Pontevecchio
Trådstartare
Vi har en häst i stallet som inte gjort något alls på tre år förutom att gå i hagen. Nu ska hon skrittas igång tre dagar i veckan för att sen börja ridas.
Hon är ett fullblod av den kraftigare sorten, ca 160 hög men överviktig. Bra rund om magen och rumpan och med späck på halsen. Ser ut som en övergödd ponny.
Jag gav hästägaren rådet att endast ge hö ca 8-9 kg om dagen och inget kraftfoder så länge hon bara skrittas. Vårat hö har värdena:
95 smrp och 9,1 MJ.
Det ger 760 smrp och 72,8 Mj Kvot 10,43 om hon får 8 kg.
Dock vart detta ramaskri hos utfodrarna, "snudd på djurplågeri" kallades det. Hästen skulle svälta om den skulle skrittas på den foderstaten hävdade de.
Så snälla bukefalister, är jag djurplågare eller är detta en vettig foderstat?
Hon är ett fullblod av den kraftigare sorten, ca 160 hög men överviktig. Bra rund om magen och rumpan och med späck på halsen. Ser ut som en övergödd ponny.
Jag gav hästägaren rådet att endast ge hö ca 8-9 kg om dagen och inget kraftfoder så länge hon bara skrittas. Vårat hö har värdena:
95 smrp och 9,1 MJ.
Det ger 760 smrp och 72,8 Mj Kvot 10,43 om hon får 8 kg.
Dock vart detta ramaskri hos utfodrarna, "snudd på djurplågeri" kallades det. Hästen skulle svälta om den skulle skrittas på den foderstaten hävdade de.
Så snälla bukefalister, är jag djurplågare eller är detta en vettig foderstat?