En dröm som går i uppfyllelse... eller?

SnelaHesten

Trådstartare
Hej,

Ja är ny här på forumet och ny i hästvärlden överhuvudtaget. När jag var liten drömde jag om att få vara och verka med hästar, men eftersom min mamma var fruktansvärt allergisk fick jag aldrig möjlighet till detta. Nu har jag dock blivit antagen till en hästrelaterad utbildning och har därför alla möjligheter att få följa min barndomsdröm och arbeta med hästar på heltid.

Problemet är att jag är fullt utbildad inom en annan bransch och har sakteliga börjat bygga på vad man skulle kunna kalla en karriär inom den branschen. Jag har dessutom precis blivit erbjuden ett mycket bra jobb. Så nu står jag här i valet och kvalet och vet inte vilken väg jag ska ta. :confused:

Jag undrar därför vad ni tror som har lite mer erfarenhet av det här med hästar och kanske även av att jobba på heltid med tävlingshästar. Hur tror ni att jag får ut mest av mina häst-drömmar? Genom att plugga, med studielån och allt vad det innebär och sedan arbeta heltid med pållarna eller att arbeta i en bransch där jag känner mig tryggare och med bättre betalt för att på fritiden rida på ridskola och på sikt kunna köpa mig en egen häst?

Ps. Kanske ska nämna att jag är 24 år och lever tillsammans med sambo om det kan vara relevant på något sätt.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Behåll jobbet, börja på ridskola, rid gärna privatlektioner och köp egen häst längre fram i tiden.

Att arbeta med hästar i längden passar väldigt få, ett jävla slitgöra och alldeles förlite betalt.
För de flesta falnar intresset när det blir många och långa tunga dagar..
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Jag kan ju bara tala för mig själv -men jag hade fortsatt med jobbet du börjat bygga en karriär inom och ha häst vid sidan av. Man kan ju rida aktivt och tävla m.m. ändå. Men det är tufft att bara jobba inom hästbranschen och få det att gå runt.
Men vill du satsa stenhårt och vill jobba med hästar så får du satsa på det.

Kan som sagt bara tala för hur jag själv hade gjort.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Ett till alternativ är ju att satsa på kariären, spara pengar för framtiden så du kanske kan gå ner i timmar och även ha hästeriet vid sidan om.

På så sätt så kan du få in bra pengar OCH hålla på med din dröm.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Hur mycket erfarenhet kan rimligvis krävas innan man kan våga sig på att skaffa egen häst? Även om jag inte har mycket erfarenhet nu så finns det ju småtjejer och killar som har egen häst och klarar av det.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Hur mycket erfarenhet kan rimligvis krävas innan man kan våga sig på att skaffa egen häst? Även om jag inte har mycket erfarenhet nu så finns det ju småtjejer och killar som har egen häst och klarar av det.
Det viktigaste är nog mer att man har hästen så att man kan få hjälp av andra som kanske "kan" d v s att det finns kunnigt folk runt om en. För att gå från att rida på ridskola till att ha egen häst är ett stort steg men inte omöjligt. Inte heller att gå från noll till egen häst om det finns kunskap runt om och att man är villig att ta till sig den.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Jag tycker att du ska ta det bra jobbet och använda pengarna du tjänar till att lära dig rida från grunden.

Hästbranschen är svår, man får jobba häcken av sig från morgon till kväll, ofta alla dagar i veckan året runt, och du måste dessutom som nybörjare konkurrera mot de som har ridit sedan barnsben (och vant sig från början vid det hårda skitiga arbetet). Dessutom är det ett överflöd av utbildningar som pumpar ut hästskötare och ridturismguider och allt vad det nu kan vara.

Om du har ett annat jobb du trivs med och där du tjänar hyfsat med pengar kan du köpa det gottiga med hästlivet. Du kan unna dig att åka på intensivkurser på ställen där det finns riktigt välutbildade hästar. Det är mycket lättare att lära sig när knapparna funkar på hästen. När det är dags att köpa häst kan du ställa den på en anläggning med hög servicegrad där du kan få råd och tips om den dagliga hästhanteringen, och dit det kommer tränare som kan hjälpa dig framåt med ridningen.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Jag undrar därför vad ni tror som har lite mer erfarenhet av det här med hästar och kanske även av att jobba på heltid med tävlingshästar. Hur tror ni att jag får ut mest av mina häst-drömmar? Genom att plugga, med studielån och allt vad det innebär och sedan arbeta heltid med pållarna eller att arbeta i en bransch där jag känner mig tryggare och med bättre betalt för att på fritiden rida på ridskola och på sikt kunna köpa mig en egen häst?
Jag är litet osäker på vad du menar mer specifikt när du skriver om att jobba på heltid med tävlingshästar. Som uppfödare, tränare, hästskötare, tävlingsryttare, massör, hovslagare...? Och tävlingshästar i någon särskild disciplin? Hoppning, dressyr, trav, galopp eller någon annan genre? Kanske vet du exakt vad det är du vill göra, men om inte så tror jag det kan vara värdefullt att försöka bli så konkret som det går i dina drömmar och mål - det kan göra det lättare att välja rätt vägar.
Mitt råd blir nog rätt likt andra som du redan fått i tråden, att just nu prioritera att skaffa dig en vettig och stabil inkomst i den bransch du redan kan och förhoppningsvis är bra på. Med det som grund kan du lägga mer och mer tid - och pengar - på ditt hästintresse och på litet sikt skaffa egen häst om/när det känns rätt. Samla erfarenhet, undersöka marknaden inom de olika hästverksamheter du skulle vilja arbeta med, och smyga igång ett företagande vid sidan av ditt ordinarie jobb. Hålla nere det ekonomiska risktagandet tills du har tillräckligt på fötterna för att ta genomtänkta beslut.

Jag tror att de flesta som försörjer sig på hästar i någon form i din ålder har börjat rätt tidigt att samla erfarenhet både av djuren och av den bransch de jobbar i. Börjar du nu från scratch vid 24 så är det nog bra att låta planerna ta litet tid att ta form, utan att för den skull dra ut på det hela. :)
 
Senast ändrad:
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Har jag missuppfattat?

Jag uppfattar din tråd som att du alltid drömt om att jobba med hästar men aldrig, och inte nu heller, egentligen hållt på med hästar?

Och att du, utan att ens prova på att vara i ett stall, ridskola, medryttare eller någonting, överväger att ge upp ett jobb och i stället gå en utbildning inom hästbranschen.

Neeeej, gör inte så!

Gör som andra föreslagit: börja rida, börja hålla på med hästar och upptäck om du ens gillar det.
Bara för att det varit en dröm när du växte upp, behöver det inte betyda att du verkligen gillar att hålla på med hästar.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Vet ju inte var i landet du bor men jag tror att det bästa hade varit om du hade fått möjlighet att börja vara i stall där du bor. Så att du kan få känna på hur det är och lär dig om hästar. Tänkte på det först efter att jag skrivit mitt tidigare inlägg att ridskola kanske inte är det rätta. Är ju inte säker på att det är just ridning som lockar dig. Men undersök om det finns något stall i din närhet eller om du kanske kan få kontakt med någon här på Buke som du kan besöka och börja lära dig lite mer om hästar och deras hantering av.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Det skulle vara lättare att ge råd om du berättar vilken utbildning det är du har. Det finns en massa hästrelaterade jobb "out there".
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Hittade den här gamla tråden nu! Tack för svaren! Jag tog till mig det ni sa och fortsatte med det jag har pysslat med under en längre tid. Driver för närvarande en designstudio tillsammans med min kille.

Jag har börjat rida på ridskola och har precis börjat leta efter en medryttarhäst. Jag älskar verkligen hästeriet. Det har verkligen gett mig ny energi och ett starkt engagemang. Men som jag trodde och som ni också rådde mig, så hade jag nog inte orkat jobba med hästar på heltid. Det hade ju liksom tagit udden av det som är roligt :) Så stort tack för att ni hjälpte mig att fatta rätt beslut!
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Spontant så tror jag att du har väldigt svårt att få bra jobb i hästbranschen om du inte har någon erfarenhet, även om du går en utbildning. Så, behåll ditt gamla jobb, skaffa dig hästerfarenhet och se vart det leder längre fram, tycker jag.
 
Sv: En dröm som går i uppfyllelse... eller?

Spontant så tror jag att du har väldigt svårt att få bra jobb i hästbranschen om du inte har någon erfarenhet, även om du går en utbildning. Så, behåll ditt gamla jobb, skaffa dig hästerfarenhet och se vart det leder längre fram, tycker jag.

Det är smart att läsa tråden innan man svarar.

TS har precis svarat att hon behåller sitt arbete och har hästarna som hobby.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 078
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 273
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 000
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp