En svårfödd och en lättfödd..

Travarn

Trådstartare
Vi kommer snart att få hem en ponny som är ganska lättfödd. Mitt varmblod är extremt svårfödd och får givetvis fri tillgång av hö i hagen.

Hur gör vi för att varmblodet ska fortsätta kunna ha fri tillgång i hagen? Ge ponnyn enbart halm när den står inne för att kompensera hömängden den äter ute?

Vi har inte fått hem ponnyn än och det kanske funkar hur bra som helst med fodret när den väl är här. Vissa vänjer sig ju vid fri tillgång och slutar äta som om det var det sista höet som finns på jorden..

Känner att jag vill ha lite tips och råd ifall det inte skulle funka. Hur gör ni?

Sv: En svårfödd och en lättfödd..

Min erfarenhet är att det är oerhört få ponnyer som inte kan ha fri tillgång till grovfoder. Jag har haft det till mina shettisar i många år, de går ihop med halvbloden, utan några som helst problem. De brukar tappa av sitt beteshull under vinterhalvåret, trots den fria tillgången.

Även min erfarenhet säger att det inte alls är så illa med fri tillgång. I mitt förra stall var det bara min häst som va tunn dom andra tre var extremt lättfödda så jag lyckades till slut övertala om att fri tillgång i hagen. Och dom andra hästarna åt mindre när dom lärt sig att maten aldrig tog slut! :)

Jag har tyvärr tvärtom Erf vissa lättfödda individer äter inte mindre tyvärr även om det alltid finns mat , så enkelt är det inte som att alla minskar sitt intag i förhållande till behov bara för att det alltid finns mat ...
Om du ser på ponnyn att den inte kan äta obegränsat så hade jag gjort som du är inne på . Fodra större givan halm inne över natt ... Tyvärr även med det alternativet så är de riktigt lättfödda så även halm tillför ju MJ så det viktigaste är ju att redan från scratch bevaka ponnyns hull och inte låta det dra iväg så att du sen regelrätt står i behov att banta den .

Sen kan du ju även vända på det en hel del för din svårfödda . Prova fri tillgång dagtid men med begränsad Hö/silage och komplettera med tex gräsfröhalm . Sen nattetid ger du fri tillgång till den svårfödda .
Det gör stor skillnad att anpassa halva vägen var så att säga om du har motsatser till hästar ihop dagtid . Och det viktiga utöver det de behöver ut energi aspekt för att hålla hull är ju dagsintaget , så det går bra att erbjuda mindre energi dagtid som exempel bara de får i sig på ett bra sätt och får tugga för mättnadskänslan tuggbehovet ger .

Senast ändrad:

Jag har en väldigt svårfödd och en väldigt lättfödd ihop, det är lite meckigt! Det jag tänkte på var att om ponnyn är liten kanske det går att sätta upp smhn till varmblodet så pass högt att ponnyn inte når, och att den får ett eget nät med mindre hö i? Annars får man väl pröva och se om ponnyn tar det lugnt med maten när den märker att det alltid finns, kan vara värt att ha koll på foderanalysen ifall ponnyn kan tänkas få fång bara.

Fast har man en väldigt svårfödd häst så är väl småmaskigt hönät inte direkt att rekommendera, eftersom det förlänger ättiden = hästen får i sig mindre mat per tidsenhet. Och det är ju inte vad man vill med en svårfödd häst.

OM det skulle visa sig vara problem med att den lilla ponnyn äter mer än nödvändigt så hade jag nog valt att göra en foderlåda till den stor hästen, av en tompall och minst 3, kanske 4 pallkragar - möjligen med en förhöjd botten så att hästen inte behöver äta längst ner i en djup låda. Men tanken är att lådan ska ha tillräckligt höga kanter för att ponnyn inte ska nå över kanten och ner till maten.

Nej jag ska inte dra förhastade slutsatser, det kanske går jättebra med fri tillgång.

Den svårfödda har fri tillgång både ute och inne.

Varmblodet är 174 och ponnyn är 126 så det är möjligt att jag om det behövs skulle kunna sätta upp något nät i högre höjd. Alternativt sätta någon typ av smhn runt foderhäcken men ha öppet upptill.

Ja det var ju en bra idé att ha en separat lite högre låda till den stora :-)

Jag har en 175 svårfödd o en shetties ihop ...löst på de sättet att jag spänt upp ett smhn nät mellan två tallar så den stora kommer åt men inte den mindre....den får äta de som rasar ur..på backen:)

Funkar kanon haft de i 5 år nu....inga problem för den stora o äta alls...nu har jag ju ett hö som passar den...med höga värden...

Jag skulle lösa det genom att ha fri tillgång på ett hö med sämre värden ute under dagen, och sen fodra den svårfödda med bra hö och eventuellt lucern eller annat inne under natten. Tycker det är lättare att "skjuta till" lite extra till den svårfödda än att ta bort från den lättfödda. Gillar att dom får ha så mycket tuggtid som möjligt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Marty
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar