En dragbilsfråga till

Tahari

Trådstartare
Står i begrepp att köpa ny dragbil. Jag kan på en gång säga att jag inte kommer ta B/E kort utan vill köra på mitt B kort.
De modeller jag fundera på är samtliga från tidigt 2000-tal, alltså inga nya bilar och min budget ligger runt 40000.
Så vad har ny att säga om följande
SAAB 9-3
Ford Mondeo
Audi A6
Toyota Avensis
Passat
Jag vet att det finns en massa trådar om samma sak men jag tycker inte jag kan läsa mig till så mycket om dessa bilar utan trådarna tenderar att landa i
B/E kort eller stadsjeepar vilket jag inte vill ta eller ha.
 
Sv: En dragbilsfråga till

Jag har en Volvo S70 får dra strax över 1500 på B kort... (99)

Saab är helt okej att dra med, dock något klena...
 
Sv: En dragbilsfråga till

Då jag saknar drag på min Volvo så används sambons Passat (06:a) som dragbil, den får vi dra 1500 med på B-kort. Tycker den är lite för svag och våran är dessutom sportlåg från fabrik :banghead: MYCKET opraktiskt.

Kika kanske på V70? En del får du dra 1500 med på B-kort. Alt Subaru? 4hjulsdrift, bra dragbilar och ibland kan man hitta fynd..
 
Sv: En dragbilsfråga till

Tack för svar.
Jag har haft en volvo v70 men tyckte den var väl törstig vid vardagskörningen (utan släp). Subaru hade så klart varit en dröm men tyvärr är ju utbudet lite begränsat med min budget
 
Sv: En dragbilsfråga till

V50 då? Nu har jag en 05a men en äldre modell kanske skulle kunna funka det med? På min får jag dra 1500 på B-kortet och då har jag den stora 2,4 L motorn på den.
I vardagskörningen snittar den på 0,7L/mil (i stan med mycket start/stopp osv), men långkörningar får man ner den på 0,65 utan större problem. Utan släp alltså. Jag har långt till stallet (strax över 4 mil enkel) och 4 km till jobbet och snittar på 0,68-0,69 enligt bilens datorsystem. Ingen aning om vad den drar med släp på då jag inte har krok på min.

Tycker den är väldigt trevlig att köra, lagom stor osv.
 
Sv: En dragbilsfråga till

A6, 2,4 liters bensinare, Quattro, år 2002. Ligger inom din budget.

Jag har sportchassit på min, vilket kan vara lite opraktiskt vid snövallar och lervälling men den tar sig fram där inte underredet riskerar att ta i åtminstone. Jag drar bara 1300-kgs släp då bilen begränsas av sin egna höga vikt, och det klarar den ju galant, den permanenta fyrhjulsdriften ger bra stabilitet och en jämn färd, men den är inte vare sig vrålstark eller slö med/utan släp. väldigt trevlig att köra till vardags, V6-an ger den styrka och den har suverän stabilitet på eländiga vägar. Man uppskattar körningen både på autobahn och på rallybanan så att säga, känns att det är en välbyggd tysk där man inte tummar på köregenskaperna.

Det negativa då.... ekonomin fullkomligt suger. Dyr att serva. Dyr att laga. Dyr att äga. Svårfödd både vad gäller bensin och olja, och rost har börjat dyka upp på de flesta i samma årskullar, tämligen obarmhärtigt också. Hittar du ett bra exemplar och har en mekaniker inom familjen så kan jag nog ändå rekommendera en sådan bil. Jag har varit nöjd med min iaf.

V50, 1,8 liters bensinare
Sammanfattar med ett ord: NEJ.
Går att dra med om man har bra vägar, bra väglag och ett litet släp. Trött i backar, tycker den är riktigt tråkig att köra, instabil även utan släp. Jag grät nästan av lycka när jag fick min såld...:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: En dragbilsfråga till

Jag har en Honda CR-V som jag är nöjd med, min får dra 1600 på B-körkort. Dock får min bils dragkrok "bara" dra 1500 kg :).
 
Sv: En dragbilsfråga till

om du inte vill ta ekort finns faktiskt alternativet att ta utökat b långt mkt lättare attt ta än e och kan föränkla bilvalet betydligt.
 
Sv: En dragbilsfråga till

Jag har en Ford Mondeo 03:a och tycker den är kanon på alla vis! Innan jag flyttade hemifrån körde jag även mycket med mina föräldrars audi a4 quattro -02a och det var ju lite bättre ändå :)
 
Sv: En dragbilsfråga till

Vi drar också med en V50, den får dra 1530 kg (05:a, 2,4i bensinare) och gör det bra. Kompisarna som har en 9.5:a lånade vår Volvo och drog med när deras var på verkstad och de menade att det var enormt stor skillnad till Volvons fördel.
 
Sv: En dragbilsfråga till

V50 2.0 diesel.
Ligger bra på vägen, bränslesnål, aldrig kommit över 0,61 trots att jag ofta ligger 120-130 km/h :o
Klarar lätt att dra 1500 kg även i backar. Får dock köra på 5:an då. I jönköpingsbacken fick jag växla till 4:an, men då höll han 80 utan minsta problem.

Jag har nyss köpt bilen så för övrigt kan jag inte säga så mkt. Extremt pigg trots sina blygsamma 136 hästar.

Rent lagligt får den dra 1500.
Jag som är van vid äldre bilar och sprillans nya Toyota på jobbet tycker min V50 har rejält mkt bättre väghållningsegenskaper. Det trots att det är en 05:a som har gått 26 000.

Den är dock något dyrare än 40 i inköpspris. Jag betalade 64 för min. Men då är stora servicen precis gjord, där kamrem och partikelfilter är bytt. Viktigt att kolla upp så att detta är nästan nybytt, för det är dyyyyyyyrt att byta.
 

Liknande trådar

Fordon Motorlampan lyser på Subarun igen, batteriet börjar bli slut, jag tror bromsarna är paj igen. Verkstaden skrattar när jag kommer dit med...
Svar
16
· Visningar
1 035
Senast: Amha
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: Energi
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 718
Senast: lil-sis
·
Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp