En rackare som BITS!!

Cyllene

Trådstartare
Fick ny häst på försäljning i fredags, och den jäkeln bits!! Någon som har tips?

Han är inte elak, utan "ska bara" nypa till lite. PRECIS HELA TIDEN!! Som värsta unghingsten! Så står man så pass nära att det går så tar det bara någon sekund så har han min jacka i mun.

Flera gånger har jag fått in en rejäl fullträff med min armbåge på nosen på honom då han varit på väg att bita (jag har vänt mig mot honom samtidigt som han vänt sig mot mig) men han ruskar bara lite på sig och ser helt oberörd ut. Fem sekunder senare gör han likadant.

Han är väldigt hingstig och kastrerad vid 5 års ålder.

Har såklart aldrig gått med andra hästar och som färsäljningshäst så släpper jag ju inte ihop honom med mina. Fast jag önskar att mitt sto kunde ge honom en rejäl omgång, hon har fostrat min lilla bråkiga 3-åring riktigt bra...

Så vad säger ni, kan jag göra nåt mer än att försöka klappa till honom i rätt lägen? Tejpa nosen med silvertejp? Munkorg? ;)

När jag klippte honom häromkvällen tog han nämligen en rejäl tugga av min rygg. :crazy: Fast då var det lite mer befogat, då var han upprörd och förbannad, inte bara busig...

Dags för honom att inse att han är på uppfostringsanstalt!!

/C - vill inte bli äten på!

Sv: En rackare som BITS!!

Vattenspruta? Sån man duschar blommor med el. dyl. Supereffektivt.

En här i kommunen gav oss ett tips som kanske fungerar för dig:) ???
Hon har själv hingstar och hon menade att det var de bästa!
Dock kunde vi bara göra det ett tag på kallblodet sedan genomskådade han det och blev sur:o

Nåja här kommer det:
Så fort han försöker bita dig så smäller du till med full kraft! På dig själv!!

Tjejen menade att hennes hingst brukade bli så paff så att han slutade bitas!

Dock har jag ingen aning om det fungerar i längden.. Det fungerade kanske en vecka på kallblodet, sedan blev han arg och kastade sig mot mig i stället, och verkade säga något i stil med: Nu s*tan slutar du slå dig, jag blir ju rädd!:crazy:

Annars är ett alternativ att trycka in lite crib halt i truten på honom:smirk:
Ok, det var inte planerat men kallblodet mottade ett hugg mot min arm och jag hade cribhalt i handen för jag skulle smöja på en vägg så jag stoppade lite i munnen på honom... Tja, han blev bättre ett tag i alla fall.. Han hade fullt upp med att stå och flema:crazy:

Men annars är jag också öppen för förslag för den här j*kla mulan som vi har i stallet genomskådar ALLA metoder:o

Grejen är ju den att han saknar respekt för dej.
Han står över dej i rang och förblir så om du inte säger ifrån ordentligt.

En häst biter aldrig flockledaren.

Öga för öga tand för tand

Kan bli jobbigt att få bort detta beteende men när du visat att det är du som bestämmer kommer det att sluta.

Det där stämmer inte!
Min nuvarande häst klarar alla "test" du kan hitta på där jag "ifrågasätter" om jag eller han är ranghögst.

Lik förbannat har han alltid "pillat med tänderna" på mig!
Inte några rejäla hugg, men att först lukta, sedan ska det försiktigt tas tag med framtänderna! Inte mot hud, men mot kläder och övrigt "dött".
Jag får även rejält be honom sluta bita på täcken på boxdörrarna när han står på gången, han bet länge i sitt eget täcke osv.
Och varje gång han bitit i mina kläder, så drar han SNABBT bort skallen, för han vet han får en knäpp på näsan.

Och de få ggr han nafsat till lite hårdare, då har han fått en rejäl dask mitt på näsan, ackompanjerat med kroppsspråk "du ska dööö" och rejält verbalt "ovett".
Och innan bestraffningen kommit, då blir han så rädd att han gör saker som galopperar på stället, försöker smita undan osv.
Så han VET att han inte får!

Så vissa hästar GÅR INTE att helt få att sluta pilla med tänderna!
Fö så gör han likadant på andra hästar! Vill "lekpilla" med tänderna och nyper dem i skinnet.
Han är mkt "poppis" som hagkamrat till hästar som är lekfulla! De kan "låtsasnafsa" i timmar!

Nu håller han givetvis inte alltid på och "pillar med tänderna", men han gör det markant mkt mer än ngn av mina andra hästar gjort.

När en annan häst roade sig med att bita sönder täckena på min häst så hällde jag på en stark kryddblandning på täckena. Han bet bara 2 gånger sen har han låtit bli:devil:
Om det blir krångligt med silvertejp så kanske spännband runt mulen går bra;) ?

Klart som fan han saknar respekt på ett sätt. Hästen har ju ALDRIG fostrats av någon annan häst på något sätt som hästar ska göra...

Jag tycker hela snacket om flockledare är lite uttjatat, och det funkar inte i alla situationer.

Jag är ingen häst, och med mina hästar har jag ingen flock.

Jag är jag och jag har MINA regler. Jag behöver inte ha hästar som ser mig som en ledare, däremot så ska de veta vad som gäller bland folk. Lite allmänt vett.

Men jag har ingen lust att klå upp en häst som inte är min "öga för öga tand för tand", inte mina egna heller förresten. Och det lilla jag provat har ju inte hjälpt ett dugg. Jag kan sätta hårt mot hårt om det behövs, men jag tror inte det funkar på den här lilla killen. (Som för övigt är väldigt väluppfostrad om än lite överenergisk.)

Däremot så tackar jag för tipset om vattensprutan. Den ska laddas direkt i eftermiddag!! :bow:

Min 3-åring har ju förresten varit nästan likadan. Men en sommar på bete med flock plattade till honom så nu är hans näbb inte lika ofta på mina kläder. Men så hade han fått rejält mycket stryk av de gamla stona också! :smirk:

Häromdagen så skulle han leka med 4-åringen. Gick till attack på henne i hagen och nöp henne i halsen. Hon vände sig sakta med baken mot honom. Sen sa det bara DUNK DUNK så hade hon klappat till honom med båda bakhovarna i magen.

Han såg ut så här :eek: och hade två STORA hovavtryck på det nytvättade täcket.

Sen ruskade han på sig och 5 minuter senare försökte han samma sak.

Att hon står ut! :D

En rejäl handduk indränkt med ättika att hålla fram när han vill bitas är väldigt effektivt, det provade jag med ett ungsto jag köpte för några år sedan som bet mig så fort hon fick en chans hon bet handduken en gång sedan har hon lagt av med sin "hobby" att bita folk!

Jag är faktiskt ingen djurplågare, men när min häst var typ 4 år och ganska ohanterad (då jag började ta hand om honom) då gjorde han värsta utfallet mot mig och högg rakt mot mitt ansikte!
Jag hann aldrig bli rädd, bara skitförbannad, så han fick en vänsterkrok rakt över mulen.:angel:

Vi båda stod och undrade vad det var som hände, han undrade över smärtan i mulen, och jag varför min hand ömmade.
Men det har aldrig upprepats, varken från hans eller min sida. Det är inte min grejj att slå hästar, men det här var bara en ren reflexgrejj. Tipsar dock inte att göra detsamma, ättikan låter nog "trevligare".

Förstår inte varför inte folk grämer sig över sådant. Jag tycker du gjorde helt rätt. I den situationen hade eftertanke varit katastrofalt, enligt min mening. Det du gjorde fick även verkan, klockrent. Visst kan man tycka det är brutalt, men vad f-n hade h*n med tänderna att göra i ditt ansikte :D

Enligt mig gjorde du helt rätt!
Tydligen har forskning visat att man har runt 3 sekunder på sig att tillrättavisa en häst för att den ska förstå.
Och eftersom du gjorde det precis när "brottet höll på" så blev ju din häst helt på det klara med vad du gjorde!

Dessutom är det ju mer än livsfarligt att inte bry sig om en häst som hugger mot ens ansikte!:crazy:

Jag skulle ha gjort desamma. I rätt ögonblick så kan en rejäl smocka göra underverk. Hellre en riktig stjärnsmäll än 100 småduttar!

Nu känner jag mig som en snällare matte. :bump:

Som sagt så räckte det med bara en tjockablänga. Nu är han ju över 12 år och skulle aldrig drömma om att hitta på nått så dumt igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka