en fråga om att hålla lektion

lovehorses

Trådstartare
Om ni skulle hålla lektion för en tjej på 12 år. Hon är rädd för att trilla av, hon har dåligt självförtroende och är lite blyg.
Ni skulle ha en häst som ni vet att inte kastar av en, iaf med lite sannolikhet.
Hur skulle Ni går till väga för att han skulle få "förtroende" för häst igen?
Tex på första lektionen.

Kul att få svar!

Sv: en fråga om att hålla lektion

Inte rida. Alltså hon skulle få lära sig hur hon ber en häst att göra något från marken istället och träna på att bygga en kommunikation där hon känner att hon kan påverka hästen och att de blir vänner.

Sen rida när hon själv känner sig hundra säker på hästen.

/Camilla

Precis som jag gör med alla andra nybörjare.
Faktum är at om man är så väldigt rädd för att rida ska man inte bli tvingad tycker jag.
Det finns andra sporter.

Att däremot "hänga" i stallet och lära grunder om hästskötsel är utmärkt. OM man har intresse.

Inte rida.

Lära ut grunder från marken, hur man hanterar en häst i stallet tex, olika ledövningar osv.

Hur man närmar sig en häst när den står i sin spilta/box, är en bra början, att bara umgås med hästen.

Som de andra skriver: börja med att lära känna hästen på backen.

När hon vill börja rida så kanske det är bra att ha hästen på lina. det känns tryggare och hon kan fokusera på att hitta känsla och balans och behöver inte tänka på att driva, styra och bromsa osv.

Inte rida,som andra sagt

"hänga" i stallet är jättebra "förarbete"...

Efter ett tag,om hon får upp ett intresse kommer hon att längta tills hon får rida o då kommer det att komma lite naturligare o hon kanske inte är lite orolig! :idea:

Och när hon väl börjar rida, mycket "klänga"-övningar (förutsatt att hästen tål det). Uppsittningar, avsittningar, balansövningar... Små roliga saker som ger bättre balans och får henne att känna sig mer hemma på hästryggen. Få henne lite avslappnad innan själva ridningen börjar. Jag var själv rädd ett tag och blev tillsagd att öva av/uppsittningar och det hjälpte jättemycket!

Nått åt det här hållet. Jag ser till att det är en snäll och lugn häst.

Låta henne följa med och hämta hästen i boxen eller spiltan. Vi gör tillsammans i ordning hästen (pysslar länge) och hjälps åt att leda ut den i paddocken. Jag frågar henne om hon vill sitta upp och känna hur det känns att sitta på hästen, Säger att när hon känner sig trygg kan hon smacka lite och låta hästen gå framåt, jag säger också att det är helt ok om hon bara vill sitta på lite idag och så kan vi gå vidare nästa gång.. Jag går hela tiden bredvid, så hon känner att inget farligt kommer att hända. När hon ridit en liten stund så gör vi halt och hon får hoppa av. Jag forscerar inte fram något. Det är ok om hon bara vill pyssla i flera veckor och sedan sitta på när hästen står stilla några gånger. Till slut kommer tjejen våga rida på hästen. Baby steps som det heter på Engelska.

JAg skulle låta dom pyssla och gosa mycket med hästen till att börja med. Och sen låtas ledas runt tills dom märker att det inte är så farligt och då sätter man istället på en longerlina och arbetar vidare så.

Är hon inte rädd för hästar, så skulle jag gå rakt på ridbiten, men med stort fokus på manövrering. Om man känner att man behärskar hästen går rädslan fortare över.

Alltså slalom mellan koner, treklöver, ridvägar etc. Svängar och halter hela, hela tiden, och med hästen i lina. Bara i skritt, naturligtvis. Fokus på enkla hjälper: framåt, broms och sväng, så att det blir tydligt för hästen vad som menas. Och så skulle jag absolut ta en häst som inte i storlek skrämmer att sitta på, om aldrig så snäll.

Öht kan ganska färska ryttare rida självständigt ganska fort om man håller till innanför staket och lägger upp det så att hästarna hela tiden måste koncentrera sig på vad de ska göra. Jag har inte gett mina elever en enda hel långsida ex vis, utan det har varit slalom, volt, halter etc. Först för att jag ska kunna kontrollera hästarnas hjärnor, senare för att skärpa kraven på ryttarna.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama