En fråga om müssli

C

Connemara_Lover

som jag skulle vilja ha svar på!
Min ponny äter 1,5 kg havre, betfor, krafft blå mineraler och hösilage. Har nu tänkt att börja ge honom Krafft müsslin, och om jag har förstått det rätt så innehåller den ingen havre men är väldigt energirikt, hur mycket havre anser ni att jag behöver ta bort och hur mycket müssli ska jag lägga in?
Jag vill börja ge honom müsslin för att han tycker det är så gott och att jag har hört att muskulaturen blir ganska fin utav den...?

Tacksam för svar :bow:
 
Om din häst fungerar bra på havre finns det ingen anledning att byta till Kraffts müsli, det kostar bara en massa extra pengar och du får inga extra tillskott av vitaminer och spårämnen.

Anledningen til att vissa hästar kan ha blivit finare muskelmässig av Kraffts müsli är antagligen att det innehåller lite mer protein än havren gör. Det beror alltså inte på själva müslin.

Det bästa sättet för att veta vilket kraftfoder som är bäst till just din häst är att analysera grovfodret och ge kraftfodersort utifrån vad analysen säger.

mvh Jessica
 
Men jag har sett att müsslin har gett resultat på andra hästar, min häst skulle nog behöva lite mera protein för hans muskulatur, jag behöver lite hjälp med den.
 
Somm sagt, muslin har inga tillskott. Kräver därför både mineral och vitamintillskott vilket är svårt att beräkna om du inte har en grovfoderanalys.

Vill du lägga till protein så prova lucern. Funkar oftast kanon.
 
Men jag har sett att müsslin har gett resultat på andra hästar, min häst skulle nog behöva lite mera protein för hans muskulatur, jag behöver lite hjälp med den.

Jo, men det beror antagligen på att det är lite mer protein i Müslin. Men prova du om du har lust, du kan byta havren mot müslin rakt av.

mvh Jessica
 
Jag har en grovfoderanalys, men är inte själv så jätte duktig på foder därför gick jag hit och fråga er om müsslin. Men när ja kollar på svaren verkar ni inte jätte uppåt för det... Tyckte bara att den verkade bra när ja kollat runt. Men jag försöker komma på en bra lösning.

:bow:
 
Gå in på Kraffts hemsida och leta reda på den representant som tjänar ditt län. Om du ringer dem så hjälper de dig med förklaringar samt olika alternativ till foder stats sammansättningar. Jag har goda erfarenheter av Kraffts representanter då de är oerhört hjälpsamma och inte alls bara ute för att sälja just sitt eget foder. De håller även gratis informations kurser om foder om ni är en grupp i ditt stall - orelaterat till just Krafft produkten.
Hoppas detta hjälper! Lycka till!
 
Det stämmer säker som du skriver, att de inte är för just Kraffts produkter, men de är däremot ofta för mycket kraftfoder rent generellt. :angel:

mvh Jessica
 
Men har du analys är det jättelätt att kolla om din häst får tillräckligt med protein i foderstaten. Du kan skriva ut den här tillsammans med foderstaten så kan säkert någon kika på den.

mvh Jessica
 
Ok!
Jag pratar faktiskt en hel del med Krafft, tycker dem är super! Fungerar jätte bra. Jag har skickat in min analys dit och dem har skickat resultaten till mig, och den ser faktiskt bra ut. Han ska få allting som han behöver, men jag tycker ändå att det är något som saknas!? :confused: Jaja, jag hör av mig till Krafft och rådfrågar dem och ser vad dem tycker.
 
Vad har de lagt för Smrp/MJ-kvot? *nyfiken*

Hur mycket kraftfoder resp grovfoder? *ännu mer nyfiken* :D

mvh Jessica
 
Från det dem skickade ifrån Krafft eller på analysen? :o SMB råprotein står det i höanalysen att det är 35 g per kilo foder, på det ifrån Krafft står det 5.7 g/MJ.

Ursäkta om jag är lite borta, men jag håller på att lära mig :o

Hur mycket min häst får? 7 kg hösilage, 1.5 kg havre, betfor, mineraler.
 
jag e bara nyfiken men jag undrar: din häst får 1.5 kg havre updelat på hur många gånger/dag?
 
Det är uppdelat tre gånger.

Men jag har oxå tänkt på att, när jag har pratat med Krafft och dem har räknat ut hur mycket han behöver så kan det ju vara enskillt från häst till häst oxå, min ponny kanske behöver mer protein än vad dem har räknat ut för att han kanske tränas mer. Är det inte så!?
 
Det låter som lite stråfoder. Vad väger hästen? Står den på halm?

Har du analysen? Vill du skriva ut den? Det behövs TS-halt, MJ, Smrp, Ca, P och Mg per kg foder.

mvh Jessica
 
Jag kan väl gissa att han väger kanske 350-400 kg. Han står inte på halm...

Aa jag kan skriva ut analysen,
TS-halt; 69 %
OMS Energi hästar 6,9 MJ
Smrp 35 gram
Kalcium 2,2 gram
Mg 0,8 gram
Råprotein 60 gram

Per kilo foder

Jag tycker han behöver mera krafftfoder, jag har börjat rida honom hårdare och man ser på hans kropp att han behöver det, han har tappat i muskulaturen ganska mycket. Har fått tips om både kornkross och müssli, hon på krafft tyckte inte att vi skulle börja med korn för att hästarna lätt blir loja då, han är lagom pigg att rida och trevlig i temperamentet, är bara hullet jag behöver hjälp med!
 
Jag saknar värdena för fosfor!?! Jag lägger den på 1,2 bara få länge så kan vi justera foderstaten när jag får de riktiga värdena.

Jag skulle nog lägga om foderstaten lite, för det är för lite protein i den, precis som du misstänker.

Mitt förslag:

7,5 kg silage
0,5 kg lucern (gärna hack)
1 kg havre
200 gr vetekli
50 gr miner blå
0,5 dosmått dikalciumfosfat

MJ 68
Smrp/MJ 6,12
Ca/P 1,69
Ca/Mg 2,86

Tar han sig ändå inte så tycker jag du ska höja havren och/eller silaget.

mvh Jessica
 
Ok, tack det låter bra, men det ända är att han inte är så förtjust i lucern. Han brukar peta undan den. Vad är dikalciumfosfat för nånting? Är det svårt att få tag på?

Fick tipset ifrån Krafft nu oxå att börja ge honom 1 kg müssli, de tyckte d skulle va bra. vad tror du om det? Det är bra att få ganska mycket olika förslag :)
 
Ja, du kan lägga till 1 kg Müsli och få till en kvot på 6. Men det kan hända att din häst går upp i vikt då.

Dikalciumfosfat kan köpas på Granngården.

Förresten, skulle du ge 1 kg Müsli plus 1,5 kg havre eller skulle du byta ut 1 kg havre?

mvh Jessica
 
Hmm aa ok...

Vad är dikalciumfosfatet bra för?

Isåfall har jag tänkt att ha kvar havren och bara lägga till müsslin isåfall. Det finns ingen havre i den.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 278
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 269
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 598
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp