En till katt - hane eller hona?

Sasse

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa ännu en katt så småningom. Just nu har jag en kastrerad hankatt som inte är alltför glad i andra (vuxna) katter, men är i övrigt social och vill gärna inte vara ensam alltför länge på dagarna. Jag tror han skulle uppskatta sällskap om jag bara är försiktig med vad jag väljer för någon. Frågan är (rent generellt) vad som har bäst förutsättningar av hona + hane eller två hanar? Eventuella nytillskottet kommer kastreras.
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Jag tror att en hankatt passar bäst, eller två hankattungar är nog ännu bättre, men det är väl ungefär med katter som med människor, det är personkemin som är huvudsaken.
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Vet du ungefär hur lång tid det kan ta för katter att vänja sig vid varandra? Finns det någon generell tid?

Kommer chansa med en kattunge i alla fall och hoppas att det går bra, annars får det bli en hund istället ;)
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Det är omöjligt att svara på. Det handlar om personkemi precis som hos oss människor.

Jag hade två vuxna kastrater och skaffade två kattungar. Det tog säkert ett år innan de "gamle" helt accepterade de nya. Inte så att de slogs men en hel del fräs var det. Nu kan de tom slicka på varandra.

Går förmodligen mycket fortare då du har en ensam katt som inte kan "gadda ihop sig" med någon.
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Han kommer säkert att uppskatta en söt liten flicka när den värsta chocken gått över. En pojke behöver inte heller vara fel.
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Det viktigaste är som sagt personkemin, men av det jag märkt och hört verkar det gå fortare för hankatter att acceptera honkatter.
 
Sv: En till katt - hane eller hona?

Tack för svar!

Det känns som att förutsättningarna är i stort detsamma, jag får helt enkelt testa och se när det blir dags :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Katt Ursäkta att det blev så långt 😅 Från början så var min plan att ställa ut Lillkatten(huskatt) men pga corona har vi förstås inte...
Svar
10
· Visningar
1 175
Senast: Marty
·
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp