En tanke bara

G

Gunvor

Stod och diskuterade för- och nack-delarna med klassisk
dressyr och western med en annan gammal dressyrtant, men
som inte försöker skola om.

1995 genomföre Vet. Skoglund en undersökning åt Statens
Jordbruksverk med avseende tävlingsverksamhet med djur.
Skoglund ville förbjuda spinning och gliding på skälen att
båda momenten är ofysologiska och medför stora skaderisker.

Min tanke med det är inlägget är vad står ni?
Jag förstår att dom flesta inte håller med Skoglund, men
motivera gärna.

Nu är jag ganska ny inom western och har bara tränat lite på slidstop och mina spin är inget o hurra för ännu heller men jag tror att om man har en häst som ät tränad att utföra de rörelserna och som har styrka nog att gör adet, inte far illa. Hopphästar vänjs succesivt vid höga hinder och håller för det, men om man tog en häst som inte var hoppad något och tränade denna på höga hinder så är ju sladerisken hög där med? Eller är jag helt ute och velar i det blå?
I alla fall, vad jag försöker säga är att jag tror att om man vänjer dem vid de rörelserna med ett långsiktigt träningsprogram och låter dem stärka rätt muskler så är det nog ingen fara på taket!

Man får ju se till att hästen är så pass tränad och stark i muskler och resten av kroppen för att klara det. mMn de går väl den vanliga dressyren oxå ut på. Är westernridningen fel för hästen är väl det de sysslar med på spanska ridskolan oxå det?? :confused:

Om det skulle vara skadligt för hästarna skulle dom ju inte bli varken speciellt gamla eller duktiga....
I så fall är ju all ridning skadlig: Fälttävlan där hästarna åker på haserna ner för slänter... Dressyr där du har bakdels vändning (Spinn) Barok, spanska rid skolan!!
Jag tycker bara att det låter som om det är en veterinär som är väldigt trång synt och har sin engelsk ridning kär!!!! Hästarna musklar sig så att de klarar dessa rörelser och som sagt så utvecklas dom i lugn takt, det finns ingen häst som föds som kan slida flera meter med en gång....

Jag har samma åsikt som miss_trouble och sen vill jag bara tillägga att jag tror inte en westernryttare sitter varje ridpass och tränar slidingstop och spin utan när hästen känns färdig så räcker det kanske och bara väcka minnet ibland på dom sen kanske man däremot sitter och tränar stop, som är början till sliding stop och bakdelsvändningar eller rollbacks som är början till spin.
Rätta mig om jag har fel men den uppfattningen har jag.

Hästen anpassar sig till det som den tränas för. Spinn och slidestop är inget man sitter o harvar med utan när man har kommit dit så påminner man hästen då & då. Titta bara på muskelaturen på en korrekt tränad häst som tränas för western. :smirk:
Kan nog tycka att hästar som krullas ihop och alltid går ställda utan att rakriktas eller släppas fram får mer slitage. Voltarbete i 40 minuter utan rakriktning brrrr jag får träningsvärk och nackspärr bara att tänka på det..
//Elisabeth

Hej Gunvor!!

Eftersom jag känner till denna rapport mycket väl (gjorde ett examensarbete om den) och även känner till westernridningen en del så vet jag att mycket av det som stod i rapporten och som gäller westernridning är felaktigt. Vet. Skoglund var, och är kanske fortfarande, en veterinär som är mycket kunnig när det gäller travsporten. En mycket stor del av rapporten gick åt att skriva om just travet - mycket försiktigt skriver han om denna sport, som ändå är en sport med mycket skador och hård träning, där det kan bli fel om man inte vet vad man gör (kan det bli i alla sporter förstås.)

På den 1,5 sida (tror jag det var) som han sedan beskriver westernridningen på står det en hel del direkta felaktigheter. Bl.a. står det att det tävlas i sliding stop - och att det då mäts hur långt man har slidat :D . Detta har mig veterligen aldrig gjorts i Sverige - och troligen ingen annanstans i världen heller. På denna 1,5 sida lyckas han fördöma det mesta som har med westerridning att göra. Han ger sig även på draghundarna, som han verkar lika okunnig om, i en annan del av rapporten.

Min bedömning är att vet. Skoglund var en enmansutredare som fått ett uppdrag han inte riktigt mäktade med. Han hade helt enkelt inte den kunskap som krävdes för att kunna göra korrekta bedömningar av ett flertal sporter som han satts att utreda - vilket är synd. Han kunde ha fått utreda travsporten så hade några andra ha fått ta resten.

Sedan till din egentliga fråga - om slidestop och spinn är skadligt. Som så många andra redan svarat så är det inget man sitter och nöter på. Stoppen kan man träna från andra gångarter än galopp, för att träna upp musklerna bl.a. Att spinna fort lär sig ingen häst på en "grisblink" utan det tränas upp efter hand, samtidigt byggs då muskler för det får man hoppas.

Hoppas att det hela blev lite klarare ;)

/sofi

Eftersom vet. Skoglunds utredning inte ledde till något förbud, så torde väl hans arbete i denna fråga ha underkänts.

Kan någon tala om var man kan få tag på denna utredning!? Det vore oerhört intressant att läsa den.

Har sökt via SJV och Riksdagens register men inte fått napp.

/Håkan

Hej Håkan!

Antagligen så insåg SJV att Skoglunds arbete inte var så bra i vissa avseenden - som tur var. Men jag funderar ibland - alla dessa utredningar som tillsätts för än det ena än det andra - har utredarna den komepetens som krävs och var det bara en engångshändelse att det blev så dåligt ...... :confused:

Nu till din fråga - eftersom utredningen gjordes åt SJV så borde de ha den i nåt arkiv någonstans. Du får helt enkelt ringa och fråga och hoppas att de hittar den - lycka till!!

Detta var en mycket roligt tråd, äntligen flera som tänker som jag :D :D :D

Har utredaren kompetens att utföra uppgiften?
En annan fråga är, är uppgiften utförd enligt fastställda normer för vetenskaplig forskning.
Dvs det finns artiklar och forskning om de mest omöjliga saker. Jag kan slå vad om att man kan hitta en artikel som försvarar rökning eller tycker att hästar bör ridas in som 2 åringar :idea:

Att avgöra om den forskningsrapport man just läst är korrekt utförd enligt normerna för en sådan är svårt att avgöra för en lekman. :smirk:
Har vederbörande använt relevanta källor för sitt bakgrundmaterial. :smirk:
Har vederbörande undersökt att relevant antal individer i sitt projekt. :smirk:
Har vederbörande ställt "rätt" frågor och har man fått svar på frågan eller inte. :smirk:
Har materialet berabetats rätt osv, osv....

Det är viktigt att man dels letar artiklar för att hitta svar på sina frågor men det är också viktigt att kunna "läsa" informationen :)

Monke :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka