en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

cala

Trådstartare
Är en hästförening som kom igång för över ett år sedan. Vi har hela tiden haft som mål att bli anslutna till svrf. Vi uppfyller alla kriterier och det borde verkligen inte varit något problem. Anläggning vi använder är godkänd av Länsstyrelsen och dessutom certificerad hästgård.
Men när kontrollanten från vårat distrikt äntligen behagade komma så var allt fel, tror personen hade bestämt redan innan att vi inte skulle få vara med.
Själva tycker vi att hela hanteringen varit konstig, personen har förhalat och haft en massa dålig ursäkter för att inte titta på vårat ärende och dessutom varit rent otrevlig.
Vad vi funderar över nu är borde personen inte legitimerat sig ?
Borde det inte varit två personer som tittade, nu kan h*n ju trycka åt sin styrelse vad som helst och vi kan inte försvara oss.
Borde inte vi fått en kopia på besöksprotokollet ? Vi har inte en aning om vad som skrivits där.
Borde de inte tittat på hästarna som används ? Det gjordes aldrig utan h*n var bara intresserad av byggnaderna (som dessutom är godkända).
Har nu idag fått veta att beslutet hos vårat distrikt är att vi inte får vara med och det var väntat. Vi kommer nu att invänta svrf svar men antar att de går på distriktets råd. Givetvis kommer vi att överklaga, men det vore intressant att höra med er som gått igenom denna process hur det egentligen ska vara.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

kontakta svrf och fraga dem om hur det skall ga till och forklara situationen. om allt ar pa topp sa skulle ni ju bli godkanda tycker man..kanske den lokala personen har ngt emot er? personligen menar jag.. eller tycker detinte behovs mer godkanda anlaggningar dar ni ar.. men som sagt, svf maste ju veta.. och num menar jag inte dirstriktet..
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Hoppar på denna tråden också..... Är det nån fördel att bilda förening kontra privat?? Jag har privat ,men vad är kriteringen för att bilda förening?? Och cala, jag skulle verkligen fråga om orsaken till att ni inte blev godkända. Verkar mystiskt. Som privat kan jag ju dra momsen, men kan inte söka aktivitetsbidrag och andra bidrag. Får man som privat ordna nån pyttetävling med privatryttare i närområdet? Jag letar fördelar/nackdelar med att bilda förening.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Både TS & Glimris - är det någon ridskoleverksamhet aktuell för era klubbar? Är anläggningsägarna aktiva i klubben?
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Både TS & Glimris - är det någon ridskoleverksamhet aktuell för era klubbar? Är anläggningsägarna aktiva i klubben?

Ja, har en ponnyridskola (B-ponnyer) 50 aktiva, äger anläggningen med make som sköter underhållet. har godkända stallar av länsstyrelsen och kommunen har godkänt verksamheten.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Har nu pratat med en jättetrevlig människa på svrf. Hon har förklarat för oss varför vi inte kommer med. Men också hur vi ska göra för att få bli medlemmar.
Det är just ridverksamheten som ställer till det för oss, tyvärr. Reglerna har ändrats och är hårda idag ( Läs Framtidens ridskola )
Vårat koncept håller inte just nu eftersom vi måste låna in hästar. Sen ägs anläggningen vi använder av ordförande i föreningen och det försöker man undvika.
Vad vi istället ska göra nu är att skicka in en ny ansökan och strunta i ridverksamheten, istället ha en föreningen med annan inriktning.
Det är viktigt att komma med tycker vi eftersom de kan hjälpa till med mycket utbildningar. Mycket bidrag finns att få via sisu mm.
Synd i dags läget att det blir barn som blir lidande då vi måste avsluta den verksamheten, men ser det på lång sikt istället då vi kan börja om längre fram.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Har nu pratat med en jättetrevlig människa på svrf. Hon har förklarat för oss varför vi inte kommer med. Men också hur vi ska göra för att få bli medlemmar.
Det är just ridverksamheten som ställer till det för oss, tyvärr. Reglerna har ändrats och är hårda idag ( Läs Framtidens ridskola )
Vårat koncept håller inte just nu eftersom vi måste låna in hästar. Sen ägs anläggningen vi använder av ordförande i föreningen och det försöker man undvika.
Vad vi istället ska göra nu är att skicka in en ny ansökan och strunta i ridverksamheten, istället ha en föreningen med annan inriktning.
Det är viktigt att komma med tycker vi eftersom de kan hjälpa till med mycket utbildningar. Mycket bidrag finns att få via sisu mm.
Synd i dags läget att det blir barn som blir lidande då vi måste avsluta den verksamheten, men ser det på lång sikt istället då vi kan börja om längre fram.
Kan man bilda en förening utan att vara bunden till ridsportförbundet??
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Inse att om ni kommer med så ska "kakan" delas på fler. Det kanske inte alla andra lokala föreningar gillar. Lycka till.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Visst kan man bilda förening utan att var knuten till något förbund. Det kan däremot vara en fördel att var ansluten då mycket bidrag mm utgår från dom. Även en massa bra utbildningar kan man få via dom.
 
Sv: en fråga till er som har haft kontrollant från svenska ridsportsförbundet.

Visst kan man bilda förening utan att var knuten till något förbund. Det kan däremot vara en fördel att var ansluten då mycket bidrag mm utgår från dom. Även en massa bra utbildningar kan man få via dom.

Ja, men det var ju lite knepiga regler för att ansluta sig. Jag äger ju anläggningen och hästarna och får då inte vara med i styrelsen??? Utan bli anställd av föreningen? Sen för att få del av momsen får föreningen köpa foder av mig så jag kan redovisa moms. Men föreningen får inte dra moms och då förlorar man på det??? Verkar så jobbigt så jag struntar nog i det. Men jag hade viljat få tag på ryttarmärken o dyligt, det hade nog mina små elever tyckt om....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp