En till katt..hona eller hane??

T

tess444

Hej hopp!!

Ska nu skaffa en kompis till min kattflicka ,som blev ensam efter att min andra kisse blev påkörd för ett tag sedan :cry:

Det jag nu vill veta är vad som kommer funka bäst..en till honkatt eller kan jag skaffa en liten pojke?

Vore kul att veta hur det funkar för er...

Tacksam för svar!! :)

Sv: En till katt..hona eller hane??

Hmm...svårt att säga, katter accepterar oftast inte någon ny familjemedlem bara så där...de tycker inte om förändringar, men testa går ju alltid....

Katten jag har nu är 5 år, har bara haft henne i 1 ½ år,tog henne från en familj som då inte kunde ha kvar henne..då hade jag redan en hona på 2 år..och de trivdes jättebra tillsammans!

Tyvärr så blev min lillkisse påkörd och nu är Maja ensam..tror att hon saknar sin kompis..

Därav frågan..jag tror att det skulle funka väldigt bra från Majas sida..:)

Jag förutsätter att båda två kommer hållas kastrerade, och skulle i första hand säga hane. Visst hänger det mest på personlighet, men en (kastrat) hane är oftast lite mer easy-going än en honkatt, och risken för konflikter är mindre. Hur som helst så är det sällan problem att introducera en unge till en vuxen katt.

Jag skulle definitivt satsa på en hane. Dom är inte lika griniga som tjejer;)

Jag tror inte att det spelar någon större roll vad det är för kön på den katt som du väljer till kompis.

Min erfarenhet är att det sällan är några större problem att introducera nya katter i hushållet, tvärtom vad många tror så är det inte alls så att katter är "ensamdjur" som helst lever för sig själva. I naturen bildar katter tvärtom gärna samhällen.

Precis som föregående har skrivit är dock kastrerade hanar många gånger något lugnare än honor, men det hela är främst en fråga om individer snarare än kön.

Det finns katter som har svårt att fungera med andra katter och det finns vissa raser som är mindre sociala än andra, men generellt är min uppfattning att de flesta katter kan lära sig fungera tillsammans.
Som matte/husse kan man dock behöva utrusta sig med en portion tålamod och vara beredd på att det ibland kan ta en tid och förekomma en del tuffa tag innan djuren har rangordnat sig.

Är den nya familjemedlemmen en unge tar det i allmänhet inte lång tid innan den gamla katten accepterar sin nya kamrat, är det istället en annan äldre katt med eget skinn på näsan som kommer in i hushållet kan det ta längre tid, fast som sagt, ingen regel utan undantag...

Lycka till med att skaffa en till katt!

Har man fler katter när man tar hem en ny, så ska man tänka på att det kan bli en s.k. missriktad agressivitet. Dvs en av katterna man redan har kan gå på en av dom den redan känner. Jag vet många som fått placera om en äldre katt för att det skiter sig mellan 2 som redan bott ihop många år när dte kommer en ny.

Tack så hemskt mycket för alla svar jag fått!! :)

Får väl se vad jag hittar för nån liten kisse..

:banana:

Jag har provat både honor och hanar till min hona och det visar sig att det fungerar mycket bättre med hanar. Det beror nog på att Tindra är så framåt och går på andra honor medan hanar tar för sig lite mer.
Det är bara att prova och se men räkna med att det kan ta en vecka innan de accepterar varandra

Jag har bara haft kattflickor och tänker forstätta med det efter vad jag hört av min jobbarkompis... :devil: Hennes hankatt juckar på barnens gosedjur, trots att han blev kastrerad ganska tidigt och trots att det gått ett tag nu... Ingen av mina flickor har varit "grinig" som nån skrev.

Två ggr har jag tagit hem en ny katt till en ensam katt. I första fallet blev de bästisar efter några timmar. I andra fallet accepterar de varandra efter 1,5 år, men de är inte på något sätt bästisar. De har nån slags hatkärlek till varandra. De gillar att vara i närheten av varandra, men inte för nära...

jag hittar ingen kisse :(

Funderar på att höra på ett katthem här i närheten..då får man ju göra en god gärning också..att ge en liten kisse ett gott och kärleksfullt hem :love:

tess444 skrev:
jag hittar ingen kisse :(

Funderar på att höra på ett katthem här i närheten..då får man ju göra en god gärning också..att ge en liten kisse ett gott och kärleksfullt hem :love:

Tycker jag är en jättebra idé! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix