En märklig ridtur...

Pigalle

Trådstartare
Var ute och red en sväng idag med pållen. Vi hade sällskap ut men sen tog vi olika rundor efter en stund då jag tänkte ta en lugnare runda.
Allt gick bra ända tills vi kom fram på slutet av en skogstig som leder ut till en äng.:o
För det första hoppar det ut några rådjur över stigen, inget konstigt med det. min häst är inte rädd för dem.
Men sen stannar han och börjar vädra mot marken. Tror först att det är rådjuren har känner av men han tittar mest mot marken.:crazy:
Sen hör jag att det är ett jädra liv i en stor gran. En stor korp jagar en mård?, iller? (kan de klättra???) i granen. det var iaf ingen ekorre för jag fick syn på ansiktet på den:rofl:
Hur som helst är det ett jädra liv på det djuret korpen jagar skriker o har sig när den blir jagad. Hästen är iaf livrädd nu pulsen ligger på 200 slag, kände hur det slog och han försöker vända om. Jag vill verkligen inte vända när det var rätt nära hem och försöker lugna hästen.
Hjälper dock inte. Vägrar ta ett steg framåt. Så småningom försvinner djuren från granen, om det var de han vart rädd för? men ff lika rädd. tror vi stod iaf 10.15 min innan jag lyckas få honom att gå framåt. Funderar på om det låg nåt dött djur i skogen som han kände lukten av och det var det som gjorde honom så skärrad? har aldrig betett sig så innan och han var verkligen skärrad:confused:
Nån som varit med om liknande?

Sv: En märklig ridtur...

Jag har varit med om ngt liknande. När jag haft pållen i bara några månader var jag ute och red och när vi kom till en skogdunge med tät, ung skog blev han jätte spänd. jag fick dock förbi honom och han slappnade av sen. När jag var på hemvåg kommer vi förbi samma dunge och nu blir ännu mer spänd, fick knappt förbi honom fast det var på hemväg och han var hel stissig hela vägen hem. Genom svett fast vi tagit en lugn runda.
Nästa dag rede jag med en kompis och skulle förbi samma ställe. hennes normalt lugna häst gick fölrst och blir stel som en pinne på exakt samma ställe (har aldrig hänt tidigare med hon om). Båda hästarna blir helt crazy och vägrar gå förbi. Två gånger slänger de sig om och flyr i panik ( ev blandat med bus, de hade både vilat ett tag) Tillslut bestämmer vi oss för att bara kräva att de ska stå stiolla en bit från skogsdungen och sen rider vi hem. Vi trodde också på dött djur, men jag gick och leatde och hittade inget. Varken förr eller senare har något liknanden inträffat (vi rider alltid föri denna skogsdunge då den ligger i början av skogen och enda sättet att komma ut på en ritt i skog o mark).
Jag vet fortfarande inte vad som hände eller varför. Hoppas bara inte att det händer igen...eller när man kör honom. Hu, hemska tanke...:eek:

Jag har hört att doften från vildsvin kan få hästar att bli stressade och rädda.

Någon annan som hört det eller är det bara trams?

Jag har ochså varit me dom liknande fast ingen skogdunge,utan i skogen komem ri galopp hästen är trygg å van vid miljön så slänger han på en tvärnit med mig då halvt över huvudet kan jag tillägga å så står han å vädrar å börjar stissa darra å ska verkliogen inte gå. Jag misstänkte genst björn då han aldrig reagerat på lo rådjur el älg,men nu har vi björn i skogen INGE kul alls!

Vi hade vildsvin i våran skog förra året och hästarna vägrade gå i närheten av den. De vart som tokiga om man försökte få dem att gå in skogen, så på hästarna i mitt stall stämmer det i alla fall.

Det stämmer väldigt bra. Det är faktiskt så att det nästan inte finns ngt djur som vill vara när vildsvin. Det kanske finns ngn häst som inte är rädd för det. Vet en hsät som inte reagerade, men den är uppvuxen med grisar på gården.

Min häst är rädd för vildsvin, vi har ett flertal en bit ifrån stallet tyvärr, men man kan rida ut åt ett annat håll så det fungerar.
Några hästar i stallet bryr sig inte alls om dem då de har vant sig.
I sommar kommer iaf min häst få gå på bete i en hage där det skymtas mycket vildsvin så jag hoppas han kommer vänja sig vid dem så småningom.

Ja det var mycket märkligt! Har aldrig varit med om att varit så rädd för nåt man inte kan se..Kanske var rådjuren/älg han kände doftern av? Men att bli så rädd:confused:
Kanske låg nåt troll bakom nån sten och lurade haha;)

Senast ändrad:

Ja kanske var älg han kände doftern av?
Skumt var det iaf, inte varje dag man stöter på en förbannad:devil: korp som är efter ett mårdliknande djur högt uppe i en gran:rofl: :D
Det var därför jag funderade över om korpen vaktade över nåt dött djur som "pälsdjuret" var ute efter:angel:

:eek: jisses tänk o stöta på en björn när man är ute och rider!!
Då är det nog bra om hästen varnar om att det är nåt skumt på g iaf.:o

Jag har hört att doften från vildsvin kan få hästar att bli stressade och rädda.

Någon annan som hört det eller är det bara trams?

Trams.

Radda blir bara sadana hastar som levt i skyddad verkstad.

Om man har hastarna pa sommarbete i hagar nara skogen lar dom sig ganska snart att vare sig gris, hjort eller alg ar farliga djur.

Att ha tex en minigris i stallet gor ocksa att hastar vanjer sig och sen inte tycker att vilda grisar ar nagot sarskilt.

/KT

Älgar kan göra hästar livrädda. De tycker verkligen inte om lukten av dem.
http://goodybag.blogg.se/havremoppen

Viist min gamla ponny ville folja EFTER algar vi traffade pa i skogen. Man var tvungen att styra noga i skogen for red man pa los tygel sa
borjade han spara och vips var man 3-4 meter fran en alg! Och nar han val sag algen sa gnaggade han och hade sig och ville rusa efter den!

Antar att algarna var hans vanner!

/KT

Medryttar hästen blir total stressad av lukten från vilt, dom få gånger hon stegrat har vart när vi första gången red på ett dött rådjur, andra gången när vi red på rester av ett rådjur.

Att sitta kvar på ryggen på henne då är livsfarligt...
Den andra hästen som var med båda gångerna reagerade inte nämnvärt!:crazy:

I sommar kommer iaf min häst få gå på bete i en hage där det skymtas mycket vildsvin så jag hoppas han kommer vänja sig vid dem så småningom.

Nar vi hade vara hastar pa bete i skogskanten sa sag vi ibland hastarna betandes i godan ro tillsammans med vildsvinen som fredligt gick och bokade efter mask...

/KT

Nar vi hade vara hastar pa bete i skogskanten sa sag vi ibland hastarna betandes i godan ro tillsammans med vildsvinen som fredligt gick och bokade efter mask...

/KT

Hoppas att det blir detsamma här efter i sommar!
Det som är lite lustigt är att min häst hos hans förra ägare månader inte hade en hästkompis i några månader och då skaffade ägarna en gris till sällskap åt honom under den tiden. Den här grisen var också halvt vildsvin och de var vänner så jag förstår inte varför han är så stressad för dem här. :confused:
När vi första gången stötte på dem ute så red vi med en häst som var lugn och inte alls rädd för dem ändå ville min häst sticka.

Trams.

Radda blir bara sadana hastar som levt i skyddad verkstad.

Om man har hastarna pa sommarbete i hagar nara skogen lar dom sig ganska snart att vare sig gris, hjort eller alg ar farliga djur.

Att ha tex en minigris i stallet gor ocksa att hastar vanjer sig och sen inte tycker att vilda grisar ar nagot sarskilt.

/KT

Vi har en minigris i stallet och den har varit där några månader nu. I början tyckte hästarna att den var skitläskig men har nu vant sig vid den. Trots detta så är vår nordis fortfarande skitskraj för vildsvin. Har vänt helt om med vagn och allt (gick bra tack vare en lugn och stark sambo som klarar det mesta :) )
Jag tror det är olika för olika hästar och en del är nog väldigt svåra att vänja vid typ vildsvin och älg.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 082
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama