En till rasvals tråd

paradiset

Trådstartare
För ni är så realstiska här! Om man som jag gillar smidiga hundar dvs alla greyhoundsliknande raser som finns i alla pälsvarianter utom strävhår, vill ha et foglig och relativt lugn hund som inte blir uppstressad för minsta lilla. Med minimal pälsvård helst inte ens klippas ( iallafall inte hela hunden och inte regelbundet ) dvs helst korthår eller ngn långhårsras som bara behöver minimal pälsvård ( om det finns ) helst kunna vara lös men om inte så överlever jag. Bra med barn och inte reserverad mot främlingar men inte heller labbe överförtjust i allt och alla typen....Lugn inne och glad ute men inga extrema motionsbehov. Gärna räcka med att busa med hunden vi har idag.

Idag har vi en hund, envis som en åsna och smart som en einstein och ja kombinationen gör mig galen ibland! På det är han lättstressad och behöver aktiveing pga det, man måste vara mycket strängare mot honom än vad han ser ut att tåla vilket gör det svårt för vissa att förstå att man måste matcha sin intensitet med hans. En fogligare hund hade därför underlättat för min man... MEN hade vi haft en kompis som likt vår hund är glad om han får göra några frivarv varje dag och lite uppstyrda promenader och sedan bara vara sällskapshund och njuta av det :love: Min hund kräver bad och frisering varje månad för att jag ska tycka han är proper så därför vill jag inte ha mer pälsvård men i nödfall ja...Inte fälla massor helst knappt ngt. INGEN pudel :angel: Italiensk vinthund är på gränsen till för liten och jag vet inte, känns för bräcklig och studsig men annars helmysiga :love: Älskar whippets osv men jaktlusten skrämmer mig. Hunden jag har bryr sig nämligen inte om sådana spår och sånt bara om mat och andra hundar :angel:
Jag vill inte ha en superloj hund men inte heller någon som reagerar på minsta ljud och ska skälla för allt och vakta-det räcker med gaphalsen jag har!

OCH köpet är inte akutellt på några år men man måste få planera och drömma! MIn ligist ska först bli väldigt väluppfostrad :angel: och så ska vi ha trädgård :bump:

Senast ändrad:
Sv: En till rasvals tråd

Finns mängder med vinthunds raser.
Här har du en länk till vinthunds klubben http://www.svvk.se/
där kan du hitta länkar till resp ras hemsida om du vill veta mer om någon speciell ras.
Vinthundar finns i alla päls varianter, både med jobbig päls (afgan) till helt släta och hela spannet därimellan
Tror dock att de flesta vinthundar är jakt benägna och man måste fostra dom på valpstadiet att det är förbjudet.

en hjorthund skulle kanske vara något tex?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka