Jag har köpt hus och på framsidan är det lagt med plattor, däremellan har ogräs tittat upp. Jag undrar över det bästa sättet att rensa mellan plattorna och vad jag gör av ogräset.
Jag har hällt lite ättika på, vilket dödat effektivt men sedan då? Jag drog med en fogrensare men osäker på om rötterna kommer med. De kanske redan är döda dock av ättikan så jag kan klippa bort det döda ogräset över markytan?
Sedan undrar jag hur jag ska slänga ogräset, dumpade lite i en buske men så kom jag på att ättikan på det kanske dödar växtligheten där med.
En kompost är nästan ett måste när man har trädgård, så jag håller med de som skrivit om det
går att göra hur enkel eller avancerad som helst, från några kompostgaller eller pallkragar till att köpa färdiga behållare.
Att dumpa på annan plats får man ju som nämnts inte, så alternativet är att hela tiden åka med det till tippen direkt, eller möjligen ha ett sopkärl för trädgårdsavfall, i de kommuner som har sånt. (Här kan man få det, men vet inte hur utbrett det är?)
Brukar själv försöka låta ogräs ligga i solen och torka innan jag lägger det på komposten, rötter kan annars vara långlivade bortom all rimlighet
Och helst ta blommande ogräs innan de går i frö såklart.
Ättika är ju inte heller helt oproblematiskt att ha i trädgården, finns en del att läsa om man googlar
Nu har ju ni tagit över ert hus en bit in på säsongen men till nästa år är tidig mekanisk (dvs att handgripligen/med verktyg avlägsna ogräset) bekämpning redan så snart det allra första kommer på våren det bästa för att trötta ut ogräset. Och sen upprepa under säsongen. Brännare är också bra, eller kokande vatten direkt på ogräset. (En brännare ska fö också användas för att koka ogräset, inte bränna det, för bästa effekt)
Andra alternativ kan kanske vara att plantera en låg marktäckare i fogarna, tex backtimjan, kryptotula eller trampnarv. Om fogarna är breda nog.
Och se över grundarbetet under plattorna ifall det är rotogräs som ställer till det. Fröogräset kommer ju dock dit ändå.