En grop och utbuktning i halsmuskeln =S

E

efff

Upptäckte häromdagen på min ponny ett mycket konstigt fenomen som jag inte blir klok på vad det kan vara :S
Ungefär på mitten av övre halsmuskeln går det en avlång hård vertikal utbuktning ca 3 cm lång och 1 cm bred. Denna utbuktning följs av en grop i samma storlek och sedan en utbuktning till i samma storlek. Ser
ut som en avlång krater =S
Jag har letat igenom pälsen kring detta område, men det finns inga tecken på bitmärke eller någon annan skada.

Vad fasen kan det vara? Han har uppenbarligen ont i den också för när jag petar på utbuktningarna så blir han irriterad och slänger med huvudet. I samband med detta har han de närmaste dagarna också känts oren och stel i vänstervarvet.

Kan det vara någon konstig muskelknuta? Eller finns det någon som har erfarenhet av vad detta kan vara?

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det!

Sv: En grop och utbuktning i halsmuskeln =S

Tycker du ska ta ut en veterinär och kolla på det. Det är inte så att han fått sig en spark eller nått?

kan det vara en muskelbristning? Jag skulle be veterinär titta på det.

Det låter som en muskelbristning. Men ponny har en utläkt muskelbristning som låter precis som denna. Låt en vet. kolla på det.

Okej, tack för svaren! Ska be min dressyr-tränare kolla på det idag och så ringer jag dit vet i veckan! Kan en muskelbristning påverka hästen något negativt även efter det är läkt? Är alltid så orolig att det ska vara något allvarligt!

en muskelbristning brukar läka bra och hästen brukar genrellt inte få några större men, förutsatt att skadan sköts rätt. det är viktigt att inte överbelasta den skadade muskeln under läkning, samtidigt som det ändå är viktigt att hästen får röra sig, för att inte läkningen ska läka ihop för tight och orsaka stelhet.

prata med veterinär som sagt så att du får rätt diagnos och rätt ordination hur du ska sköta det. Jobba inte hästen under tiden, men rör på den dvs lätt motion utan ansträngning, skritt vid hand är nog lämpligast innan du vet vad det är och graden av det. skulle absolut inte dressyr arbeta den!

Han verkade väldigt mycket bättre idag när jag kände på honom! :) Tycker inte att gropen var lika stor heller!
Prata med Anna och se vad hon säger. Ta de bara lite lugnt med honom och ring ner till vet på Måndag!
Tror att han mår bäst av att röra sig lite lätt i väldigt fri form! :D

Okej! Ja min tränare sa att jag skulle vänta en vecka för hon trodde det var svullnaden efter en spark, så är det inte helt bra på torsdag ringer jag dit vet. Tack för alla svar! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka