"En machokultur som styr"

Det är självklart ett problem om killar inte känner sig välkomna. Min erfarenhet är dock att de killar som ändå befann sig på ridskolan blev väldigt välkomnade, uppmärksammade och sedda. Killar som red blev av vissa av mina kollegor men även av styrelsen väldigt hyllade, påpassade och uppmuntrade och det talades om att vi borde ha killgrupper med "häftigare" ridning osv. osv. istället för att låta killarna vara som vilken elev som helst. Det blev särbehandling på helt fel sätt och det i sig ledde faktiskt till att endel killar slutade. Det blev helt enkelt jobbigt att alltid synas mest bland de övriga eleverna som var tjejer.

Du tror att många pojkar börjar med andra sporter av olika orsaker. Tex pappa och killkompisar.

Om många killkompisar och pappa red skulle de ju börja med ridsport lika gärna helt enkelt. Det vore väl bra?

Någonstans måste förändringen börja och om ridsporten gör tydligt att ridsport är för alla barn (och vuxna) som gillar sporten så ökar chansen för den förändringen. Just nu är ju ett gyllene tillfälle med tanke på hur stora framgångar vi har i ridsporten just nu.

Självklart är det inte ett ridskolorna specifikt som orsakar problemet. Men lika självklart är det ju framför allt kommunen och ridsporten som borde vilja lösa det?

Ridsporten skulle rent av lite själviskt kunna notera att fotbollen och andra sporter "tar" allt fler flickor ifrån dem. Dessutom sporter som har stort fokus på aktivitet och motionsbiten i sin sport och kanske lite mindre klapp och gos relaterad image. Om de inte får upp ett intresse bland pojkarna också kanske deras elevunderlag rent av riskerar minska med tiden.

Varför tror du att man måste tvinga en pojke till att rida och att de inte skulle uppskatta det? Det är precis det bemötandet som härskar från alla inom ridsporten och utanför den. Tycker han verkligen det är roligt? Ska han verkligen hålla på? Hur ofta frågar man en pojke eller flicka som spelar fotboll det? Det är så självklart att en 7 årig flickas föräldrar som aldrig sett en häst börjar rida är naturligare än att en 7 årig pojkes ridande föräldrar erbjuder honom alternativet. (det senare ifrågasätts alltså från vuxenvärlden som just tvång)
Halvt kl

När jag gick i grundskolan tjatades det om att ”man ska prova många olika sporter”.
En gång utpressade de oss tjejer som ville åka och rida på en friluftsdag, de sa att alla de tjejerna måste åka skolans Lilla Vasalopp, annars skulle vi inte få åka och rida.
Alla tjejerna som ville rida åkte loppet och efteråt var våran klassföreståndare röd i ansiktet och sa att han får väl ringa ridskolan då.
Någon gång tänkte jag på det där att ”man ska prova många olika sporter” och sa åt samma lärare att kan inte hela klassen åka och rida nån gång?
Nä, han ville inte ”tvinga” pojkarna.
Men att utpressa oss tjejer gick så bra så. :meh:

Anledningen enligt mig. @Badger varför många har aktiviteter speciellt för tjejer på exempelvis all-aktivitetshus är för att killar allt som oftast är normen. De "behöver" inga speciella skateboardgrupper för grupperna är från början välkomnande för killar. Se på fotbollen hur man talar om den; fotboll och damfotboll. Likväl som att jag sett flera ha speciella grupper för pojkar inom ridsporten på ridskolor, för där är tjejerna normen.
Ja exakt, det är det jag menar, tjejer är normen på ridskolan och jag tycker vi behöver bekämpa när ett visst kön är en norm för en aktivitet som många kan tycka om. Så man behöver se över texter och skrivelser när det gäller ridsporten för att bli mer inkluderande.

Det är självklart ett problem om killar inte känner sig välkomna. Min erfarenhet är dock att de killar som ändå befann sig på ridskolan blev väldigt välkomnade, uppmärksammade och sedda. Killar som red blev av vissa av mina kollegor men även av styrelsen väldigt hyllade, påpassade och uppmuntrade och det talades om att vi borde ha killgrupper med "häftigare" ridning osv. osv. istället för att låta killarna vara som vilken elev som helst. Det blev särbehandling på helt fel sätt och det i sig ledde faktiskt till att endel killar slutade. Det blev helt enkelt jobbigt att alltid synas mest bland de övriga eleverna som var tjejer.
Ja precis, det är också inte så kul att bli särbehandlad så tydligt att det visar att man är på fel plats. Ibland märker man inte att man är fel förrän någon säger -vad KUL att en kille/tjej är här, (speciellt om man är blyg, sådant prat har drivit mig ur en del aktiviteter) det är inte heller speciellt välkomnande egentligen. Och tänkte lite på det också i artikeln att de hade seminarier "killar som rider" det skulle ju kännas lagom utpekande.

Nej jag tycker ju bara att ridsportförbundet kunde rikta reklam om att börja rida till barn medvetet riktat till alla! barn och helt enkelt ha med mycket bilder på killar till exempel kanske rent av 1/3 eller hälften (kan vara ritat såklart för att inte exponera individer). Helt ärligt både handbollsklubbarna och innebandyklubbarna gör reklam för att börja hela tiden och det känns som att de sportigare flickorna och pojkarna kanske inte kommer att reflektera över ridsporten som ett alternativ om några år... om den inte framställs som en idrott. Man kan ju också dra ned på rosa och hjärtan lite ibland runt ridningen eftersom det kan vara lite exkluderande (även gentemot tjejer som inte känner igen sig i den estetiken). Sedan som sagt inte skriva om killar som om de vore ett undantag i texter utan försöka få med kanske 1/3 killar i exempelbilder, precis som folk har en tendens att överdriva mängden bilder på tjejer i vissa andra sporter.

Senast ändrad:
Men med det sagt så har jag inte upplevt på vår ridskola att pojkar blivit extra uppmärksammade, utan skulle snarare säga att om man läser all information skulle man kunna få intryck av att vara på fel ställe helt enkelt. Sedan har jag fått ett intryck av enstaka ponnykul ledare att de förutsatt att pojkar ska vara modigare än flickor, och det är de faktiskt verkligen inte. Tex en lite äldre erfarnare flicka som är lite kortare än en pojke som är på sin andra lektion kan få hans tilldelade ponny om hon tjatar, för den är så snäll, så får han en läskigare ponny.

Jag menar daglägret fullt med rosa hjärtan över hela bladet med texten nu ska vi mysa och fläta tjejer, kanske inte känns som tilltalet mot alla barn. Även om det är tonåringar som ritat och man inte gärna skulle vilja säga någonting till engagerade tonåringar så ändå. Det är ju lättare att bortse från rosa hjärtan om man är en tjej som inte tycker om sådant ändå.

Senast ändrad:
Halvt kl

När jag gick i grundskolan tjatades det om att ”man ska prova många olika sporter”.
En gång utpressade de oss tjejer som ville åka och rida på en friluftsdag, de sa att alla de tjejerna måste åka skolans Lilla Vasalopp, annars skulle vi inte få åka och rida.
Alla tjejerna som ville rida åkte loppet och efteråt var våran klassföreståndare röd i ansiktet och sa att han får väl ringa ridskolan då.
Någon gång tänkte jag på det där att ”man ska prova många olika sporter” och sa åt samma lärare att kan inte hela klassen åka och rida nån gång?
Något sådant gjorde inga av våra lärare. Men onekligen så att nästan alla tjejer i klassen red dock, men ingen kille. Tror min unge är den enda i sin klass som rider vilket ju är mer positivt ur vissa synvinklar.

Halvt kl

Men det jag lite undrar. Varför tycker vi i ridsporten att det är bra som det är, att det inte betraktas som en sport av idrottslärare och män, vi är ju nästan stolta över att få allt det såhär? Känns som att det finns noll och intet intresse för att bredda sportens underlag till alla barn och lägga tryck på just att det är en idrott istället för ngt slags ledarskapsutbildning för flickor trots att det är starten till att ridsporten blir en bland många sporter som testas på sportdagar och trots att då ridande tjejer skulle betraktas som personer som sportar av idrottslärare.

Jag tror inte ens det är lika illa längre utan det är som att vi verkligen vill ha våra minnen från 30 år sedan kvar och att det gärna ska vara samma för framtida generationer.

Senast ändrad:
Halvt kl

Har en liknande upplevelse eller inte fullt.
Vi killar skulle prova på ridsport och tjejerna skulle prova på fotboll, :rofl: ja jag vet prova på fotboll, det var 80 talet och många av tjejerna hade provat fotboll. ni förstår hur löjligt det var, så 15 st killar 14 som hade sett en häst på vykort. fick höra att jag hade "talang" och ett naturligt handlag med hästar.Men hon måste ha förstått att jag hade ridit innan.

Nu är det här nog inte så populärt. Men jag tyckte att det var skönt att det inte var så mycket killar på ridskolan. Jag fick liksom nog av sportkillar på gympan i skolan. De var liksom inte så trevliga. Så jag är rätt glad de inte hängde på ridskolan. Då hade jag nog inte känt mig välkommen där heller.

Nu är det här nog inte så populärt. Men jag tyckte att det var skönt att det inte var så mycket killar på ridskolan. Jag fick liksom nog av sportkillar på gympan i skolan. De var liksom inte så trevliga. Så jag är rätt glad de inte hängde på ridskolan. Då hade jag nog inte känt mig välkommen där heller.
Nej jag känner nog inte att det känns så bra faktiskt. Men jag förstår nog av ridsportens attityd att det kan vara så det ligger till lite egentligen. Att det är en fristad och att man hellre bara inte vill direkt mobba ut de enstaka killar som kommer in. Dock inte direkt uppmuntra det så att de blir fler. Enklare om det liksom bara är pojkarna som ska upp i eliten som håller på.

Jag kände precis samma som du. Det må ju vara en populär åsikt eller inte tänker jag, faktum är att det faktiskt var rätt skönt att slippa de där påstridiga sportkillarna.

Alla som rider på ridskola får ju en tidning från ridsportsförbundet.

Ja informationssidan på klubben är ganska neutral. Men ni har alltså inga informationsskyltar inuti stallet, om säkerhet, tävlingar, kurser, uteritter och allt möjligt, varav en hel del kommer från centralt håll?

Jag säger inte att de gör de med flit, men om du faktiskt går i en ridgrupp med några herrar och tar ett barn till ridningen så märker jag att det skär sig. Jag hade inte märkt det innan.

Men herrarna i din ridgrupp och pojken du tar till ridlektionen på din ridskola kanske självklart inte möter samma typ av smygande envist enkönade tilltal.
Men när tilltalas man i tredje person på en ridskola? All information jag sett står det varken han eller hon, utan bara uppmaningar. Typ "Gör såhär när du lägger ihop täcket" eller "Anmälan sker genom att maila X". Vilken ridskola informerar med texter typ "Om eleven ska lägga ihop täcket ska hon göra såhär"? Det blir ju språkligt märkligt.

Nej jag känner nog inte att det känns så bra faktiskt. Men jag förstår nog av ridsportens attityd att det kan vara så det ligger till lite egentligen. Att det är en fristad och att man hellre bara inte vill direkt mobba ut de enstaka killar som kommer in. Dock inte direkt uppmuntra det så att de blir fler. Enklare om det liksom bara är pojkarna som ska upp i eliten som håller på.
Jag vet inte hur det är idag, mina erfarenheter är gamla (började rida på ridskola -79 när jag gick i andra klass), men nej jag känner mig inte direkt motiverad att lägga ner min själ i att få fler killar att börja rida, just på grund av hur jag kände då. De som finns skall vara välkomna, sjävklart, men kampanjer för att få dem att börja rida får nog någon annan hålla på med.

Lustigt nog håller jag på med en del av hästsporten - islandshästar - där det ändå är förhållandevis många män som rider (dock oftast hitflyttade islänningar så fortfarande få pojkar som börjar rida i Sverige). Och självklart funkar det utmärkt!

Men när tilltalas man i tredje person på en ridskola? All information jag sett står det varken han eller hon, utan bara uppmaningar. Typ "Gör såhär när du lägger ihop täcket" eller "Anmälan sker genom att maila X". Vilken ridskola informerar med texter typ "Om eleven ska lägga ihop täcket ska hon göra såhär"? Det blir ju språkligt märkligt.
Jag kan inte säga exakt vilka tillfällen det varit, men har ändå sett det. Det är lappar som kommer upp och försvinner. Vid tillfälle har rent av herrarna i ridgruppen småskrattat och sagt att de får väl anta att även de kan få gå på vad det nu är.

Vi andra hade inte sett formuleringen förrän den kommenterades så det är nog inte alltid så himla lätt att se om man tillhör normen.

Senast ändrad:
Det gäller ju båda könen, inte alla killar som gillar de tävlingsinriktade och buffliga "sportkillarna" heller. Inte ens om man är sportig själv.
Nej och jag var totalt livrädd för flickorna i stallet som hade skötponnies, de var jätteelaka, speciellt när man fick vissa ponnies och var tvungen att gå in och göra i ordning dem inför lektionen och skötaren blev jättesur. Tjejer i klassen som red berättade också alltid hur mycket bättre de var än en själv också (trots att vi inte red på samma stall) Vi hade inga direkta sportkillar i klassen så vet inte om de skulle varit elaka och buffliga de också, den typen vi hade var till stor del snälla.

Lite oavsett är det runt 30-40 år sedan och som vuxen tror man ju nu att barnen i stallet är snälla mot varandra, de ser snälla ut. Det kan såklart vara inbillning. Det verkar också som att de tagit i med hårda tag mot elakheter på fotbollsplanen på rasterna till exempel så det kan vara annorlunda där också nu.

Jag kan inte säga exakt vilka tillfällen det varit, men har ändå sett det. Det är lappar som kommer upp och försvinner. Vid tillfälle har rent av herrarna i ridgruppen småskrattat och sagt att de får väl anta att även de kan få gå på vad det nu är.
Men står det "Tjejer! Nu är ni välkomna på klubbtävling!" eller "Hon kan vara med på klubbtävling om hon vill. I så fall ska hon anmäla sig senast på fredag." Det senare skulle ju vara extremt märkligt. Vem bjuder in folk i tredje person?

Jag vet inte hur det är idag, mina erfarenheter är gamla (började rida på ridskola -79 när jag gick i andra klass), men nej jag känner mig inte direkt motiverad att lägga ner min själ i att få fler killar att börja rida, just på grund av hur jag kände då. De som finns skall vara välkomna, sjävklart, men kampanjer för att få dem att börja rida får nog någon annan hålla på med.

Lustigt nog håller jag på med en del av hästsporten - islandshästar - där det ändå är förhållandevis många män som rider (dock oftast hitflyttade islänningar så fortfarande få pojkar som börjar rida i Sverige). Och självklart funkar det utmärkt!
Så du känner att det är helt naturligt att sporter som är dominerade av killar ska ändra språkbruk och vara inbjudande gentemot flickor och uppmuntra ökande antal flickor. Att kommunen ska vara tydlig med att de gör fel om de inte uppmuntrar ökande antal flickor i sin verksamhet utan bara har till exempel 40% flickor.

Men att ridsporten dock ska vara en fristad från män och inte uppmuntra pojkar att börja, men dock tolerera pojkar som trots allt söker sig dit.

Trots att män inte är ett stort problem för dig när de rider islänning?

Jo jag misstänkte nästan att ridsporten såg det på det här sättet egentligen.

Men står det "Tjejer! Nu är ni välkomna på klubbtävling!" eller "Hon kan vara med på klubbtävling om hon vill. I så fall ska hon anmäla sig senast på fredag." Det senare skulle ju vara extremt märkligt. Vem bjuder in folk i tredje person?
Men jag kommer ju inte ihåg de exakta formuleringarna. Men nu kanske jag låter lite fördomsfull här om färger och kön men till exempel.

Hjärta hjärta hjärta, välkomna på ridfritids på Xlovet, rosa hjärta rosa hjärta. Vi ska mysa och fläta.

Och jag skrev att jag inte mindes hur det hade stått när männen kände sig ovälkomna, bara att de hade noterat det och skrattade lite och sa att de kanske fick komma ändå.

Men jovisst kan det stå hon här och var.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 116
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka