en liten fråga!

P

portos_sandra

hur brukar ni rida dagarna efter en lättare hopptävling?
alla i min omgivning säger olika :crazy:, så nu får jag fråga er! :bump:
/sandra

tar de alltid lungt.
antingen brukar hon vila eller så skrittar jag ut!

Det beror på men är det en lättare klass där hästen inte fått tagit i eller blivit speciellt trött så rider jag precis som vanligt. Mina hästar ska ha så pass bra kondition att de inte blir trötta efter tävling. Blir det det så har jag tränat dem för dåligt.
Är det däremot högre klasser och ett meeting så burkar det bli en vilodag eller skritt.

Typ rida ut/jogga eller skritta ut..
Men har jag tävlat typ en klass så är hon nog tröttare dagen efter träning, inte för att hon nånsin är trött,menmen.. :confused:

Nu tävlar ju jag inte hoppning men iaf. Jag har lärt mig att aldrig låta hästen vila efter tävling/träning eftersom den kan få så pass mycket mjölksyra i musklerna och om man låter den vila så blir musklerna stelare och stelare för varje gång den vilar så. Rider ett lättare pass eller ut i skogen o klättra o så efter tävling :bump:

vilodag.
hästen går ju i hagen o rör sig där.

men det har hänt att jag skrittat ut i skogen dagen efter om jag vart riktigt ridsugen. men då brukar pålle få vila dagen därefter istället.

Efter en lättare tävling går han alltid som vanligt. Eftersom han är lektionsponny behövs han ju på ridskolan, så efter en större tävling brukar han bara gå någon nybörjarlektion dagen efter (om det inte är söndag, för då får han vila). I stället brukar han vila två dagar innan och ta det lugnt (någon nybörjarlektion) dagen innan tävling.

oj..jag läste visst fel... jag läste innan istället för efter... självklart rids hästen efter en tävling... dock lite lätt å lösgörande... i alla gångarter

Efter en lattare tavling rids hastarna som vanligt.
Om det varit en hardare tavling, eller aven en mycket hard traning, sa rids de ut dagen efter - men i alla gangarterna. En harlig lang, men stadig, galopp ar det basta for trotta muskler. De blir mjuka och varms upp fran grunden. Sedan skrittar vi hem.

2:a dagen efter en hardare tavling gar de bara i hagen.

En lattare tavling ar som ett latt ridpass, skillnaden ar att de fick resa dit.

jag tänker alltid att jag ska göra det, men sen släpper ja oftast ut henne i stora, fina hagen istället...å sen rider ja dan efter det.

Skritta ut dagen efter och kanske rida ut lite lung men i alla gångarter två dagar efter de och sen som vanligt igen.

förr lät jag alltid hästen vila dagen efter en tävling, men nu skrittar/travar jag lätt ut i skogen ca en halvtimme för att få bort ev stelhet/träningsvärk.
Dagen efter det har det ibland varit markarbetsträning för tränare, men då har jag ändå försökt ta det lite lugnt. Annars vila ibland, el rida hemma som vanligt (kanske lite lätt dressyr) beror på hur hästen känns.

Men dagen efter en tävling, alltid numera skritt/lätt trav i skogen!

En lättare tävling tar inte så mkt på krafterna.

Jag brukar rida ut dagen efter tävling. Kravlöst i skritt och trav.

bara ut o röra på henne skritta o trava men aldrig stå om hon blir stel men min häst e van o gå mkt tränar två dagars oxå men sldrig stå efter nått hoppande.....

Jag låter aldrig hästen vila efter ett hårt träningspass eller tävling! De ska röra på sig och mjukas upp om de ev. blivit lite stela. Ingen träning utan bara jogging.

Man är inte snäll bara för att hästen får vila efter en ansträngning. Det snällaste du kan göra är att låta den röra på sig.

Jag hopptävlar inte,men mitt förnuft (om man kan kalla det så) säger att lättare ridning vore IT. Då mjuknar ju muskler upp o förhoppningsvis blir de inte så stela.
men jag kan va ute o cykla oxå. :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I går fick Wilma Hellström beskedet att hon inte får åka till OS. I dag svarade hon med ett toppresultat – som tvåa i GP-hoppningen på...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
103
Senast: Badger
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 123
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden