En ny bukehund!

Q

QueenMarion

Jag har sniffat runt här på Buke ett tag och redan lärt mig massor av kloka och kunniga människor men kände att det var hög tid att ge mig tillkänna. Min lilla *host* RR-valp är nu 16 veckor och vi har förstås väldigt mycket kvar att lära oss.

Är det ok (eller ska det vara nödvändigt:confused:) när de är så här små att ständigt belöna med godis efter väl utfört lydnadsmoment? I veckan som gick har han tagit vääääldigt lång tid på sig att bara sätta sig ner om det inte har funnits något gott i min hand. En envis rackare, det har tagit flera minuter att bara komma in genom dörren efter rastning... :crazy: Eller är det i det berömda ledarskapet jag brister? Hur bör jag fortsätta? Med eller utan godbitar?

Hmm, här hade jag tänkt lägga in en bild på underverket, hur gör man det om bilden ligger i egna datorn och inte har någon url-kod?

Sv: En ny bukehund!

Jag har sniffat runt här på Buke ett tag och redan lärt mig massor av kloka och kunniga människor men kände att det var hög tid att ge mig tillkänna. Min lilla *host* RR-valp är nu 16 veckor och vi har förstås väldigt mycket kvar att lära oss.

Är det ok (eller ska det vara nödvändigt:confused:) när de är så här små att ständigt belöna med godis efter väl utfört lydnadsmoment? I veckan som gick har han tagit vääääldigt lång tid på sig att bara sätta sig ner om det inte har funnits något gott i min hand. En envis rackare, det har tagit flera minuter att bara komma in genom dörren efter rastning... :crazy: Eller är det i det berömda ledarskapet jag brister? Hur bör jag fortsätta? Med eller utan godbitar?

Hmm, här hade jag tänkt lägga in en bild på underverket, hur gör man det om bilden ligger i egna datorn och inte har någon url-kod?

Hej hej! Jag är också ny på forumet och har också en liten valp, en boxer som nu är 13 veckor :)

Jag belönar inte alltid min valp med godis, och jag lockar henne inte med godis att göra saker som hon redan kan (sitt) utan hon får det som belöning efteråt i såfall. Det här är min första egna hund så jag är väl ingen expert att ge tips, men jag gör som så att (när jag visste helt säkert att hon kunde kommandot sitt) jag säger bara sitt EN gång, möjligtvis två om jag märker att hon är okoncentrerad och om hon inte sätter sig då så hjälper jag henne att sätta sig ner = petar på rumpan. Nu räcker det för det mesta att jag knäpper med fingrarna och/eller pekar på hennes rumpa om hon inte skulle lyssna första gången, men det gör hon nästan alltid :)

Du måste lägga in bilden på någon internet sida för att kunna visa den här på buke här står det mer om hur man gör: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

Det är inte alls nödvädigt att belöna med godis! Det där är som man själv tycker. Om jag tar mamma och pappa som exempel, båda är vädigt duktiga hundtränare men dom använder helt olika tekniker. Pappa skull ALDRIG ge sin valp godis eller vuxna hund för den delen. Han är strängt emot allt vad godis heter när det gäller belöning för att dom gör som han vill! Mamma därimeot är mer öppen för alla slags olika belöningar och jobbar både med korvspår ock klicker beroändå på vad som fundgerar bäst.

Det är svårt att säga vad du gör "fel" när du tränar din hund men för det första han är juh väldigt ung än så länge. Har du inga planer på att gå tex en valpkurs? det låter som om ni skulle kunna behöva det. Där får man väldigt mycket tips och ideér och dom kan hjälpa dig att fundera ut vilket sätt som är det bästa belöningsättet för er. Kanske att en klicker skulle kunna fungera i just erat fall tex

Det är altid roligt med bilder. gör så här Gå in på en sida där man kan ladda upp bilder tex pixbox (hälst inte bilddagboken då dom som inte är inloggade där brukar få svårt att se bilderna)
Skapa ett konto och ladda upp den/de bilden(er) du vill använda.
Gå in på bilden och högerklicka gå på egenskaper. där står det adress(URL) (tex: http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18120000-18129999/640x480/18122099.jpg?0) kopiera URLen och gå in på det foumet där du ska ha bilden. skriv
. Färdigt

Det känns vettigt att bara säga till en gång (kanske två ifall det var otydligt första gången). Jag vill ju ogärna bli en tjatig matte. Det är bara när han ska sitta vid en dörr för in- eller utgång som han verkar tycka att kommandot "sitt" är fullständigt obegripligt. Sen jag skrev inlägget har han också blivit bättre, vem vet vad det kan bero på! :crazy: Jag har i gjort som du tipsade om, säga till och sen hjälpa honom med det där svåra.:grin:

Jag hade nog inte tänkt att belöna/muta så mycket med godis men det har blivit så.

Vi går på valpkurs nu, får höra där om alternativ till godiset. Vår tränare var nog redan inne på det när jag tänker efter. Vi hade svårt med kontakten vid förra tillfället och han var helt fixerad vid mina händer. Inte ens när jag satte godiset i munnen valde han ansiktet som alternativ att titta på!

Han får förstås massor av muntligt beröm också. Vi får träna på!

Tack för tipset om bilderna. Jag får ta tag i det!

Det känns vettigt att bara säga till en gång (kanske två ifall det var otydligt första gången). Jag vill ju ogärna bli en tjatig matte. Det är bara när han ska sitta vid en dörr för in- eller utgång som han verkar tycka att kommandot "sitt" är fullständigt obegripligt. Sen jag skrev inlägget har han också blivit bättre, vem vet vad det kan bero på! :crazy: Jag har i gjort som du tipsade om, säga till och sen hjälpa honom med det där svåra.:grin:

När jag var på första valpkursen i måndags så gav tränaren faktiskt just det (att bara säga sitt en gång och sedan verkställa) som uppgift till alla att träna på! Vilken tur att jag har tjuvstartat då :D
Kul att det börjar gå bättre för er :) Se till att ladda upp lite bilder på det lilla livet nu också! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka