla en hel del socker och fruktaner som så småningom urlakas av regn och snö. Det kan också vara så att det är grönt längst ner i rötterna så vill man vara riktig säker bör man krypa omkring på marken och kolla. Nu beror det ju på temperaturen ute också. Ogräsen sedan kan oftast producera och lagra massor av socker det är ju därför de överlever och växer som ogräs :crazy:.

Jag håller inte med den som skriver att det bara är foderomställningarna som orsakar fång. Det är ofta inte bra med snabba omställningar (även om min IR fångponny tycks vara ganska okänslig för det men hon kan ju vara ett undantag). Det är mängden socker och fruktan innehållet i gräset/hö/ensilaget och stärkelsen i spannmålen som är farligt! För att få reda på hur mkt det innehåller måste man analysera för dessa kolhydrater.

En ponny som har haft fång två ggr tidigare varav den senaste var förra vintern hade inte jag haft på lösdrift i en stor hage! Man måste ha koll på vad den äter, speciellet om den är IR. Det är ganska vanligt att det är just de som får flera fånganfall. Alternativet kan ju vara att utreda om den har nedsatt insulinkänslighet men jag tror inte att det är helt lätt att hitta ngn veterinär som kan göra det.

Men det är så jag hade gjort. Jag har läst tillräckligt mkt om detta för att inse hur stora riskerna är och jag vill inte utsätta min ponny för dem. Men jag har inte sett vare sig din ponny eller hagen och är inte heller veterinär och egentligen så kan man kanske aldrig veta.

Våren och hösten är de "farligaste" årstiderna.

Fast nu skrev jag inte att det alltid beror på det..jag skrev detta: utan snarare brukar det bero på...eftersom TS hävdade höet som en orsak

Fast nu skrev jag inte att det alltid beror på det..jag skrev detta: utan snarare brukar det bero på...eftersom TS hävdade höet som en orsak

Jag läste det men håller inte med dig.

Du skrev också
Det är inte höet i sig som orsakar fång, utan snarare brukar det bero på hastigt foderbyte.

Det gäller antagligen bara om du har en häst med normal insulinfunktion och det är än idag osäkert hur många av de hästar som får fång som har det jfr med hur stor del av dem som är IR.

Om hästen är IR så är det mkt troligt att ett hö orsakar fång. Det spelar säkert inte så stor roll om man vänjer in den sakta. Om höet innehåller mkt socker så kan en sådan häst förvärra sin IR mer och mer ju längre tid den äter höet - och till sist få fång.

Det måste vara hö:et ?

Hon har inte haft några foderbyten alls under vinter, höt får vi av bonden som bor på gården och allt hö togs in samtidig och från samma gärde.. Så foderbyten kan det ju inte bero på...

Hästarna fick riktigt mycket hö i vintras då den var så lång och höt var även populärt hos rådjuren som åt upp det mesta, då hade hade hästarna inte halm i ligghallen så det enda dom åt var just hö.

Grannarna har även gett hästarna äpplen mm. så det har jag sagt till dom att inte göra.

Men jag ska byta hö leverantör i år, till en jag hade för två vintrar sen (innan fången dök upp alltså, fast hon hade ju haft innan jag köpte henne). Höt dom fick i vintras var inte analyserat och kändes inte som det var den bästa kvalitén.

Har hört att betfor är värsta sockerbomben! Det vågar jag inte ge henne, vill helst undvika kraftfoder överhuvudtaget.

Har hört att betfor är värsta sockerbomben! Det vågar jag inte ge henne, vill helst undvika kraftfoder överhuvudtaget.

Om du sköljer ur melassen ur betforen är det relativt "säker" att ge :)

Dvs du låter betforen svälla, och sedan sköljer du den så att vattnet blir klart.

Jag hoppas du förstår nyttan i att analysera (även sockeranalysera!) grovfodret. Det är guld värt, och om man får tag på ett hö med lågt sockervärde behöver man inte oroa sig lika mycket över ett nytt fånganfall :)

Senast ändrad:

Det finns melassfria alternativ, jag ger Kwik-Beet. Det finns också något som heter Speedy-Beet tror jag...

MMBetsybabe

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 864
Senast: Corax
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.