Enbart blötfoder, i praktiken

cili

Trådstartare
Jag har tänkt gå över till enbart blötfoder för att katterna ska få i sig mer vatten. Men hur gör man rent praktiskt?

Torrfodret har jag haft framme dygnet runt, men det lär ju inte funka med blötfoder - det blir väl dåligt då? Jag själv skulle i alla fall inte vilja ha mat som stått framme i flera timmar.

Hur lång tid tar det innan dom vänjer sig vid att det är blötfodret som gäller? För just nu föredrar dom torrfodret och äter inte mycket blötfoder (dom får lite på morgonen och lite på kvällen, äter inte alltid upp).

Jag har länge gett dom godis i form av torrfoder av annat märke (provpåsar) någon gång per dag, ska jag sluta med det ett tag tills dom äter blötfodret ordentligt?

Sv: Enbart blötfoder, i praktiken

Jag ger mina främst BARF och även blötmat, i praktiken fungerar det ju likadant.

Jag ger mina tre mål mat om dagen, de äter eftersom att det är det som bjuds. ;) Man får fasa ut torrfodret lite långsamt.

Har bara en fråga, Hur har du tänkt göra med tänderna om du går över till blötmat.??? Kan du borsta tänderna på katterna???

Har bara en fråga, Hur har du tänkt göra med tänderna om du går över till blötmat.??? Kan du borsta tänderna på katterna???

Torrfoder är inte bättre för tänderna än blötmat, snarare tvärt om. Tandhälsan ska man alltid vara mån om, mina katter äter rått kött för att hålla tänderna fina och de har utmärkta tänder. Torrfoderskatter har ofta stora problem med tandsten pga de beläggningar på tänderna som ofta uppstår på grund av just torrisarna. Borstar du själv tänderna på katterna? ;)

Nej det har jag inte behövt göra. Kollar deras tänder regelbundet och inte ens min gamla hane som nu är 11 år har tandsten så jag tror att torrfodret hjälper där. Mina får mjukmat som godis eller något råttkött när jag har hemma.

Torrfoder är så poröst så jag ställer mig också tveksam till att det hjälper speciellt mycket mot tandsten. Man kan ge katterna kycklingvingar och annat med ben i som dom kan gnaga på för att hjälpa lite om man inte kan borsta tänderna på dom.

Jag har lyckats få över mina katter på att äta enbart blötmat, fast under högljudda protester förståss.

Jag låter blötmaten stå framme hela dan och de får en ny laddning på kvällen och detta fungerar alldeles utmärkt. Förstår inte varför maten skulle bli dålig så fort?
Man kanske kan vara lite försiktig under rötmånaden eller när det är riktigt varmt men inte annars

min ena katt äter enbart blötmat (kanske slinker ner några tuggar torrfoder men det är minimalt..). han säger till när han är hungrig och då får han mat. svårare än så behöver man inte göra det. ;)

Torrfoder är inte bättre för tänderna än blötmat, snarare tvärt om. Tandhälsan ska man alltid vara mån om, mina katter äter rått kött för att hålla tänderna fina och de har utmärkta tänder. Torrfoderskatter har ofta stora problem med tandsten pga de beläggningar på tänderna som ofta uppstår på grund av just torrisarna. Borstar du själv tänderna på katterna? ;)

Varför uppstår mer bläggningar hos de som äter torrfoder? Jag har alltid upplevt tvärtom så jag är nyfiken på vilket sätt torrfoder skulle ge mer beläggningar än blötfoder.

Tänkte uppdatera hur det går här hemma:
Katterna får en sked blötfoder var ca 4 ggr per dag, och utöver det så får dom en dl torrfoder att dela på någon gång under dagen vilket dom äter när jag ser på.
Har ju inte full koll på om dom äter lika mycket blötfoder var eller om det är en som äter mest, så då vet jag iaf att dom får i sig något. Tänkte minska mängden torrfoder efter hand, när jag vet att båda äter ordentligt av blötfodret. Tycker inte att dom får i sig tillräckligt än. Men dom kommer fortsätta att få torrfoder som godis.

Kom på en till grej:
Hur mycket bör dom äta per dag?
Den ena är 6 månader, den andra är 1 år och 3 månader. Båda är normala i hullet, den äldsta är kastrerad och den andra blir det i januari båda är honor, innekatter och normalt aktiva.
Dom äter Mjau blötfoder.

Det finns säkert någon som vet antal gram/dag men mina tre äter blötmat när de vill ha. Med enbart blötmat så går de (mina) inte upp i vikt. Hanen gick ner sammanlagt två kilo när vi tog bort torrfodret.

Tandsten måste vara väldigt inviduellt som på hundar, vissa får mer och andra mindre. Hanen som är den som ätit torrfodrer mest utav mina tre har haft tandsten. Nu opererade vi honom för en riktigt ful skada (kattslagsmål) och då bad jag dem ta bort tandstenen han hade då, nu får han pulver som ska göra så att tandsten inte sätter sig på tänderna lika lätt.

Lycka till, jag ser bara fördelar med att severa blötmat till mina katter.
Torrisar använder vi som godis och det är väldigt lätt att få i dem piller nu.

Runt 150 g/dag brukar vara bra att utgå ifrån. Får de även torrfoder får du dra av lite från de där 150 grammen. Väg katterna regelbundet så håller du koll på om matgivan är lagom, för liten eller för stor.

Jag slutade med torrfoder rakt av. Min ena är helt rabiat på torrfoder och skulle aldrig få för sig att äta blötmat om han ens visste att det finns torrisar i samma hus, han äter hellre hundmaten tom. Så jag slutade tvärt, det tog nästan två veckor innan han accepterade bytet. Nu äter mina tre drygt en stor burk mjau/dag och håller sig fint i vikt på det. Herr torrfoderälskare får mat 5 gånger om dagen, de andra två 3-4 gånger per dag.

Nu har dom gått på blötfoder i nästan tio dagar och dom äter med glädje.
Den lilla har tidigare haft mycket gaser, nu fiser hon i stort sett aldrig.
Dom bajsar ut sammanhängande korvar, tidigare var det ju en hel del löst.

Någon gång per dag får dom några torrisar var, bara för att dom tycker att det är gott.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 212
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Jag funderar på hur jag ska göra med mina, Nike är lite smal och Nessie skulle kunna gå ner lite. Ingen av mina hundar är matvrak just...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: Bulldoozer
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?