En smal häst

P

PenelopeZafari_95

En av mina hästar är väldigt smal och man ser hans revben. Vi ger honom betfor, hästekrafft (som müsli) och kornkross varje dag och vi har till och med provat att ge honom mat-olja, utan resultat.
Nu går han på bete men det är bara "hö-buken" som växer och inte något på bredden.

Är det någon som har några förslag över vad jag kan ge honom??

Sv: En smal häst

Fri tillgång på grovfoder. Lucern är ofta bra för tunna hästar. Har ni kollat om den har mask?

Han har blivit avmaskad regelbundet och vi har inte märkt något.
Och tack för tipset. :laugh:

Om han går på bete så skulle jag ge hippo alfa och lusern, låter som att han har proteinbrist.

Hur mycket foder får han nu?

Bild på hästen?

För det första:
Har ni avmaskat o kollat tänder regelbundet? Annars är det en bra start ;)

Om ni redan gjort det så ska jag komma med ett lite udda tips:idea:: syrrans travhäst har också det "problemet", han har synliga revben men får bara "höbuk" av mer mat.
Vi rådfrågade en veterinär av den äldre generationen, och han gav rådet att börja ge hästen 1 liter philura om dagen i minst två veckors tid.

Vi tyckte det var ett konstigt tips:confused: men vi provade iaf, med resultatet att Abbe(syrrans häst) blev genast "rundare" över ryggen, magen gick tillbaka och han såg genast mycket fräschare ut! :laugh:

Anledningen till att philura hjälper, är att tarmfloran i magen kan ha kommit i obalans och philuran hjälper magen att återupprätta den.

Har även hört att fång-risk ska minska drastiskt om man ger den drabbade hästen 1 liter philura varje dag under sommaren. Huruvida det stämmer eller ej har jag inte sett själv, men flera av mina kompisar (med fånghästar) har provat och ingen fång hittills iaf.....:)

Lycka till med formen ;)

Ja, det var verkligen ett udda tips :D Hästen i fråga är också en f.d travare (varmblod) så han skulle behöva bli rundare över ryggen.

Han blev raspad för 2 veckor sedan så det är i alla fall i nte det som är problemet.. Men hovslagaren som gjorde det (han är utbildad hästtandläkare) sa att det kunde bero på som du säger att hans tarmar inte riktigt var i gång och det är därför vi ger honom kornkross. Eftersom det tydligen skulle hjälpa. Tack för tipset :)

Hade liknande problem med mitt halvblod..
Fick ett protein tillskott av min dåvarande veterinär,,kommer inte ihåg vad det hette men det var som små gröna plast kulor som du skulle ge i maten..funkade bra hon musklade på sig o gick upp i vikt.
Om jag inte minns helt fel så hette det nått med Equi Plast..humm nått..
Det var iaf sjögräs i det..

kollat tänderna oxå ?? går den ute på bete dygent runt ?? prova att ge lusern, det räknas som grovfoder.

Jag har också en fråga som kanske är dum. (Jag visste inte vad philura är i och för sig)

Men jag undrar om man har testat det på hästar. Hästar och människor har väl inte exkat samma bakterier i tarmen? Det finns väl hur många olika sådana bakterier som helst? (inte riktigt men nästan)

tror inte det fungerar lika, finns ju saker som vi kan ta upp som inte hästar kan finns säkert tvärs om oxå.

A-fil går också bra, men philura är att föredra!
Varför vet jag inte, men min veterinär har iaf "tutat" i mig det så :p

Tack för alla superbra tips och hoppas att alla vet vad philura är nu :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Svamp?