En lös häst: Trafikfara!

Karoliten

Trådstartare
Har det senaste året noterat att nästan varje vecka läser jag om hästar inblandade i bilolyckor och då handlar det främst om hästar som rymt från sina hagar. Jag börjar mer och mer tycka att detta är "pinsamt" och börjar undra om vi hästmänniskor slarvar eller tror det händer inte mig. Att krocka med en häst är som att krocka med en älg!Hade en av mina hästar orsakat en bilolycka med dödlig utgång hade jag blivit helt knäckt!
Tycker det är dags vi börjar tänka om när det gäller staket till våra hästar eller vad tycker ni?Har ni märkt någon ökning?Visst kan hästar bli skrämda ur hagarna men vilket staket anser ni är det bästa?
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

tycker inte trenden eller vad man ska säga handlar om ngra särskilda staket i sig material mässigt.....

vissa har hästar lösa regelbundet och det handlar inte om ngt annorlunda sämre material i sig, snarare om underhållet av hagar, el i trådarna, och även hur man väljer att ha sina hästar. samt att vissa har hästar som lärt sig olater trots el och bra staket. du kan typ dubbla anledningarna utifrån det jag skrivit, finns många.

belägg har du mest för din reflektion om det hela tiden handlar om samma hästar som springer lösa tänker jag.....? då finns det anledning att undra å högsta grad.....

själv får jag väl förtydliga att vi inte haft ngra hästar lösa en enda gång på + 12 år. enda episoderna vi haft ngn gång under de åren är ngn rymningsbenägen häst som flyttat in utifrån som lärt sig olater sen tidigare pga dåliga staket i fråga om kvalitet - ej material i sig utan el osv, som krupit under ngn tråd, eller ngn häst som hoppat ngn tråd, också pga tidigare fostran så att säga. aldrig dock att vi haft hästar på rymmen i sig utöver det, då vi har säkerhetsfållor utanför grindar osv och ordentlig rejäl el i staketen.

utöver det är inte våra staket i sig några lyx varianter. men stadiga stolp, fräsh tråd som drar el som den ska. inget mer.

närliggande stall i området har exakt samma typ av staket men ändå hästar som rymt betydligt mer frekvent, om man ska underdriva.... så jag tror inte det är så enkelt som staket typen i sig som sagt.....
 
Senast ändrad:
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tycker helt klart att många "hästmänniskor" sparar in alldeles för mycket på sina staket. Visst de kan fungerar på sommaren med mycket gräs i hagen. Men på vintern när gräset är bort är staketen alldeles för dåliga på många håll.

Ser här där jag bor där många mindre gårdar nu säljs som hästgårdar och hagarna byts ut till hästar istället för nötkreatur. Då blir det plötsligt minst tre gånger så långt mellan stolparna, stolparna blir tunnare och lägre (i bästa fall) i många fall blir det de här plaststolparna som man trampar ner i backen. Det blir också mindre antal trådar i staketet och givetvis trådar av sämre kvalitet (läs billigare) än vad det har varit innan. Jag är förvånad över att inte mer hästar är ute på vift än vad det verkar vara.

Ja det är inte bara här som det ser ut så. Var i Stockholm för någon vecka sedan och såg skrämmande dåliga staket ute på Gärdet. Riktigt dåliga med plaststolpar som lutade både hit och dit och elband som inte var spända (gick ju inte att spänna alls med den typen av stolpar) utan hängde och viftade i vinden. Innanför gick det hästar i de flesta av de här hagarna. Kan lugnt föreställa mig vad som kan hända om någon av dessa gick ut på "stan"....
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

allvar?

isåfall förstår jag problematiken.

jag trodde vi pratade normala staket, trästolp, bra kvalitet på el och tråd och underhåll/check osv?
det är det jag pratar utifrån att utifrån det finns inga frågor att ngt staket utöver det behöver vara ngn unik konstruktion för att hålla hästar inne.....

jisses - plaststolp osv????
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

läser en känd hästtidnings hemsida o denna vecka har det varit två incidenter och som sagt det står nästan varje vecka om en olycka. Det kanske brister i kunskapen om hur man sköter staket, hur el fungerar i olika årstider?Ibland ser man ju väldigt bristfälliga staket längs stora vägar tex...:(
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag måste faktiskt få hålla med om att jag upplever att det är en ökning på hästar som kommer lös och blir ihjälkörda.

Turligt nog så har alla människor klarat sig undan i de olyckorna jag hört talas om, men det är onödigt.'

Jag kan inte svara på om det är engångs rymningar eller om upprepats, men jag antar och hoppas att ifall det skett att man ser till att stärka upp stängsel ordentligt och ffa om man bor nära vägar att man ser till att ha rediga staket, inte bara eltråd.

Hästar som slitit sig/inte är helt hundra i trafik - dessa hoppas jag man innerligt tränar eller ger tusan i att rida ute på vägar överhuvudtaget. En häst är aldrig helt trafiksäker, men den ska inte heller dansa runt eller sticka så fort den möter ett fordon..Många ryttare tummar på trafiksäkerhet när de rider..håller sig inte till trafikföreskrifter, skiter i reflexer, rider i bredd, visar noll hänsyn och rider ut på hästar i trafik som inte har att göra ute i trafiken = ökad olycksrisk.
I vissa fall önskar jag att man införde åldersgräns även för ryttare på häst i trafiken..som faktiskt räknas som ett fordon.
Barn under vissa åldrar ska inte rida ensam på trafikerad väg anser jag för de har noll vett och har ingen koll på hur trafikregler mm ser ut..Det är ändå tunga och kanske kan bli farliga djur i slutändan vi tar ut i trafiksituation som är totalt missanpassat för hästar idag så det bör ske med största eftertanke.

Sen tycker jag att man läser och hört allt mer om transportolyckor.
 
Senast ändrad:
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag är inte ett dugg förvånad att hästar rymmer ofta.
De hästar som jag vet om som rymmer är de som står i hagar med värdelösa staket eller har gjort det för länge och därmed lärt sig hur man rymmer.

Ofta är det långt mellan stolparna, gärna veka skitstolp som inte blivit ordentligt nedslagna eller fjantiga plaststolp till det används värdelös tråd som knappt leder ström ens under optimala förhållanden och dessutom är de gärna i knähöjd på hästarna.

I "mitt" stall finns det några hästar vars ägare är totalt ointresserad av staketet, staketet har en okej höjd på sommaren men på vintern går det inte fram el, staketet ä pyttelågt och värdelös tråd och för få tådar.
Det i kombination med att hästarna är hungriga gör att de rymmer ofta och den hagen går ut med en väl trafikerad 70 väg...
I somras tillkom även ett föl som varit på rymmen alldeles för många ggr men det är inte så noga...

Mitt staket har dubbelt så mkt stolp som står stadigt, trådarna är fler och sitter högre, alltid bra kräm i staketet och utöver det alltid fräscht vatten i thermobaren och fri tillgång på hö i ligghallen och ingen av mina rymmer..
Jag tror iaf att det beror på att de har ett staket enligt konstens alla regler och att de har allt de behöver i hagen.
De behöver liksom inte rymma från hagen för att söka mat och vatten någon annanstans.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Tycker inte det är konstigt, dom flästa som blir häst bönder har ingen kunskap om att vara bodde.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

En häst jag hade på prov en sväng i somras rymde...

Han stod i en hage som jag tyckte såg bra och välbyggd ut, höga rejäla stolp, 3 trådar, lite eftersatt bara. Jag spände trådar, sparkade ner brännässlorna under och kände mig nöjd. Vad visste jag som total nybörjare på hästägande? Även om man ridit länge så kan man ofta ingenting om saker som elstängselunderhåll.

Hästj-vln klev h elt enkelt ut mellan trådarna en dag. Han gick tack och lov ingenstans utan stod utanför och betade. Grannarna ringde, vi körde i vrålfart till stallet mitt i natten, fångade in hästen och började felsöka hagen tillsammans med min sambo. Han kan lite mer om el än vad jag kan, men inget om just elstängsel egentligen.

Till sist så hittar vi felet. Det kommer ju ingen el till hagen! Fast den är inkopplad! Efter mycket funderande och sedan googlande på hur elstängsel egentligen fungerar, så ser vi att någon har dragit en jordkabel från aggregatet, bredvid strömkabeln, ca 50 meter, fram till en punkt där de två kablarna är nakna och ihoptvinnade. Inget jag reagerade på från början, som sagt, vad visste jag om el? Men nu vet jag ju att det är ju helt åt skogen korkat, för där försvann strömmen.

Blev ett litet projekt att dra om sladdar, leta reda på jordankare att koppla in jordkabeln på istället, testköra, försöka eliminera några av dom tusen knutarna på tråden...

Nu vet jag mer. Men då visste jag inget. Och det visste tydligen inte dom som byggt hagen heller, eller de som använt den, eller hen som äger stallet... Crazy! Det borde ges ut en bok med Grundkurs i Hästägande.

Den här sidan blev jag typ tårögd av lycka när jag hittade, den förklarar ALLT: http://www.bmsab.se/subdet209.htm
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag har funderat över samma sak. Dessutom tycks det ofta vara hästar lösa mitt i natten eller liknande, som gått i en hage någonstans och det känns lite som ingen hade riktigt uppsikt över dem.

En av mina hästar var riktigt besvärlig som yngre, klämde sig igenom trådarna vid grinden, han ville inte stanna kvar om man tog ut nån annan häst osv. Honom lärde jag att stanna kvar, ställde grejer framför grinden så det inte blev lika 'lätt' att bara hoppa igenom trådarna, lade elstängslet mot honom när han tryckte sig mot så att det small till ett par gånger, det blev liksom inte lika intressant när han kände att staketet 'bets'.
Nu står han alltid innanför oavsett. Inga hästar rymmer från våra hagar, de har foder och gräs och bra staket. Dessutom är de inne på nätterna i sina boxar, så skulle det knalla förbi en varg på natten så är de inomhus.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Täckessäsong har väl börjat lite överallt . Då känns inte eltråden. Kan tänka mig att fler använder täcken nu än förr. Och dom rackarna som väl börjat spränga tråden, kan tyvär hålla på ett tag. Kan ju bero på det tänkte jag :)
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tror bara att det rapporteras mer om det i tidningarna/på nätet nuförtiden .. för 20 år sedan fanns det väl knappt något nyhetsvärde i att hästar rymde från sina hagar? Vad jag kan minnas i min omgivning rymdes det rätt friskt från hagarna även på den tiden även om det aldrig stod i några tidningar.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Tror det är väldigt många som har en naiv inställning till sin hästhållning. Hästar som går snällt i hagen hela sommaren då det är bete vill plötsligt inte vara kvar när höstlera och snö lägger sig överallt, knappt hästarna har käk i hagen. Trådar som hänger, stolpar som lutar betänkligt...inte kopplar till elen ordentligt.

Jodå, jag har själv haft hästar på vift. Det skrämde sk*ten ur mig och innan jag fick bukt med det... Rocket hade kommit på att det var "bättre" på andra sidan och jag fick dra om el, vinterkoppla och stapla upp pallar så hela staketet såg mer ut som ett kravallstaket på en fotbollsmatch... :o ...+ att han inte fick ha täcke på sig då... Nu var mina staket väldigt nogrannt gjorda och inget häng någonstans men däremot fick vi 1,5 meter snö...vi till och med körde snöslungan strax innanför staketet för att hästarna skulle se var det var ...:cautious:
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

KL
Kom på att det funnits trådar här på Buke med folk som med vett och vilja inte har ström på sina staket för att det kan vara farligt för hästarna. Så det finns folk till allt.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tror bara att det rapporteras mer om det i tidningarna/på nätet nuförtiden .. för 20 år sedan fanns det väl knappt något nyhetsvärde i att hästar rymde från sina hagar? Vad jag kan minnas i min omgivning rymdes det rätt friskt från hagarna även på den tiden även om det aldrig stod i några tidningar.

Ja verkligen .
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tror som flera andra att det bara rapporteras mer i tidningarna. Har dock själv aldrig läst om någon lös häst i mina trakter. Till viss del tror jag även att folk i allmänhet är dåliga på att bygga ordentliga vinterstaket (på sommaren är det ju sällan någon rymmer när det finns mat i hagen).

Jag har själv haft en rymmare och tyckte att det var skitjobbigt att ha den uppstallad hos folk som uppenbarligen själva aldrig haft en rymmande häst. Numer skulle jag knappt ha sådant staket som de hade på vintern till mina hästar på sommaren. Hur jag än förklarade att rymmaren stannade på rätt sida med ett ordentligt staket så gick det inte fram. Den var ju dum som rymde, ingen annan rymde ju. Jag tycker att det är särskilt märkligt med det undermåliga staketet när man bor i min landsända med rejält med snö på vintern. Ett vanligt elband fungerar ju inte då oavsett hur bra det är på sommaren.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag startade en tråd ang om hästar verkligen alltid vill vara ute, eller om det är vi som tycker att de ska det. Pga att mina ofta står och hänger vid grinden. Hursomhelst, så blev många av svaren att om hagen är tillräckligt intressant så vill hästarna inte in. Kan det ha något med denna saken att göra med?
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Nej .

Vettiga staket så nej . Såvida man inte har utsvultna hästar och dålig hållning extremt utöver det . Vilket jag öht inte ser som ngn trend ens värd att notera som orsak .

Jag ser öht inte ngn parallell mellan hästar som hänger vid grinden och rymmar hästar jämt och ständigt . Ens ngnsin .
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Knapplån

När vi köpte vårat ställe så undrade jag verkligen varför hästarna som bodde här innan hade stannat i hagen. Det var ett enda virrvarr av knutna trådar i olika kaliber, plaststolpar, både avbrutna och hela om vartannat och någon enstaka liten stolpe här och där. Det första vi gjorde innan vi tog hit hästarna var att sätta nya stolp och dra ny tråd för jag skulle aldrig släppa in några hästar i en sådan hage.

I vårvintras, nästan sju år efter att hagen hade totalrenoverats hade jag en shetlandsponny här som tillfälligt sällskap efter att vi hade tvingats ta bort min dotters häst och den shettisen sprang rakt igenom tråden oavsett hur hårt spända de var och hur bra ström det var i tråden (man fick en rejäl stöt när man tog i den men det kände väl inte hon igenom björnpälsen). Våra andra hästar hade ju aldrig ens gått nära tråden så jag hade inte tänkt på att tråden faktiskt försämrades med åren och att strömmen då blev sämre och så tror jag att det är för många. Man tänker helt enkelt inte på att tråden åldras och att den då leder sämre förren det händer något. Tråden såg fortfarande helt fräsch ut nämligen. Vi går ju regelbundet igenom staketen och spänner efter behov och kollar elen men det har ju heller inte varit någon häst som har testat staketet ordentligt eftersom båda har hållit ordentligt avstånd till tråden.
I vilket fall så fick shettisen stå inne medans vi drog om med ny tråd och sedan kunde hon ju försöka springa igenom :sneaky: Hon försökte faktiskt men fick sig en sådan pärla att hon inte försökte någon mer gång under den tiden hon var här. Hon såldes sedan och jag varnade köparen att hon var en liten rymmare men hon hade nog fått sig en minnesbeta för hon har inte försökt ta sig ut sedan dess. Peppar peppar men nu går hon inte nära tråden.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag startade en tråd ang om hästar verkligen alltid vill vara ute, eller om det är vi som tycker att de ska det. Pga att mina ofta står och hänger vid grinden. Hursomhelst, så blev många av svaren att om hagen är tillräckligt intressant så vill hästarna inte in. Kan det ha något med denna saken att göra med?

Jag tror att tråkig hage, ingen mat och ensamgående hästar eller hästar som inte trivs ihop är som gjort för att de ska gå/hoppa ut. De vill helt enkelt ha mat och trevligt sällskap men däremot tror jag inte att de skulle bli lyckligare av att stå på box istället utan man får helt enkelt ordna så att hagen blir en trevlig plats för dem istället. Hästar är trots allt stäppdjur och det är vårt ansvar att försöka få dem att trivas genom att göra deras liv intressanta på olika vis. Att se till att hagen är bra och att hästen har mat och vatten är ju då självklart prio ett.

Sen finns det ju självklart rymmare som shettisen jag skrev om i inlägget ovan. Hon tog en tugga hö i farten och sprang sedan fram till staketet och ålade sig ut... Hon tog inte ens reda på om hagen var okej utan hon skulle bara ut. Sen stod hon precis utanför hagen och var nöjd med det :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 168
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 105
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp