En lös häst: Trafikfara!

Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tror bara att det rapporteras mer om det i tidningarna/på nätet nuförtiden .. för 20 år sedan fanns det väl knappt något nyhetsvärde i att hästar rymde från sina hagar? Vad jag kan minnas i min omgivning rymdes det rätt friskt från hagarna även på den tiden även om det aldrig stod i några tidningar.

Tror som du. Men visst finns det många dåliga staket :crazy: Mycket plaststolp, knutna gamla elband i min trakter och trästolp som är så ruttna att man inte kan spänna trådarna ordentligt (var med om det i somras).
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Fast jag tänker på det där med plaststolp, antar att ni menar 'trampstolp' då, sådana man kliver ner i marken för tillfällig lagning eller avdelning?

Vi har nämligen bytt till riktiga plaststolpar just för att ha bra staket, alltid. Trästolpen älskade de att gnaga på så det gick av hela tiden stup i ett (inte för att de gick ut ändå, men inte roligt när man kom ut och två stolpar gått av och tråden hängde i knähöjd).
Med de nya plaststolparna står staketet bra och inga gnagda stolpar (däremot var det oerhört roligt att plocka bort de små plastlocken som är ovanpå varje stolpe.. Nåt ska man ju hitta på med klåfingriga mular :cautious:)

Hade ingen bra bild som visade staketet utom den här (i bakgrunden)
946581_10151690270165948_1280306646_n.jpg
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag tror bara att det rapporteras mer om det i tidningarna/på nätet nuförtiden .. för 20 år sedan fanns det väl knappt något nyhetsvärde i att hästar rymde från sina hagar? Vad jag kan minnas i min omgivning rymdes det rätt friskt från hagarna även på den tiden även om det aldrig stod i några tidningar.

Tror jag med, nuförtiden rapporteras och sprids info otroligt mkt snabbare.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

och appropå lösa hästar....
Höll på att få en hjärtattack igår när jag inte såg några hästar i hagen. Och såg att två stolp hade säckat ihop och trådarna i princip låg på marken. PANIK. Hann gå igenom hela hagen (låååååång, tog typ 10 minuter) och där var det fler stolp som gett vika under snötrycket... och till sist kom dom pipandes runt ett hörn och såg svinbusiga och glada ut. Tur att dom gillar sin hage, dom hade kunnat kliva ut om dom velat. Och tur att jag på ren ingivelse for förbi stallet fast jag inte skulle dit igår... Och tur att jag kunde släpa med mig båda två in med 1 grimma och 1 grimskaft.

Dom fick stå på box i några timmar medans stallägaren spärrade av den långa delen (som egentligen är sommarhagen, den skulle spärras av innan den riktiga snöperioden kom, vi har bara haft 2 riktiga snöfall ännu) och reparerade vinterhagen.

Phheeeeeew.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag måste faktiskt få hålla med om att jag upplever att det är en ökning på hästar som kommer lös och blir ihjälkörda.

Turligt nog så har alla människor klarat sig undan i de olyckorna jag hört talas om, men det är onödigt.'


Jag har tidigare i år läst om två olika olyckor där människor avlidit. Hur hemskt det än är att hästar skadas/dör i trafiken så är det betydligt värre när männsiskor skadas eller förolyckas. Vet inte vad jag skulle ta mig till om något sådant hände med någon av mina hästar.

En anledning till olyckorna kan vara att hästarna kommer lösa i samband med att de hämtas/lämnas i hagen. Det är int eovanligt att man då måste passera över en väg eller att hagen ligger nära en väg. De flesta hästar leds i grimma och kan komma lösa om de vill busa eller blir skrämda. Det är heller inte ovanligt att barn får hämta ponnyer i hagen som de kanske inte kan hantera. En sådan incident inträffade med en av våra hästar hos förra ägaren. Den sprang flera hundra meter och kom sedan ut på motorvägen. Ett under att ingen olycka hände!

Reflexer och skarpa (neon)färger på hästarna även i hagen skulle kunna vara ett sätt att förebygga olyckor. Då syns hästarna bättre och ev bilförare har lättare att hinna reager om det kommer lösa hästar på eller intill vägen. Tyvärr är det jättesvårt att hitta reflex/neontäcken som passar alla hästar. Borde vara en standardvara hos alla märken tycker jag. Liksom reflexgrimmor. Ridtäcken i neon/reflex finns det ju hur många som helst av - så varför inte även regntäcken?
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Mycket av det du beskriver förebygger man tycker jag genom att ha ordentliga staket om hagen är nära en väg, barn ska inte hantera hästar ensamma, man använder grimskaft mm.
Tummar man på säkerheten kring hanteringen av hästarna så är det ju givet att risken för lösa hästar också ökar likså om man har för klena stängsel.

Stallet jag står i står på en åkerslätt men det är ändå inte så långt till e4:an, kanske ca 1 km bort där hästarna kan dra rakt ut på om de vill, det är bara att dem springer i rätt riktning över åkern..

Vi tummar inte på säkerheten och vem som helst får inte hantera hästarna utan det sker efter lämplighet, medryttare etc ska skolas in innan de får leda andras hästar osv.

Jag har stått i stall där man inte tar hårt på detta och där var det också lösa hästar 1-2 ggr/veckan, oacceptabelt.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag måste faktiskt få hålla med om att jag upplever att det är en ökning på hästar som kommer lös och blir ihjälkörda.

Turligt nog så har alla människor klarat sig undan i de olyckorna jag hört talas om, men det är onödigt.

Har bara i år läst om två personer som dött i trafikolyckor med häst (inte ryttare alltså).

Hästar kan också komma lösa i samband med att de hämtas/lämnas i hagen, många måste då korsa eller gå längs med en väg. Det är lätt hänt att en häst kommer lös om den brallar eller blir skrämd, eller att andra hästar tränger sig ur vid grinden. Eller om man låter barn hämta hästarna. Hos föra ägaren kom en av våra hästar lös på det sättet och kom ut på motorvägen. Slutade som väl var utan att någon människa blev skadad.

Som hästägare skulle jag vilja göra mitt för att sådana olyckor inte ska inträffa. Bättre utbud av täcken och grimmor i neonfärg och med rejäla reflexer önskas! Stallägare skulle kunna satsa på "slussar" vid grindarna och/eller gångar mellan hagarna för att minska risken för att hästar kommer lösa vid in-/utsläpp. Rejäla staket och koll på elen borde också vara självklart.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Halvt knapplån

Vi har 100 väg precis 400 M bortom vinterhagarna .
Rejäla staket med full kräm i elen även i värsta snö har vi sett till .
Är jätte tacksam i övrigt att vi byggt våra vinterhagar så att alla grindar ansluter till en stor "fyrkant" som servar som en extra säkerhetfålla i sig . (5 stora vinterhagar och allas grindar "möts" runt den fållan (som är stor , ca 20x15 ? )

Utöver det så har vi rep uppsatta de sista sträckan utanför fållan in till stallet . Samt strålkastare kompletterat med lyktstolp på timer så de lyser upp led sträckan mellan 15-19 kväll vintertid , och 06-08 på morgonen .
Är guld och jag känner att alla åtgärder som kan tas i fråga om onödiga olyckor har tagits.

Vi har haft ett fåtal incidenter på en 10 års period där ngn häst kommit lös ut i fållan av olika anledningar . Har kännts otroligt bra och gör dagligen dags , att vi har det såpass "tryggt" om olyckan skulle vara framme . Händer inte så mkt om Ngn häst kommer lös i fållan i jmf med vad som skulle kunna hända utan den .
Är ju inga konstiga investeringar eller kostnader öht i vår lösning heller i sig . Men alla har ju inte möjligheten att ha sina vinterhagar så nära stallet som vi , och då blir ju behovet av säkerhetstänk ytterligare förstärkt .
 
Senast ändrad:
Sv: En lös häst: Trafikfara!

2 döda är 2 för många
Sen tycker jag just hanteringen kring ta in hästar från hagen behöver skärpas. Varit i stall där man låtit en del hästar själva gå in, vilket b,la slutade med att jag själv blev översprungen av en häst som "laddade" i grinden och sprang över mig!Trots att jag själv ALDRIG innan låtit hästarna gå in själv, för det är ren idioti!Tänk om ett barn varit i vägen!
Sen vet jag att snön ställer till det med elen och alla kan vi trilla av när man är ute o rider(gick själv omkull förra vintern o fick jogga hem en mil själv, som tur är bor vi i djupa Smålandsskogen så hästen sprang genom skogen hem!:crazy:)
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag har läst om ett fåtal, men hört talas om fler som blivit trafikdödade i år.
Hittills ingen person som dött men däremot en som blev rejält skadad, däremot lär nog dödsfallen på människa öka snart också..de är trots allt större och tyngre än älgar i de flesta fallen.

Allt står inte i tidningen utan mycket som sker blir bara uppmärksammat lokalt.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Mycket av det du beskriver förebygger man tycker jag genom att ha ordentliga staket om hagen är nära en väg, barn ska inte hantera hästar ensamma, man använder grimskaft mm.
Tummar man på säkerheten kring hanteringen av hästarna så är det ju givet att risken för lösa hästar också ökar likså om man har för klena stängsel.

Stallet jag står i står på en åkerslätt men det är ändå inte så långt till e4:an, kanske ca 1 km bort där hästarna kan dra rakt ut på om de vill, det är bara att dem springer i rätt riktning över åkern..

Vi tummar inte på säkerheten och vem som helst får inte hantera hästarna utan det sker efter lämplighet, medryttare etc ska skolas in innan de får leda andras hästar osv.

Jag har stått i stall där man inte tar hårt på detta och där var det också lösa hästar 1-2 ggr/veckan, oacceptabelt.

Vi är helt överens.

Min dator krånglade igår - resulterade tydligen i två nästan likadana inlägg - jag uppfattade det som att det första raderats utan att publiceras. Ber om ursäkt om ni tyckte att jag upprepade mig som en papegoja!
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Sen tycker jag just hanteringen kring ta in hästar från hagen behöver skärpas. Varit i stall där man låtit en del hästar själva gå in, vilket b,la slutade med att jag själv blev översprungen av en häst som "laddade" i grinden och sprang över mig!
Så var det på den ridskola där mina barn började. Ston, ridskolehästar och föl sprang in via parkeringen. Fullständigt livsfarligt, en gång blev ett litet syskon översprunget. Ingen vidare säkerhetskultur att lära ut.

alla kan vi trilla av när man är ute o rider(gick själv omkull förra vintern o fick jogga hem en mil själv, som tur är bor vi i djupa Smålandsskogen så hästen sprang genom skogen hem!:crazy:)
Den typen av olyckor kan man ju inte göra mycket åt. På väg hem från jobbet en kall (-15) vinterdag för några (hm många) år sedan kom en häst farande över vägen utan ryttare. Stanande och lyckades fånga den genomsvettiga och skärrade hästen i ett villaområde (den verkade nästan tacksam över att någon tog hand om den). Sedan började ett detektivarbete för att försöka lista ut var den hörde hemma, försöka övertala polisen att komma ("kan du inte baraställa den i en hage?" :banghead: svar: "bortsett från att den skulle frysa ihjäl då så finns det en ryttare som kanske ligger skadad någonstans i skogen"). Polisen kom till slut (i lågskor och hade ingen hund med sig, vilken nytta trodde de att de skulle göra :arghh:).
Det hela blev inte bättre av att jag
1) åkt tidigt från jobbet för att jag skulle med ett flyg
2)min lilla dotter satt i bilen som började bli kall efter en timme
3)det började bli mörkt.
Som tur är dyker då en stackars ryttare upp ur skogen, hon hade blivit avkastad någon dryg km därifrån, hästen hade innan jag fick syn på den korsat en ganska stor väg....
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

kl

Jag hade hästar lösa två dagar i sträck... det var ingen rolig upplevelse.

Första dagen var jag på jobbet när en kollega hörde att fem hästar var lösa på XX-vägen och de enda hästar som stod längs den lilla grusvägen i skogen var just mina två och deras tre beteskompisar. När vi kom ut hade någon snäll fångat hästarna och ställt tillbaks dem i hagen och vi fick således bara gå och tacka för hjälpen. Hagen var lite nedbetad så vi tänkte att de måste tagit sig ut i någon sorts jakt på det grönare gräset på andra sidan.

Vi flyttade dem till en annan hage, en hage som var helt obetad och hade 130 cm höga staket ungefär, strömmen ledde toppen. Morgonen efter var de lösa igen, de sprang mot motorvägen och gjorde tack och lov en u-sväng innan de kommit upp för påfarten till den, sprang igenom ett samhälle och upp på JÄRNVÄGEN. En vänlig människa gensköt dem och hade lyckats få dem av järnvägen precis när jag hunnit fram.

Nu till det läskiga, ingen av dagarna var det några skador på stängslet. Dag 2 VET jag att jag varit i hagen senast och jag sätter ALLTID i grindarna inifrån och ut. Den här dagen satt de utifrån och in. Jag kan förstås inte säga att någon har släppt ut hästarna, men det känns lite märkligt att de skulle ha hoppat ut. Inga spår efter att två halvblod, en varmblodstravare och två shirehästar skulle ha hoppat ut heller... och jag personligen finner det svårt att tro att just mina shirehästar skulle ha hoppat den höjden utan att ha förstört staketet eller i vart fall gjort rejäla märken i marken utanför.
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Hästar som slitit sig/inte är helt hundra i trafik - dessa hoppas jag man innerligt tränar eller ger tusan i att rida ute på vägar överhuvudtaget. En häst är aldrig helt trafiksäker, men den ska inte heller dansa runt eller sticka så fort den möter ett fordon..Många ryttare tummar på trafiksäkerhet när de rider..håller sig inte till trafikföreskrifter, skiter i reflexer, rider i bredd, visar noll hänsyn och rider ut på hästar i trafik som inte har att göra ute i trafiken = ökad olycksrisk.
I vissa fall önskar jag att man införde åldersgräns även för ryttare på häst i trafiken..som faktiskt räknas som ett fordon.
Barn under vissa åldrar ska inte rida ensam på trafikerad väg anser jag för de har noll vett och har ingen koll på hur trafikregler mm ser ut..Det är ändå tunga och kanske kan bli farliga djur i slutändan vi tar ut i trafiksituation som är totalt missanpassat för hästar idag så det bör ske med största eftertanke.
Jag håller med.

Inte undra på att vissa trafikanter inte tycker om hästar/ryttare om de inte visar hänsyn (självklart även det omvända också med fordon som inte visar hänsyn).
Lite skrämmande faktiskt. :crazy:
 
Sv: En lös häst: Trafikfara!

Jag ställer mig undrande till att det inte ställs högre krav på häst i trafik.

För det är faktiskt så, vi också ryttare/hästekipage har som alla andra enbart skyldigheter i trafik aldrig rättigheter egentligen. Men detta tummas på nåt oerhört och attityden många har är rätt skrämmande, att vi skulle ha någon slags total rättighet på trafikerade vägar..och dessutom har många bilister en fruktansvärd nolltolerans mot just hästar, men å andra sidan kan det i vissa fall vara förståeligt även om det inte är acceptabelt det heller.
Därav ytterligare att det är så viktigt att hästen är stabil i trafik, för de ska klara av att bilarna svischar förbi utan att de passerar i 5-10km/h.
Inställningen att en häst alltid går fri i trafiken är något som många tror alldeles för hårt på, visar det sig att det är ryttare med häst som orsakat en olycka kan det faktiskt vara så denne hålls ansvarig.
(jag hör väldigt många säga detta ofta att "hästen aalltid går fri"). Oavsett så spelar det ju ingen roll ifall någon skadas svårt..liv går inte att ersätta oavsett vem som är ansvarig.

Jag som hästmänniska ser rött (och skäms!) när jag ser hästar som inte har i trafik att göra och oftast dessutom sitter där en 10-åring, ensam ryttare på ryggen..oftast inga reflexer, kan inte möta övrig trafik, rider på fel sida osv..med en häst som frustar, ser helgalen ut och dansar fram och tillbaka över vägen..alternativt hoppandes framåt tills de hittar en avfart att svänga in på sådär 500 meter bort..och då blir man som medtrafikant ganska frustrerad alt rädd om man vet vad en häst egentligen kan ställa till med om olyckan är framme.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 168
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 105
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp