En "diagnos"- två frågeställningar

N

neferra

Detta blir både en fråga och förhoppningsvis en diskussion också.

Jag var igår och besiktigade min tilltänkta nya häst. Vallack, 4 år, 175 i mkh.

Vid spattröntgen av haserna visade det sig att han, som veterinären uttryckte sig, var outvecklad i nedre glidleden i en av haslederna, dvs benytorna hade inte riktigt hårdnat ännu. Vet betonade att detta var inte en skada och inget hästen hade ont av (helt ren i rörelsemönstret och efter böjprov) utan var en naturlig tillväxtfas (om än ngt försenad i den leden, troligtvis pga att hästen är stor), och skulle se fullt normalt ut om allra längst 3-6 månader.
Hon gav mig rådet att inte anstränga hästen hårt, lätt arbete och ev betesgång, vilket jag ändå planerat, och röntga om i slutet på augusti för att se att skelettet hårdnar som det ska. Detta skulle enligt denna veterinär inte vara ett helt ovanligt fynd på röntgen av 3- och 4-åriga hästar.
Hon avrådde även från hårt arbete då det kunde uppkomma en skada då om jag hade otur.

Då till min fråga:
Är det en bra idé att ge denna häst St**lJoint? Ska ju vara rekommenderat i samband med tex läkning efter oseochondros-operation.

Och diskussionen:
Om det är som vet säger; att detta är ganska vanligt på unga hästar och det kan leda till en skada om det ansträngs,
Är det då desa hästar som, ifall de inte tar det lugnt som de "ska", får spatt eller hasledsinflammationer senare i livet? Detta hade ju tex aldrig upptäckts -förrän det hade vart för sent kanske- på denna häst, ifall den inte händelsevis röntgats just då.

Tack vare röntgen får jag chansen att så att säga vila ut detta medans det fortfarande räknas som en "tillväxtfas" och inte hunnit bli en skada?

Hur många unga hästar med sent utvecklade ledgångar räddas av sommarbete? Och hur många förstörs pga avsaknaden av ett?

Vill gärna ha igång en diskussion om detta då jag sen igår funderat en del på det och tycker ämnet är intressant.

Och bör tilläggas at jag ska köpa hästen (med en liten klausul om återköp i kontraktet)-den är väl värd att vänta ett litet tag på! :idea: ...skitfin! Och 4-årschampionatet är jag ändå en aning sent ute för känns det som :angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En "diagnos"- två frågeställningar

inga svar? och 45 som kollat?

tyckte själv detta var ganska intressant!

Det är väl ett för komplext ämne för flertalet här på Buke.
Men det är ytterst intressant, jag har ju en spatthäst.

Det är ju omöjligt att veta hur många hästar som räddats av ett längre sommaruppehåll... men helt klart intressant. Har själv en treåring som är 171 nu och som har ridits hela våren (2 ggr i veckan).

Nu går hon på sommarbete och ska vila ända fram till september -oktober har jag tänkt. Man har ju ofta hört att man ska ta det lite lugnare med storväxta hästar, det måste ju bl a bero på det här?

Samtidigt är det ju jättesvårt att hitta den gyllene medelvägen, rörelse är ju också nödvändigt för att skelettet ska utvecklas ordentligt.... Jag har mycket stora betesmarker som de går på maj- oktober, men under vintern är hagarna tyvärr lite mindre.

Nu när jag läste det här blev jag lite orolig för att jag ridit min unghäst för mycket i våras, hoppas verkligen inte det.

Senast ändrad:

Det är väl ett för komplext ämne för flertalet här på Buke.
Men det är ytterst intressant, jag har ju en spatthäst.

;)
ja, så kanske det är, men jag är glad att det inte kommer "onödiga" svar ändå, men tråkigt att det är så få som vill dela med sig av sin åsikt och sina erfarenheter i ämnet.

Det är ju omöjligt att veta hur många hästar som räddats av ett längre sommaruppehåll... men helt klart intressant. Har själv en treåring som är 171 nu och som har ridits hela våren (2 ggr i veckan).

Nu går hon på sommarbete och ska vila ända fram till september -oktober har jag tänkt. Man har ju ofta hört att man ska ta det lite lugnare med storväxta hästar, det måste ju bl a bero på det här?

Samtidigt är det ju jättesvårt att hitta den gyllene medelvägen, rörelse är ju också nödvändigt för att skelettet ska utvecklas ordentligt.... Jag har mycket stora betesmarker som de går på maj- oktober, men under vintern är hagarna tyvärr lite mindre.

Nu när jag läste det här blev jag lite orolig för att jag ridit min unghäst för mycket i våras, hoppas verkligen inte det.

ja, skelettet måste ju växa under viss belastning för att hålla för belastning i framtiden, men belastningen måste samtidigt vara skonsam för lederna.

som veterinären sa till mig- lätt arbete och betesgång går utmärkt, men tyngre ansträngningar kan ge skada. men det är väl aktuellt för alla unga hästar? som du säger, den gyllene medelvägen är nog väldigt individuell.
denna fyraåring är mkt välutvecklad och balanserad med stor kapacitet och hade inte röntgen gjorts hade jag definitivt tränat och tävlat med sikte på 4årschampionat och kvalitetsbedömning och gett en ngt kortare sommar vila då han vilat i perioder under våren oxå och inte gått speciellt hårt.

det låter inte som din treåring har gått för hårt. ditt upplägg verkar vettigt tycker jag.

men jag kan ju säg att i framtiden kommer jag ALLTID röntga unghästar innan det är dax att börja bli ridna.

Var var du och röntgade någonstans? Vad är det för häst du ska köpa? Låter jättefin.

Var var du och röntgade någonstans? Vad är det för häst du ska köpa? Låter jättefin.

hos systrarna i ängelholm du vet ;)

e:cagancho-royal conductor xx, fux, stoor, men nätt i typen. den är verkligen jättefin, men vi får se om det blir köp nu, det låter på försäkringsbolaget (ås**-bj**e) som om det kommer bli reservationer, så vi får se...:cry: det lät verkligen inte som det från besiktande vet (jag frågade mkt specifikt om just reservationer), men när förs.bolaget frågade samma vet, så rekommenderade hon reservation, så vi får se hur det blir. har haft den hemma i ett par månader och utbildat den och blev så kär att jag bestämde mig för att köpa...och så detta. liten kalldusch kändes det som.

Hehe, ok misstänkte att det var där. Har du köpt hästen av A.A.? Känner igen stammen tycker jag. Hoppas inte det blir reservationer på försäkringen.

...och dessutom frågade jag vet hur snabbt han kan vara igång igen, och på henne lät det som att det skulle gå finfint att gå kvalitets iallafall, så varför hästen då skulle få en halvårslång reservation känns konstigt. men det kan jag ju förstå kanske.

men jag vill så gärna ha denna hästen, den är helball ;)

Hehe, ok misstänkte att det var där. Har du köpt hästen av A.A.? Känner igen stammen tycker jag. Hoppas inte det blir reservationer på försäkringen.

jepp, typ, köpt av MW. eller inte köpt.
veterinärer är skumma ibland.

Hoppas du kan köpa den ändå, eller lite senare kanske, med nya röntgenplåtar? Det låter som om du verkligen vill ha hästen :)

Jag köpte en häst 9 år, har ridit honom i ett år nu. Han fick problem med sina bakknän som 5-åring pga att lederna inte var slutna. Vid röntgen visade det sig att han var sent utvecklad, var som en 3-åring. Han fick en chans till hos mig och det verkar gå vägen! En supertrevlig häst! Det är inte lätt att veta hur det är med unghästar, de kan ju se helt färdiga ut men ändå inte vara det. Lönar sig säkert med viloperioder i längden.
Tar det väldigt lugnt med min 3-åriga frieser som växer så det knakar. Har i princip bara vant henne att ha nån på ryggen i skritt o trav i skogen, det får ta sin tid! (Ja det är Stella):)

:) Men hej! Hur stor är hon nu? Kul att hon börjat växa, det är ju roligt om det blir lite storlek på dem.

vad kul att höra att det gick så bra för din häst!

men det bekräftar ju ytterligare min teori om att alltid röntga unghästar... är din häst alltså 9 år nu? och röntgades som 5årig? och är inte riktigt färdig ännu? det lät väldigt länge...
förstod jag kanske fel?

Rörde till det lite kanske! :D Han röntgades när han var drygt 5år. Då var han som en 3-åring i skelett och leder (lederna var inte helt slutna) Man behandlade knäna och spolade dom. Sen stod han mer eller mindre i 3 år (tidsbrist), sen köpte jag honom. En chansning men alla papper var på bordet så jag visste vad jag gjorde. Han mår prima idag!
Han är jättefin i kroppen så jag förstår att det var lätt att luras att tro att han var färdigvuxen!

ah, okej, då förstår jag :idea:

jag tyckte det lät som om hästen stått i 4 ÅR för attd et skulle växa ihop, men det var alltså fel.
hur länge tog det för denna häst att bli färdigvuxen?

för "min" häst rekommenderades ingen behandling, utan vet sa att detta kommer växa till sig och se normalt ut om senast 6 mån.

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka