En till fråga om parasiter och avmaskning

P

pialotta

hej alla ni som är duktiga på parasiter! Jag fick just svar på träckprov och det dräktiga stoet hade 600 EPG blodmask (troligen lilla blodmasken eftersom jag lät göra en odling i våras).
I våras (april) hade hon 500 EPG och avmaskades. Träcken kollades under sommaren och då var det noll, men nu hade hon igen, är inte det konstigt? Hur kan det bli så? Hon går kvar i samma hage.
Hon går med 1 annan häst och den har hela tiden 0 EPG.

Det är ju lite sent på året nu, men det är väl bäst att avmaska henne igen snarast?

Sv: En till fråga om parasiter och avmaskning

Avmaska nu du, det går bra. Hugg i med Cydectin så får du bort även en del inkapslade larver.

Lilla blodmasken kan ligga vilande i flera år för att sen aktivera sig när den känner att det är läge. Utöver det så KAN hagen ha ett högre parasittryck än ni tror, om hon har lägre egen motståndskraft än den med 0 så har smittan hon plockade i sig under sommaren "mognat" nu och visar sig i könsmogna maskar. Det tar ca 12v om maskarna går direkt från "ituggning" till att utvecklas hela kedjan.

hej madick tack för svar!
Hon har aldrig haft blodmask tidigare, troligen fick hon i sig den när hon var ett tag på ett stuteri förra året, så det kanske är så att hon i och med det är känsligare + att äggen ligger inkapslade som du säger, och då dör de inte av medlet?
...
Jag hade i alla fall varit iväg och köpt just Cydectin idag trots att det är så dyrt och det inte räcker med ett rör.

men inte behöver jag kolla henne igen förräns till våren?

Blodmask är hästens vanligaste parasit. Har du tagit träckprov från det hon var föl och regelbundet, eller hur vet du att hon inte haft det förrut?

Hur stor är hon om en 600 kg spruta inte räcker?

Det räcker med nytt prov i vår, och det borde visa på minskat eller rent av 0.

Äggen ligger inte inkapslade, utan larverna ligger i "arrested development", de har stannat i sin utveckling, och nås då inte av avmaskningsmedel. Många stuterier har högt parasittryck, då det kommer hästar från många olika håll.

:o nej jag har inte alltid kollat med träckprov, men sen flera år i alla fall.
Hon vägde 650 sist hon vägdes och nu är hon lite större eftersom hon är dräktig med både mage och fett, så för att vara säker på att jag inte underdoserar vill jag ge lite mer än ett rör.

har en kompis med ett sto som var ytterligare lite större än mitt och den fick de ta bort och vet sa att det kunde tänkas att problemen var maskrelaterade i hennes fall, min teori är att den hästen alltid fått lite för lite maskmedel i förhållande till sin storlek och att veterinären tippade rätt där. Så jag vill absolut inte underdosera.

Helt rätt tänkt att man inte ska underdosera! Passa med Cydectin bara så du inte ger alldeles för mycket. Men för 700 kg borde du ju vara täckt.

Många TROR att deras hästar inte har mask (fast varför avmaskar de då?), när i själva verket de allra flesta har parasiter. Dock inte alltid aktiva. En häst kan ha stora mängder mask utan att det märks på den, medan andra hästar är mer känsliga och visar tydliga problem trots inte alltför stor maskbörda.

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka