En fråga om nyblivna kattmammors toalettvanor

tictac

Trådstartare
Hej

Vår honkatt fick en unge den 26/7 vid lunchtid. Hon tar hand om ungen på bästa sätt, hon äter och dricker ordentligt. Men hon går inte på lådan. Hon har gått på lådan och kissat en gång sedan den 26:e, bajsat har hon inte gjort. Det är den 28:e idag, alltså två dagar utan att bajsa.

Hur brukar kattmammor bete sig? Kan de hålla sig så här länge eller är det något fel? Det är första gången vi har kattungar så jag har ingen erfarenhet kring detta.

Jag börjar bli lite orolig pga vi har en annan katt som fick förstoppning och jag vill inte att det skall hända denna katt.

Tacksam för svar!

Sv: En fråga om nyblivna kattmammors toalettvanor

Det är helt normalt, så länge hon äter och dricker så mår hon bra, skulle hon vara förstoppad så skulle hon vara slö och vägra äta.

Efter att katthonan har fött så får blåsan och tarmarna plötslig så mycket plats igen så det kan ta några dagar innan dom "fylls" och hon känner att hon måste gå på toa, inget att oroa sig för :)

Lycka till med dom små!

Hej

Tack för ditt svar. Hon har varit på lådan nu och gjort vad hon ska. Det konstiga är att hon har en låda i rummet där hon och kattungen bor, den vill hon inte gå på trots att hon gått på den innan hon födde kattungen. Hon går på lådan som står på "vanliga" stället, i ett annat rum, men det spelar ingen roll, bara hon mår bra. Dock måste vi ju öppna dörren då och då så att hon kan gå på lådan, hon är instängd eftersom vår andra katt har varit lite sjuk - dessutom vet vi inte hur han reagerar på kattungen.

Kattungen (det blev bara en) växer, ca 100 gr första dagen, nu 140 gr. Hans mage är som en boll! Han har ju ingen konkurrens om mjölken.

Oj! Ja det var ingen dålig viktuppgång, 100 gram har knappt mina små gått upp/vecka! Skönt att det går bra nu :)

Jag skrev nog lite konstigt - han vägde 100 gr första dagen, 140 tredje dagen, så en uppgång på 40 gr på två dagar, men vad jag förstått så är det ganska mycket med 20 gr per dag. Han ligger och rullar på magen, men han växer väl i den.

20 gram är ganska normalt, det brukar ju pendla lite, mina går upp mellan 10-30 gram per dag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 066
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 551
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar