En månad efter foderbytet

Sv: En månad efter foderbytet

mandalaki skrev:
Kul att höra! Mina två har också vägrat burkmat tidigare, men med tonfisk som draghjälp när det behövs går det bra :D . De är kanske inte riktigt smarta, och då är väl inte Chivas det heller - kan tänka mig att Sammi tänker "Nädu, den lätta går jag inte på!" ;)

Nej, verkligen. Sammi älskar ju tonfisk, men om jag lade tonfisk på så åt hon helt enkelt upp tonfisken och lämnade resten... :smirk:
EN gång fick jag henne att äta en leverbit, men det har aldrig hänt igen...

Hur går det nu då?
Här går det knackigt, han växlar mellan att tycka det är mums, tycka det luktar jätteäckligt, och inte förstå att det är mat... :crazy: Får i honom ungefär en matsked om dagen, men än verkar han inte utsvulten, för han har inte börjat rota igenom skåpen.

Sassy skrev:
Hur går det nu då?
Här går det knackigt, han växlar mellan att tycka det är mums, tycka det luktar jätteäckligt, och inte förstå att det är mat... :crazy: Får i honom ungefär en matsked om dagen, men än verkar han inte utsvulten, för han har inte börjat rota igenom skåpen.

En matsked hemgjord mat är ungefär 40 g mat så det bör han inte vara utsvulten på, hungrig ja, men inte utsvulten;)

Min yngsta honkatt ratar maten ibland, jag har kommit fram till att den luktar för lite. Vilt slänger hon i sig som ett vilddjur men kyckling och nöt (nöt är ingen höjdare hos någon av katterna) luktar tydligen för lite för att hon skall bli intresserad. Jag har därför alltid lite tonfisk hemma som jag kan mosa i maten så att det luktar intressant. Ibland hjälper det om man häller på lite varmt vatten så att den lilla doft som finns ångar upp i näsan på dem :D Ska försöka få hem våm, det borde lukta tillräckligt äckligt för att maten skall bli intressant:d

Mina katter verkar även ha infört fastedagar för ibland struntar de helt i att äta på ett dygn för att sedan äta som vanligt igen.

Jo, det går lite bättre. Tonfisk och tonfiskvatten är bra problemlösare ;)

Dessutom upptäckte jag i går att matstrejkandet verkar infalla samtidigt som en burk börjar ta slut. Då hjälper det inte ens att mikra till rumstemperatur. Det ska alltså vara nyöppnade burkar för att duga åt de små prinsarna :mad: ;) . Ska köpa plastlock som sluter till bättre.

Man får också vara lite hårdhjärtad med torrfodret.

mandalaki skrev:
Tar gärna emot tips på hur jag lösa matstrejken (tonfiskvatten har jag redan prövat, i början gick det bra, nu har de lärt sig att slicka av vattnet :smirk: )

Jag har börjat få lite problem med att få Oliver att äta blötmaten nu den senaste veckan, troligtvis har han kommit på att torrfodret han får här är mycket godare än hos uppfödaren. :smirk: Han vill nu helst äta blötmaten med sällskap bredvid sig, helst ska man mata honom med sked... Men så igår kom jag på en del av en lösning, jag la lite torrfoder på och i blötmaten och vips så var den mycket mer intressant och matte slipper mata så mycket med sked. :d

Oliver växer så det knakar och enl. veterinären så är han stor för sin ålder, så jag har börjat inse att jag kommer få en gigant till katt när han blir stor. Han äter nu, 16 veckor gammal ca 50 gram torrfoder och ca 50 gram blötmat varje dag. Han låter dessutom hälsa att ICA's blötmat var lite torr men om man blandar i lite vatten så blir den mycket godare.

Nu återsår det bara att få honom att sluta slicka sig runt munnen när han ligger i sängen och tittar längtansfullt på akvariet. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det där med matsällskap känner jag igen :smirk:. Min ena, matvraket, äter ungefär halva portionen med blötmat. Sen har han lyckats trycka ut resten till en geggig massa runt kanten och får inte tag i nåt mer, då hämtar han mig och så får jag göra huggvänliga bullar som han slaskar i sig.

I morse väckte han mig alldeles för tidigt och ville ha mat, så jag la upp mat till båda katterna och gick och la mig igen. Och sen när jag vaknade hade han lyckats äta upp alltihop, alldeles själv :) :smirk: .

Han vill alltså bara ha sällskap - och då får han det. Den katten är helt övertygad om att jag är hans mamma, och då är det klart att jag ska vara med när han äter. Bortskämd bryr jag mig inte om, det är bara mysigt att vara med. Som kattägare är man ändå aldrig nåt annat än ett tjänstehjon :love: ;)

En liten uppdatering. Efter några veckor på blandat hemlagat och mjau är resultatet: mjau äter han mer än gärna, hemlagat är lite svårare. Han har redan blivit lite slankare och mycket, mycket piggare. Pälsen börjar bli så sidenmjuk som den ska var (han har ätit r/d länge, så trots utmärkt pälskvalitet kan den bli bättre...) Han äter lugnare, verkar inte lika matfixerad, och har bara kräkts en gång (fast det blir ju äckligare spya :crazy: ).

Han dricker betydligt mindre, men kissar ungefär lika mycket. (vilket ju faktiskt borde betyda att han dricker helt ok när han äter torrisar, dubblade vätskeintaget när jag satte skålar i varje fönster)

Nu är jag mycket nyfiken på vad det här kan ge på längre sikt...

Vad kul :bump: ! Jag känner ju igen alltihop (förutom att mina kissar mer trots att den ene aldrig dricker längre). Spyorna är inte roliga, nej... Jag har fått två våtfoderspyor på mattan i köket så den åker ut så fort jag får tillfälle.

Sen jag skrev sist har jag också märkt att de fäller mindre. Den ene fällde kopiöst i början - men nu är det faktiskt mindre än tidigare, på båda två.

Har du alltså tagit bort torrfodret helt? Jag överväger lite att göra det. Samtidigt är ju torrfodret den bekvämaste lösningen om jag är borta riktigt länge nån dag eller om jag ska resa bort så att katterna ska på kattpensionat.

Det låter ju som att det går riktigt bra för er :)

Mandalaki: Oroa dig inte för foderfrågan om du behöver lämna bort dem till kattpensionat. Pensionaten tar faktiskt betalt för att ta hand om katterna och utfodring är en del av skötseln. Jag är helt övertygad om att dina katter inte är de enda som inte får ha fri tillgång till mat ;)

Du kan ju alltid återinföra torrfodret igen om du skulle bli tvungen till det. Ge dem torrfoder som godis ibland så glömmer de inte bort det helt och en eventuell återgång till torrfoder bör underlättas.

Jodå, jag ska prata med tjejen på kattpensionatet innan det är dags nästa gång. Hon känner både mig och katterna vid det här laget. Fast jag kan liksom inte begära att hon ska vara med och passa på så att de faktiskt äter, och sätter in stöten med tonfiskvatten precis i det ögonblicket det börjar ta emot ;).

(Annars är hon van vid det mesta. När exsambon och jag skulle lämna katterna en gång sa jag till honom "Inte ett ord nu om att M gärna vill bli klappad på ryggen medan han äter." Och vad sa han till henne. Jo, "...och sen vill M gärna bli klappad medan han äter!" Då skämdes till och med jag :D )

Att de glömmer torrfodret är nog ingen risk. De ÄLSKAR torrfoder :smirk:. Det känns lite hemskt att inte ge dem mer av det då - fast de får faktiskt inte bestämma vad de ska äta. Fick de det skulle den ene leva på chips och den andre på chips och senap. Så det är uteslutet. Whiskas har fel, katten får inte välja ;) .

mandalaki skrev:
Jodå, jag ska prata med tjejen på kattpensionatet innan det är dags nästa gång. Hon känner både mig och katterna vid det här laget. Fast jag kan liksom inte begära att hon ska vara med och passa på så att de faktiskt äter, och sätter in stöten med tonfiskvatten precis i det ögonblicket det börjar ta emot ;).

(Annars är hon van vid det mesta. När exsambon och jag skulle lämna katterna en gång sa jag till honom "Inte ett ord nu om att M gärna vill bli klappad på ryggen medan han äter." Och vad sa han till henne. Jo, "...och sen vill M gärna bli klappad medan han äter!" Då skämdes till och med jag :D )

Att de glömmer torrfodret är nog ingen risk. De ÄLSKAR torrfoder :smirk:. Det känns lite hemskt att inte ge dem mer av det då - fast de får faktiskt inte bestämma vad de ska äta. Fick de det skulle den ene leva på chips och den andre på chips och senap. Så det är uteslutet. Whiskas har fel, katten får inte välja ;) .

Nej, katten får absolut inte välja. Min Geisha har grävt i mammas kompost ett flertal gånger:crazy: och här hemma började hon slaska i sig möglig grönsaksgryta som jag hällt ut i slasken, hon har hittat gamla, halvt ruttna märgben hemma hos mamma (hon har hundar)... Och så säger folk att katter känner på doften om maten är gammal och då inte äter maten :smirk:

Ja, jag är än så länge mycket nöjd. Ska bli spännande att se hur pälsen blir, han har ju en fantastisk pälskvalité genetiskt, och nu med mer fett och proteiner... Fällt har han aldrig gjort, men jag hoppas han får mindre hårbollsproblem, minsta lilla hårstå ställer till problem i hans mage, och det borde ju minska när magen får mer matvolym att jobba med.

Om någon månad ska jag skriva om de ändrade matvanorna i koratringens tidning, vi har ju mycket kontakt mer uppfödare från usa, så konceptet är inte nytt.

Stackarn, först tog vi bort hans finkorniga sand och gav honom otäcka pellets, (och ingen mer sand i sängen... :smirk: ), sedan tog vi bort hans älskade torrisar, och ersatte dem med kladdig, äcklig mat. Det är inget lätt liv han lever :devil:

Han får fortfarande torrfoder, bara några bitar om dagen, i sin "matboll". Om vi åker bort blir det ju torrfoder också, kan tyvärr inte hitta en kattvakt som går hit flera gånger om dagen för att ge honom burkmat.

Förresten, har du hittat något lock till Mjauburkarna? Jag tycker det borde finnas, men jag har inte hittat det någonstans... Förr fick man ju alltid med lock till burkarna, nu vill de väl sälja fler portionspåsar kan jag tänka mig :crazy:

Sassy skrev:
Ja, jag är än så länge mycket nöjd. Ska bli spännande att se hur pälsen blir, han har ju en fantastisk pälskvalité genetiskt, och nu med mer fett och proteiner... Fällt har han aldrig gjort, men jag hoppas han får mindre hårbollsproblem, minsta lilla hårstå ställer till problem i hans mage, och det borde ju minska när magen får mer matvolym att jobba med.

Om någon månad ska jag skriva om de ändrade matvanorna i koratringens tidning, vi har ju mycket kontakt mer uppfödare från usa, så konceptet är inte nytt.

Stackarn, först tog vi bort hans finkorniga sand och gav honom otäcka pellets, (och ingen mer sand i sängen... :smirk: ), sedan tog vi bort hans älskade torrisar, och ersatte dem med kladdig, äcklig mat. Det är inget lätt liv han lever :devil:

Han får fortfarande torrfoder, bara några bitar om dagen, i sin "matboll". Om vi åker bort blir det ju torrfoder också, kan tyvärr inte hitta en kattvakt som går hit flera gånger om dagen för att ge honom burkmat.

Förresten, har du hittat något lock till Mjauburkarna? Jag tycker det borde finnas, men jag har inte hittat det någonstans... Förr fick man ju alltid med lock till burkarna, nu vill de väl sälja fler portionspåsar kan jag tänka mig :crazy:

Plastlock till konservburkarna brukar finnas i vanliga livsmedelsbutiker. De brukar finnas vid katt- och hundmat. Förpackas ofta två och två, ett rött lock och ett blått lock.

Jag har inte letat ännu. Men 635-gr-burkarna är 10 cm rakt över, det borde finnas överallt där de säljer köksgrejer.

Det är konstigt det där med hårbollar. Mina katter har aldrig fått upp en enda hårboll - förutom att det varit lite päls med ibland när den ene kräks torrfoder.

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 381
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 661
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka