Endast grovfoder?

knuutby

Trådstartare
Jag är lite skeptisk av mig och som det nämndes i en tråd tidigare något i stil med "hästfolk oerhört lättlurade". Det köps pellets, foderblandningar, fodertillskott för ofantligt mycket pengar. För mig känns det som att det bara är företagen som vinner på detta. Och att vi är just "lurade".

Är kraftfoder verkligen nödvändigt för hästar som tränas och rids "normalt"?
För mig känns det idiotiskt att ge en häst massa foderblandningar med konserveringsmedel och andra tillsatser. Dem är väl fortfarande så pass djuriska att de klarar sig utan allt vad vi människor hittar på. Tama hästar rör på sig betydligt mindre än vilda hästar, så det är ju ingen anledning till att de skulle behöva extra.

Har ni några erfarenheter av att ge hö som enda fodergiva?

Sv: Endast grovfoder?

Mina äter bara silage (skulle teoretiskt lika gärna kunna vara hö). Ja och mineraler etc då.

Haft andra förr på bara grovfoder + mineral/vitamin/salt/selen. Inga problem.

Om man bara har rätt grovfoder och hästen äter tillräckligt för att täcka sitt behov så inga problem. Vissa år kan man behöva komplettera oavsett dock, men då kan man ju om man vill hålla sig kvar vid grovfoder ofta göra det med t ex lucern.

Svårfödda däremot vill inte alltid äta så mycket grovfoder som behövs för att täcka behovet, de får man ge lite vid sidan med.

Jag har tidigare bara gett hö/silage + mineraler om det fattats i grovfodret. Det har aldrig varit några problem, hästen är ju trots allt gjord för att äta just grovfoder.

Nu de senaste två åren har jag dock haft så låga värden på höet att jag har kompletterat med lusern och/eller krafft muskel.

Min äter bara grovfoder + salt och mineraler. Tror det är ganska vanligt också även om många pryttlar med det ena och andra tillskottet.

Det beror helt och hållet på vad grovfodret innehåller. Har man ett grovfoder med relativt kasst näringsinnehåll kan man behöva komplettera med något mer som ex havre, kraftfoder osv.

Det jag tycker många blir lurade på är alla dessa "burkar" med diverse pulver. ex. B-vitamin ger ingen effekt alls, utan det kissar hästen ut. Hästen producerar denna vitamin själv i grovtarmen. Skulle hästen ändå ha någon brist behöver hästen en injektion med vitaminen. Samma sak C-vitamin som inte ens räknas riktigt som en vitamin för häst. Glucosamin är också pengarna i sjön då hästen inte tar upp ämnet ifrån tarmen, det kissas också bara ut.

Har man ett bra grovfoder av bra/ok näringskvalité behövs oftast inte kraftfoder, ex "vanliga" hobbyhästar behöver sällan kompliment.

Det man kan behöva "fylla på" är mineraler och man behöver alltid komplitera med salt.

Jag tillhör dem som tycker att ett bra grovfoder (hö, hösilage eller ensilage) räcker. I de flesta fall.

Undantagen är när hästen står på fri tillgång av ett stråfoder med bra värden och ändå inte håller hull fullt ut. Då kan man ju komplettera med något valfritt.

Dock ger jag alltid lite "tarmsmörjare", kli eller betfor.

De senaste åren har jag köpt hö av en bonde som haft väldigt bra värden på höet, strax över idealvärden för sporthästhö. Då har jag när hästen var igång förutom lite betfor gett 1 kg havre under tävlingssäsongen, för då hade pålle gräs i hagen och åt minimalt med hö trots att hon fick så mycket hon ville. Ibland en period på vintern tyckte jag hästen gick ner för mycket i vikt och då fick hon även lucern.

Men i år med det skitväder som är så är det ju stor risk att det blir skitvärden på höet, och då måste man ju komplettera med något lämpligt annat fodermedel.

Ett bra grovfoder är ju alltid det bästa men det är inte alltid det funkar i praktiken trots att det ser bra ut på pappret. De senaste två åren så har jag haft ett bra hösilage och har inte behövt fodra min lättfödda gammelherre som rids normalt med något extra men den mer svårfödda hästen som tränas och tävlas i distans äter helt enkelt inte tillräckligt för att hålla hull och kräver sitt kraftfoder(äter inte lucern som jag gillar annars med lite olja...)

Min förra pålla var svårfödd och ganska så kräsen, där fanns inget annat val än att proppa i henne det som gick vilket i hennes fall var fritt på hösilage kvot 9 plus 2 kg hippo champ, 1.5 kg havre, 3 dl olja och .5 kg betfor. Då höll hon hullet men var fortfarande slimmad, resten av stallet påminde mer om bollar...:cool:

Så ja, en normal häst i normal träning på bra grovfoder behöver inte kraftfoder men till de svårfödda eller tränande hästarna så kan det bli svårt att hålla dom i hull.

Hej!

Min förra fick endast hö/silage/halm i säkert 4 år. Inget hon led av- alls!

Nya pållan har ätit endast hösilage och halm i 3 år, hon håller hull (ibland lite för bra) och är precis lika pigg och arbetsvillig som hon var när hon fick kraftfoder.

Om man tillgodoser hästens näringsbehov behövs inget annat- enkelt. Men man får hålla koll på selenet i Sverige, eftersom vi har selenfattiga jordar. Iblandhar jag behövt lägga på mineraler, men oftast behövs inte ens det.

/Lavinia

Våra hästar har fri tillgång på Hösilage och vi har haft turen och kunnat köpa grovfoder med bra värden så hoppas det är samma för i år :) Så vi fodrar bara med det och även mineraler och salt.

Så jag tycker det är verkligen och föredra att endast fodra med ett grovfoder som passar sin häst :)

Jag är lite skeptisk av mig och som det nämndes i en tråd tidigare något i stil med "hästfolk oerhört lättlurade". Det köps pellets, foderblandningar, fodertillskott för ofantligt mycket pengar. För mig känns det som att det bara är företagen som vinner på detta. Och att vi är just "lurade".

Är kraftfoder verkligen nödvändigt för hästar som tränas och rids "normalt"?
För mig känns det idiotiskt att ge en häst massa foderblandningar med konserveringsmedel och andra tillsatser. Dem är väl fortfarande så pass djuriska att de klarar sig utan allt vad vi människor hittar på. Tama hästar rör på sig betydligt mindre än vilda hästar, så det är ju ingen anledning till att de skulle behöva extra.

Har ni några erfarenheter av att ge hö som enda fodergiva?

Jag ger endast grovfoder. Jag använder horsehage som har så pass bra värden och kvoter på sitt grovfoder att de räcker som enda fodret. :D

Vi har kallblodshästar som hobbyrids, och de får inget kraftfoder sedan 2007. Vi tar alltid analys på hösilaget och har haft tur då vi i princip kunnat ge fri tillgång varje vinter.
De enda tillskott vi ger är betfor (100 g/häst/dag) och 1/2 dl linfröolja.

Hästarna är pigga och fräscha och mycket väl musklade.

Jag ger inte bara hö men jag ger bara grovfoder. Mina hästar äter hö, halm, betfor och lucern. + mineraler.

Jag ger endast grovfoder. Jag använder horsehage som har så pass bra värden och kvoter på sitt grovfoder att de räcker som enda fodret. :D

Litet tillägg bara. HorseHage är helt vanligt silage i småbal.
DOCK, de har otroligt många skördar, och därmed otroligt många analyser att välja mellan. Så man kan oftast hitta ett passande.

Men det finns horsehage med kass kvot med..

Har man ett bra grovfoder ska man inte behöva komplettera alls med något tillskott. Det jag vet på rak arm i regel alltid är fattigt av är selen här.
Svenssonhästen behöver i regel inte kraftfoder sålänge grovfodret och dess mängd täcker upp allt nödvändigt.

Jag kikar på analysen, kollar vad som ev kan vara lågt, räknar och ser om något behöver tillsättas, alternativt om man kan öka givan så pass att det täcker.
Därefter kollar jag vad det är för typ av häst och vad den petar i sig på egen hand..

Min egen herre måste jag alltid ge lite utöver för att han inte direkt stoppar i sig rätt mängd grovfoder som han skulle kunna per dygn. Han räknar jag som svårfödd, alternativt allmänt kinkig/ointresserad av mat..Har alltid varit trög i maten utan att det är något fel på honom, eller maten..
(Han blir inte ens fet på bete när de andra ser ut som tunnor)

Senast ändrad:

En vinter var hösilaget (analyserat) så bra att jag inte behövde ge kraftfoder, gav bara lite "krubbskrammel" i form av knäckebröd och morötter så han skulle få något samtidigt som alla andra. Han höll hullet bra på det.
Övriga år har det dock inte räckt, främst pga låga proteinvärden, och jag har då lagt till havre och/eller lucern, inget annat.

Totte har inte fått något kraftfoder så länge jag haft honom, utan bara ätit hö/hösilage resp. bete + mineraler och såklart salt. I förra stallet fick han mest grovfoder av alla, växande unghästar och stora halvblod i tävlingskondition inräknade, och han var den enda som inte stressade vid utfodring.

Min väns häst är i perfekt hull och ett riktigt kraftpaket i full tävlingskondition, denna får inget kraftfoder alls, enbart hö/bete.

Så enligt min erfarenhet kan det absolut funka att skippa kraftfodret. Dock stämmer ju inte det automatiskt för alla hästar, men jag tror i alla fall att många hobbyhästar får alltför mycket kraftfoder helt i onödan.

Litet tillägg bara. HorseHage är helt vanligt silage i småbal.
DOCK, de har otroligt många skördar, och därmed otroligt många analyser att välja mellan. Så man kan oftast hitta ett passande.

Men det finns horsehage med kass kvot med..

Helt rätt! Jag måste dock ha horsehage då jag bara har 1 häst och de andra i stallet äter hö. Om jag har vanliga småbalar hösilage hinner de bli dåliga innan min ponny äter upp.. :p

Våra går 90% av året på endast hösilage av bra värde. Enda gången vi stödfodrat är när föl vänjs av för de är så stora i slutet och äter ur sina mammor ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka