En fråga om Knatte...

N

Noriko

Vilken ålder är det i en knatte grupp?? Hur gammal ska man vara innan man får börja rida på ridskola?

Tacksam för svar!

MVH Noriko :)

Sv: En fråga om Knatte...

I motala så har dom knatteridning för dom riktigt små och sen hästlekis för dom som är runt 6, och hästlekis kommer då alltså efter knatteridning. Men det är i Motala det. Vet inte annars om det är på den åldern det brukar ligga? :crazy:

I Borensberg där vi har våra hästar finns det knattelektioner.
Tror de minsta är ca 3 år :)
Min dotter började på knatteridning i motala när hon var 2 år, men då blev de bara ledda runt i ridhuset. När vi bytte till Borensberg, var det "riktiga" lektioner, men anpassade tilld e små. Även de hoppar, men bara bom på marken :)
Nu är min dotter 5½ år och har ett eget russ.

Det är väldigt olika med åldrar åpå olika ridskolor, men det finns även för riktigt små. De klarar mer än man tror :)

Jag har en grupp som heter Miniridlekis och där är dom från 4år upp till 9år

Som du märker beror det ju lite på från klubb till klubb. När jag hade knattegrupp var barnen mellan 4 och 7 år.

I Alvesta (Såg att du var från kronoberg) är minsta ålder 4år.. =)

Senast ändrad:

Ridskolan där jag jobbar har knatteridning från 3 år:)

På isis stallet här är det sex år som gäller. Tror att man får mer ut av ridskola då än vid tre. Så hittils rider våra tjejer på våra hästar men ridskola planerat till våren. De har på ett annat stall öppen knattegrupp, man anmäler sig på fredan o rider på lördan. Perfekt tycker jag eftersom de ibland tröttnar på aktiviter efter några gånger.

Jag har knatteridning från mellan 3-6 år. Sedan varierar det vilken ålder barnet har innan h*n går upp i "vanlig" grupp, oftast mellan 5-6 år.

Det märks tydligt vilka som gått i knattegrupp innan (i de vanliga "nybörjargrupperna") då dessa tar för sig mer och har lite mer hästkoll. Ridningen brukar dock vara lika (möjligen att de fd knattarna har provat på mer och kan lättridning och så...)

Jag har knatteridning från mellan 3-6 år. Sedan varierar det vilken ålder barnet har innan h*n går upp i "vanlig" grupp, oftast mellan 5-6 år.

Det märks tydligt vilka som gått i knattegrupp innan (i de vanliga "nybörjargrupperna") då dessa tar för sig mer och har lite mer hästkoll. Ridningen brukar dock vara lika (möjligen att de fd knattarna har provat på mer och kan lättridning och så...)

Så är det på "vår" ridskola också.
det märks verkligen vilka som har hållt på som små knattar :)
Framför allt är de avslappnade och har bra balans.
Hos oss är det ju shettisar som används i lektionsverksamheten och ridskolan inriktar sig på små barn.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama