En komentar om folk som sysslar med NH

F

Fasanmissil

I en tråd på ett annat forum som handlar om Stacy Westfall så dyker det in flera som påpekar att man använder mkt hårda metoder inom NH och en av komentarerna var denna,..

Re: Allt är inte alltid vad det ser ut att vara...

Det är ingen garanti.

Finns en mycket känd författare/natural horsemanship människa i sverige som är anmäld flera ggr för djurplågeri, och vilken jag personligen har sett plåga sina hästar, vilket ledde till ytterligare en anmälan....

Tyvärr är det många som säger sig syssla med Natural Horsem. ship men som i själva verket inte alls efterlever eller bryr sig om den filosofin i verkligheten.

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4140050

Några reaktioner på detta,..?

Sv: En komentar om folk som sysslar med NH

så är det väl innom allt?

den snälla hopptränaren som barrerar, den duktiga dressyrryttaren som rider hemma med skarpa bett så hästen blöder av sporrar/bett etc. den "erkänt" duktiga travtränaren som sprutar lederna på hästen.

bara för att man kallar sig något behöver man inte ha rent mjöl i påsen.

Nej.
Varför skulle jag ha några reaktioner?

mvh Eva

OM just DU skulle ha reaktioner på det eller ej får Du ju svara på själv;)

Jag undrade just för att det låter på vissa som om "MÅNGA" inom NH använder sig av hårde metoder,.. Det var det jag ville ha reaktioner på. ÄR det så eller är det bara allmänt skitsnack.

I denna tråden togs det även upp om en känd svensk NH författare/tränare som blivit anmäld för djurplågeri just för sina hårda metoder vilket var helt nytt för mig.

Därav min undran,.. är det "många" inom NH som säger sig följa den filosofin helt men ändå själva använder sig av mkt hårdare metoder med hästarna.

Vad är era erfarenheter alltså,......

Mina erfarenheter är att det finns världskända "NH" (i olika form) -tränare som inte följer sin egen lära, nej - utan använder hårda metoder.

Men så funkar det väl inom de flesta träningsformer, folk vill tjäna pengar och dom är smarta, vet vilka metoder och filosofier som är kommersiellt gångbara.

Finns givetvis mängder med kända och icke kända "NH" tränare som är alldeles underbara och 100% real. Av någon anledning tror jag att Stacy Westfall är en av dom.

Mina erfarenheter är att det finns världskända "NH" (i olika form) -tränare som inte följer sin egen lära, nej - utan använder hårda metoder.

Men så funkar det väl inom de flesta träningsformer, folk vill tjäna pengar och dom är smarta, vet vilka metoder och filosofier som är kommersiellt gångbara.

Finns givetvis mängder med kända och icke kända "NH" tränare som är alldeles underbara och 100% real. Av någon anledning tror jag att Stacy Westfall är en av dom.

Tack för svar :) För mig är det självklart så,.. är ju även känt inom IMMI och Hundens hus inom hunderiet att det finns "svarta får" där med men jag blev ändå förvånad över detta "många" som dök upp i denna tråd som om att det var fler som nu inte följer filosofin helt än tvärtom.

Det blev lite överaskande för mig helt enkelt :confused:

Tack för svar :) För mig är det självklart så,.. är ju även känt inom IMMI och Hundens hus inom hunderiet att det finns "svarta får" där med men jag blev ändå förvånad över detta "många" som dök upp i denna tråd som om att det var fler som nu inte följer filosofin helt än tvärtom.

Det blev lite överaskande för mig helt enkelt :confused:

Jo, just "NH" har fått sån stor genomslagskraft och är ett något flummigt begrepp, därför tror jag att det säkert finns fler svarta får i den branchen än i många andra.
En duktig horseman, John Moore, som har jobbat med detta i Sverige långt innan NH blev ett begrepp kallar det lite ironiskt för "Horsemanshit" pga att det har blivit så många proffs så fort och alla ska ha sin egen grimma, pinne o allt vad det är för att kunna hantera en häst på bästa sätt, och alla tar dom gruvligt bra betalt.
Tyvärr har ett och annat av dom svarta fåren tagit sig till toppen och tjänar en förmögenhet på att visserligen lära ut bra saker men knappast en filosofi som dom själva följer till punkt och pricka.

Jag är helt för själva sättet att hantera hästarna enligt många av dessa filosofier men jag är skeptisk till många av dom som håller på.

Jo, just "NH" har fått sån stor genomslagskraft och är ett något flummigt begrepp, därför tror jag att det säkert finns fler svarta får i den branchen än i många andra.
En duktig horseman, John Moore, som har jobbat med detta i Sverige långt innan NH blev ett begrepp kallar det lite ironiskt för "Horsemanshit" pga att det har blivit så många proffs så fort och alla ska ha sin egen grimma, pinne o allt vad det är för att kunna hantera en häst på bästa sätt, och alla tar dom gruvligt bra betalt.
Tyvärr har ett och annat av dom svarta fåren tagit sig till toppen och tjänar en förmögenhet på att visserligen lära ut bra saker men knappast en filosofi som dom själva följer till punkt och pricka.

Jag är helt för själva sättet att hantera hästarna enligt många av dessa filosofier men jag är skeptisk till många av dom som håller på.

Aha! Ja då blev allt så mkt tydligare helt klart och jag förstår vad Du menar. :grin: Eftersom jag bara vistas inom hästeriet själv på "ytan" så ser jag inte så mkt av de sämre baksidorna där.

Finns ungefär samma sidor inom min gren... Retriever och jakt det vuxit till en ganska stor marknad baldn kurser men där ganska få är värda det de kostar,...

Tack igen. :)

det där är nog samma folk som klappar sin hund medans den står me blottade tänder o morrar åt någon annan hund.

allt detta är nog mycke fråga om kunskap... Jag var en gång på en kursdag i hästmannaskap där denna karl som höll i de tyckte att hingstar leder man i kätting och börjar de skrika o bråka skiter man bara i dom och låter de hålla på :eek:

En lite demonstration i NH senare (med en knäpptyst hingst) så sa gubben... jag tycker inte om att man ska skrämma hästarna...

skrämma??????

Jo han tyckte att när man fick hästen att gå undan från tryck så var det ett tecken på att hästen inte ville vara med en... suck!!!

så kanske man ser det om man inte förstår deras eget språk.

OM just DU skulle ha reaktioner på det eller ej får Du ju svara på själv;)

Jag undrade just för att det låter på vissa som om "MÅNGA" inom NH använder sig av hårde metoder,.. Det var det jag ville ha reaktioner på. ÄR det så eller är det bara allmänt skitsnack.

I denna tråden togs det även upp om en känd svensk NH författare/tränare som blivit anmäld för djurplågeri just för sina hårda metoder vilket var helt nytt för mig.

Därav min undran,.. är det "många" inom NH som säger sig följa den filosofin helt men ändå själva använder sig av mkt hårdare metoder med hästarna.

Vad är era erfarenheter alltså,......

Säg det då, att du vill veta vilka erfarenheter man har kring NH och dess utövare. Inte vad man har för reaktioner av ett inlägg.

Om repviftare och dess anhängare så får du nog mera napp under Hästhantering.

mvh Eva

Du tror att du vet.

mvh Eva

Japp - jag bara TROR för VET gör ju bara du:)
men nog tycker jag att beteckningen "repviftare" har en negativ och nedlåtande klang...men jag kan ju missförstå helt. Ursäkta i så fall.:o

Har själv bara positiva upplevelser av Leslie Desmond och Bonnie Burgess. Har varit på clinics både med och utan häst. Allt faller sig så självklart när de förklarar och handskas med hästarna.

Repviftare är för mig någon som måste sätta en stämpel/namn
på något som för mig är det självklara sättat att interagera med
hästar på.
Repviftare är någon som inte ser helhetshanteringen, utan bara
"vet" att ner i paddocken och snurra med repet så blir allt bra.
Detta enligt mig.

"Repvifta" kan du göra i stallgången, utan rep, med dig själv
och förhoppningsvis hästen närvarande. Det är liksom ett
begrepp och inte EN specifik handling. En helhetslösning enligt
vissa, ett sätt att ha häst enligt mig.

En häst som vet var skåpet står, är en lycklig häst, enligt mig..

Repviftare är för mig någon som måste sätta en stämpel/namn
på något som för mig är det självklara sättat att interagera med
hästar på.
Repviftare är någon som inte ser helhetshanteringen, utan bara
"vet" att ner i paddocken och snurra med repet så blir allt bra.
Detta enligt mig.

"Repvifta" kan du göra i stallgången, utan rep, med dig själv
och förhoppningsvis hästen närvarande. Det är liksom ett
begrepp och inte EN specifik handling. En helhetslösning enligt
vissa, ett sätt att ha häst enligt mig.

En häst som vet var skåpet står, är en lycklig häst, enligt mig..

Förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar. Jo att helhetslösningen är viktig, hur man alltid hadskas med hästen inte bara i paddocken med ett rep..och där håller jag med dig.
Men jag förstår inte om du menar att Leslie Desmond och Bonnie Burgess som jag nämner är "repviftare": enligt din definition confused:
För i så fall protesterar jag:devil:

Till och med jag förstår vad _Eva_ menar med "repviftare" men jag orkar inte ens dra det här, men det är en viss jargong som kan vara svårt att skriva i ord här men lätt att se IRL. Och lätt att se om man läser alla NH-inlägg under hästhantering...
... och jag håller med..

Fast jag undrar varför NH alltid kopplas till western?

Enligt mig använder "alla" NH. Det är sunt förnuft, tex att få hästen att flytta sig åt sidan när den står uppbunden i en gång eller en spilta så du kommer förbi på ett säkert och enkelt sätt.
Bara en sån liten sak kalla i alla fall jag för NH.

Om man har kunskapen om hur hästar fungerar rent naturligt och använder sig av de kunskaperna för att få hästen harmonisk och väluppfostrad, så finns de också de människor som använder samma kunskap för att bryta ner hästen vilket gör den nästan lite apatisk och obenägen att ta egna initiativ.

Till och med jag förstår vad _Eva_ menar med "repviftare" men jag orkar inte ens dra det här, men det är en viss jargong som kan vara svårt att skriva i ord här men lätt att se IRL. Och lätt att se om man läser alla NH-inlägg under hästhantering...
... och jag håller med..

Fast jag undrar varför NH alltid kopplas till western?

Enligt mig använder "alla" NH. Det är sunt förnuft, tex att få hästen att flytta sig åt sidan när den står uppbunden i en gång eller en spilta så du kommer förbi på ett säkert och enkelt sätt.
Bara en sån liten sak kalla i alla fall jag för NH.

Att folk kopplar ihop western och NH är väl inte så konstigt? Kolla NH-tränarnas framtoning - klädstuk och tex Pat Parellis ranch. Flera av dem kommer ju dessutom från USA och har sysslat med westernridning (Monty Roberts, Leslie Desmond...) Så stackars okunniga människor som tror att westernryttare sysslar med NH - så oförskämt av dem:angel:
Jag är inte inne på NH sidan och läser så jag har missat att där är en speciell jargong:o Så "repviftare" har en annan betydelse än den negativa jag ser framför mig när Eva skriver så...eller ?(dvs någon som viftar lite med ett grimskaft och så lyder alla hästar och alla problem är lösta!) Är bara så förvånad över att många framför allt tävlande i lite högre klasser inom western fnyser så åt allt som har med NH att göra.:confused:

För övrigt håller jag givetvis med dig om att gott horsemanship är något som man sysslar med i all hantering med hästen. Jag är inte alls ute efter att det måste sättas etikett på det typ NH. Att jobba med hästen i rundcorall och med "repviftning" är ju bara en del av jobbet. Ledarskap övas ju i varje moment där du jobbar med hästen allt från hovkratsning (att få detta flyktdjur att ge oss ett ben att hålla fast) till lastning och ridning (oavsett gren).
Jag önskar bara att fler lyssnade på vad tex Leslie Desmond säger om hästens beteende och människans. Hur vi ska förstå hästarnas "språk" och tyda det rätt.
Att sedan säkert många sk NH-tränare inte lever som de lär betvivlar jag inte men så är det ju tyvärr inom alla ridsportsgrenar, även western.

Att jobba med hästen i rundcorall och med "repviftning" är ju bara en del av jobbet. Ledarskap övas ju i varje moment där du jobbar med hästen allt från hovkratsning (att få detta flyktdjur att ge oss ett ben att hålla fast) till lastning och ridning (oavsett gren).

Precis...
Du står inte då med en häst som "är så dum och sparkar efter
mig när jag kommer med sadeln
".
Brist på ledarskap skriker då repviftarna i kör. Du måste ner i
paddocken och vifta med repet för att kunna sadla
!

Istället för att påtala grundproblemet som fortfarande ÄR brist
på en klar ledare och börja där. Med just Hanteringen, istället
för att symptombehandla vissa utvalda punkter.

Förlåt men jag förstår inte riktigt vad du menar. Jo att helhetslösningen är viktig, hur man alltid hadskas med hästen inte bara i paddocken med ett rep..och där håller jag med dig.
Men jag förstår inte om du menar att Leslie Desmond och Bonnie Burgess som jag nämner är "repviftare": enligt din definition confused:
För i så fall protesterar jag:devil:

Det finns säkert "stora" namn som också är repviftare, men repviftare
per definition (igen för mig) återfinns oftast i skogen på sin gård, i
stallet bredvid, eller inackorderingen utanför stan.
Du vet dom som varit på en helgkurs eller en workshop och helt
plötsligt har lösningen på alla dina problem och alla problem går
oftast att lösa med EN specifik handling. Och ett rep...

(Dessa människor räcker det oftast att fråga ett enkelt -"Varför
gör du så?", för att få svar på om deras kunskap är genuin eller inte)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka