en passande hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare copy83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 260
C

copy83

letar efter en passande hingst till mitt sto. hon är E: Judex xx UE: Maraton.
då mitt sto är av den lågställda typen,och hon är bara 163cm. vill jag gärna ha en hingst som är över 170cm och är högställd.
fölet ska jag behålla själv, och tävla med framöver. Hingsten får gärna ha ett + för galoppen, då det är mitt stos "sämsta" gångart.

om ni kan komma på någon lämplig kandidat till mitt sto, är jag väldigt tacksam.

Sv: en passande hingst

Tänkte du satts på någon speciell gren eller är det mer en allround häst som du är ut efter?
Första hingsten som dök upp i mitt huvud var Akribori, berätta gärna mer om stoets svagheter, fördelar, och hur hon är i psyket.
En bild på stoet vore inte helt fel heller!
(Jag är absolut inget proffs på avel, så säger jag något tokig får ni gärna säga till!)

hon har ett väldigt gott lynne och temprament. vem som helst kan rida och sköta henne, ovana som rut ryttare. inga nerver på utsidan inte :) så kanske en lite mera "framåt" hingst kanske inte skulle skada.
detta sto har gått 1.40 hoppning som yngre. (hon är stamboksförd)
så igenkligen borde jag väl sätta en hopphingst på henne el?
kruxet är väl att jag gillar dressyr lika mycket som hoppning :confused:

jag har noll koll hur avkomman kan bli om man betäcker med en dressyr hingst? någon som vet?
jag har aldrig tagit föl på henne tidigare, men hon har haft 2 föl tidigare. en efter robin Z och en efter new balance.

jag har väldens dåligaste kort på henne... men du kanske kan se lite :D
justine34.jpg

jusine17.jpg

Välj en högställd hopphingst med gång då? Finns ju några hopphingstar att välja på som har fina blup i gångarter, t ex Aerline H och Camaro M. Kanske Bourbon kan funka (dubbeltalang)?

Det är tre jag kan komma på med rätt profil som har visat lite att de duger i aveln i alla fall.

Om du går in på ASVH:s hemsida och tittar på hingstarnas blup, välj hoppblup och kolla vilka som förärver sig väl i gångarter också. Då kan du göra en lista att sortera lite bland! :idea:

Silvano är exporterad.

Alcatraz är underbar men har problem med fertiliteten.

Hej! Vad roligt att hitta nån mer med en Judex avkomma...:)
Har själv en men hon verkar vara motsatsen till din.. Nerver på utsidan och en väldigt speciell madam..:d Jag valde Lancier 987 på henne.. tyvärr tog det sig inte men en mer superdunder hingst, det säger jag bara.. Fick en avkomma efter honom på mitt Shiva du Loup sto som blev så himla snygg! Blir två år nu i sommar.. Han betäcker dock bara naturligt och stod sist jag pratade med ägaren på Öland men som sagt, super snygg och passar till nästan alla ston..

vad lämnar Alcatraz för avkommor? stolek, temp, steg osv?

har även hört goda ord om chess.... vad lämnar han?

kan det vara "dumt" att kombinera med en dressyrstammad hingst på ett hoppstammat sto?

Till TresBienDuLoup: roligt att det finns lite judex avkommor!
mitt sto är ju lite "för" lugn i temp. :)
men ditt verkar vara lite mer sprallig :smirk:

Chess är efter Cortez, så det är väl inte direkt dressyrstam på honom.

Jag skulle ta en dubbeltalang som är högbent om stoet är lågställt. Tex Camaro M

Cortez har ju lämnat en hel del dressyrhästar med där Corrado WL är en av de framgångsrikaste

Min medryttarhäst är efter Chess (och Imperator), han står just nu hos Camilla Toll för vidare utbildning och det går väldigt bra, hon ser potensial i honom. Han är en charmig häst som syns i mängden. Han har gott om nerver fast i en ganska lagom dos, han är känslig och väldigt snäll.

Jag slänger in två bild på honom.

Cheque hösten -06

Cheque våren -06

letar efter en passande hingst till mitt sto. hon är E: Judex xx UE: Maraton.
då mitt sto är av den lågställda typen,och hon är bara 163cm. vill jag gärna ha en hingst som är över 170cm och är högställd.
fölet ska jag behålla själv, och tävla med framöver. Hingsten får gärna ha ett + för galoppen, då det är mitt stos "sämsta" gångart.

om ni kan komma på någon lämplig kandidat till mitt sto, är jag väldigt tacksam.

jag tycker som nån annan att du bör välja en hopphingst med bra gång. Vad i hennes hoppteknik skulle behövas förbättras?

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
685
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Fannybadh
·
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 041
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka