en puff i rætt riktning, tack!

drekaflúga

Trådstartare
Jag háller pá att bli knæpp! Jag har hittat en hæsten i mitt liv:love:(ham pá min bild), jag har fátt ett bra pris, jag har stallplats hemma i sverge....bla bla bla o.s.v.

Men hur i helafriden ska jag fá honom till sverige? Jag har insett att jag sjælv máste fixa allt! Transport till KEF, pass,bes och transport hem. Ær det nágon underbar mænniska som bara kan berætta för mig om hur det givk till nær ni importerade era hæstar.

Jag vet liksom inte ens var jag ska börja! Skulle vara skönt att diskutera med nágon som har varit i samma sits.:bow::

Sv: en puff i rætt riktning, tack!

Du får ta kontakt med en transportør. Han hemter och kan even ta hesten med til besiktning. Her er to linker:
http://www.horseexport.is/ (Gunnar Arnasson)
www.eysteinn.net (Eysteinn Leifsson) Jeg kom ikke inn på siden hans nå, men det skal være rett. Ellers kan du ringe han (prater svensk) på Simi: 5666771 eller gsm: 8965777 eller mail: eysteinnl@simnet.is

Gunnar er lite dyrare, men mycket proffesionell!

Tack för svaret! Jag ska pröva det, och sá hoppas jag att min ælskling kommer hem till sverige utan alltför mycket svárigheter:bow:

Vet inte riktigt hur du ska göra, men jag säger bara lycka till och hoppas att allt går som du vill! :):banana:

Det er inga problem! Gjorde det senast på tirsdag! De fikser allt. Men så må man ha en som tar i mot på flyplassen i Sverige. Du kan sikkert få tlf. nr ev Eysteinn eller Gunnar. Om de ikke har, så får du si ifra, så skal jeg lete fram!

Lykke till!:banana:

Det finns ju andra som säkert kan hjälpa dig, tex. www.frostimport.se kan säkert hjälpa dig. Dom fraktar ju över hästar flera gånger om året. (Om det nu är på Island hästen står... :)) Lycka till!

Vi har anlitat Eysteinn då vi tagit hem våra hästar, det har fungerat jättebra! Han gör verkligen hela jobbet och man behöver inte tänka på mycket själv. Tänk bara på att utöver hans pris så tillkommer det några avgifter när hästen landat i sverige. Kolla upp så att du inte får några oväntade kostnader!
Lycka till!

Jeg anvende også Eysteinn og må bare si :bow:. Veldig uproblematisk!

Du får ta kontakt med en transportør. Han hemter och kan even ta hesten med til besiktning. Her er to linker:
http://www.horseexport.is/ (Gunnar Arnasson)
www.eysteinn.net (Eysteinn Leifsson) Jeg kom ikke inn på siden hans nå, men det skal være rett. Ellers kan du ringe han (prater svensk) på Simi: 5666771 eller gsm: 8965777 eller mail: eysteinnl@simnet.is

Gunnar er lite dyrare, men mycket proffesionell!

Och Eysteinn är proffsig han också!

OA

När jag tog hem en häst 1999 kostade flyget och övrig hjälp från Gunnar ca 8000 kr och Tull Moms och övriga avgifter på flygplatsen ca 7500 kr. Detta på en unghäst som kostat mig 4000 kr på Island.

Är det någon som vet vad det ungefär kostar i nuläget att ta hem en häst? Både för resan och alla avgifter när den kommer till Sverige.
Jag har hört talas om att priserna har gått upp väldigt mycket sedan i slutet av 90-talet?

Tror du kan räkna runt 20 000:- sen beror det ju lite på hur dyr häst man köper. Momsen ökar ju med hästvärdet!

Totalt kostade transport+alla avgifter+moms ca 20000SEK då jag tog hem en häst för ett par år sedan. Hästen kostade bara 5000SEK på island, så det tillkommer ju mer moms om hästen är dyrare.

Fundera både en och två ggr innan du tar en så gammal häst.

Det är knappast för HÄSTENS skull.

Det är MYCKET stor risk att en så gammal häst får sommareksem här.

Min erfarenhet efter att följt importer under 27 år är att risken ökar med åldern. Ska man importera är föl det "säkraste", men inte helt säkert förstås.
Så gott som alla hästar på 12 år och över jag känner som exporterats (inkl kända dyra hingstar som man förstås försökt skydda maximalt) har fått eksem.

På Island får din älskling vara häst och fri. Det är han van vid.

Hur skulle hans liv se ut här, uppstallad och inkapslad ?

Han ær 5ár.....det tycket jag inte ær för gammalt för att ta en hæst frán island. Exemrisken finns æven pá Svenskfödda hæstar och jag ær beredd att ta den risken. Nu ær det sá att jag har ridit in honom sjælv och jag ser kapaciteten. Eftersom jag har trænat honom sjælv fár jag honom för priset som han skulle haft som otam,som han var nær han kom till mig. Jag vet att skulle jag börja leta hæst i Sverige skulle jag fá leta i ár för att hitta nágon som passar mig sá bra som han nu rákar göra. Livet pá island ær inte bara en dans pá rosor för hæstarna och han væntar precis som alla andra unghæstar hær pá gárden ett lángt och hárt liv som turridningshæst...

Klart du ska ta hem din häst! Bra att du är medveten om alla OM och MEN.
Jag har bara tagit hem hästar via Gunni och Krissa (men många å andra sidan) så jag kan bara uttala mig om dem. Det har fungerat hur bra som helst! Vill absolut inte byta ut dem.
20.000 sek får du räkna med. Flyg, pass och div papperarbete etc på Island ca 12.000 kr och sen tull, moms, terminalavgifter etc i Sverige ca 8.000 kr. Och som sagt, står hästen för mer än 200.000 ISK så blir det dyrare.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka