En liten bit älgkött, vad göra med den?

makarontanten

Trådstartare
Köpte ett par lådor älgkött( kalv) för ett tag sedan, och i lådorna är det väldigt varierade bitar.

På en av bitarna står det biff. Biten är bara på ca 400 g, så tänkte den skulle passa bra till helgens middagsbjudning av en kompis, bara för att slippa ta fram en större bit och få en massa över. Men vad ska jag göra med den? Den är för liten och för platt för att göra stek på, vet inte ens om det går att skiva den ordentligt till biffar eftersom den inte är högre än typ 5 cm.

Gryta kanske? Marinera och försöka skära biffar av den iallafall?

Tips mottages tacksamt.

Sv: En liten bit älgkött, vad göra med den?

Jag skulle nog ha syndat och skära bitar av den och som du nämnt, gjort någon form utav gryta. Gärna något lite hetare/starkare med massa mustig sås och grönsaker. (Kan vara för att jag sitter som en isbit och är galet sugen på kött och rödvin just nu.. :angel: )

Gryta??? Av biff?

Stek den hel i (massa) smör *mums* potatismos och kantarellsås.

Gryta??? Av biff?

Stek den hel i (massa) smör *mums* potatismos och kantarellsås.

Kantarellerna är redan med i beräkningen, antingen i såsen eller stekta brevid:), men funderade på någon form av rotfrukter till köttet (pytt, gratäng eller ugnsrostade beroende på vad jag nu ska göra med biten). Men är den inte för liten och tunn för att helstekas tycker du?

Gör sällan hela stekar, men när jag gör det så brukar jag ha bitar på minst ett kilo.

Jag skulle nog ha syndat och skära bitar av den och som du nämnt, gjort någon form utav gryta. Gärna något lite hetare/starkare med massa mustig sås och grönsaker. (Kan vara för att jag sitter som en isbit och är galet sugen på kött och rödvin just nu.. :angel: )

Grytor är både gott och om jag får säga det själv brukar jag få till dem jäkligt bra också:p. Det som hindrar mig lite från att "förstöra" en så fin bit på gryta, är att biten är så liten, Jag brukar ju göra storkok på grytor ( tycker oftast de blir bättre då), frysen är för full för att spara en massa nu och även de små bitarna ska ju användas:).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka