EM i hoppning

Från dagens DN. Jag som aldrig ser någon annan sport än ridsport kan inte bedöma det han skriver.
IMG_5425.webp

Håller verkligen inte med honom. Tycker att krönikor nuförtiden mest handlar om vem som kritisera på giftigaste sätt och slå sig för bröstet att just deras analys är mest träffsäker.
Först är han sur över att de är patriotiska och håller på svenskarna, sen klagar han på att de ondat över att tysken river så att "vi" (vem skriver ens så i sportsammanhang?!) ligger bättre till?
Det där kändes bara middle aged white man -gruff för att han kan, hans favoritsport inte var förstarubrik och det råkade vara ridsport som äntligen fick lite TVtid?
Nä, gör om, gör bättre, DN!

Jag håller inte med honom! Hade varit mycket tråkiga kommentatorer om de inte hejade på Sverige och bara var helt neutrala! Jag tycker nog att de är rätt objektiva. De bedömer varje tävlande för sin prestation först och främst även om de självklart hejar på Sverige.

Dessutom så tycker jag nog att även andra sportkommentatorer också hejar på sitt lands tävlanden. Björe och Wallberg är inte det minsta unika i det! Det finns ju många klassiska klipp med kommentatorer som skriker i högan sky när det går bra för Sverige i sport.

Senast ändrad:
Tycker det är spännande att han påstår att de skulle vara ovanligt mycket patriotiska. Jag har hört gått om sportkommentatorer som nästan jublat när en motståndare missat så att Sverige haft chans på bättre resultat. Eller som jag kommer ihåg från (vad jag tror var) damhockeyn i nått vinter-os: "Hon slog vår målvakt!", "Ja, men nu slog ju en av våra spelare till henne först", "Det skiter jag i, de rör inte vår målvakt"
Men oj vad hemskt att de firar lite att Sverige säkrat guldet innan de säger hur synd det är att det gick så dåligt för en annars duktig ryttare :grin:

Jag håller inte med honom! Hade varit mycket tråkiga kommentatorer om de inte hejade på Sverige och bara var helt neutrala! Jag tycker nog att de är rätt objektiva. De bedömer varje tävlande för sin prestation först och främst även om de självklart hejar på Sverige.

Dessutom så tycker nog att även andra sportkommentatorer också hejar på sitt lands tävlanden. Björe och Wallberg är inte det minsta unika i det! Det finns ju många klassiska klipp med kommentatorer som skriker i högan sky när det går bra för Sverige i sport.
Tex Christian Olsson. Men han hyllas bara. Är väl som vanligt bara lite hederligt kvinnohat.

Är glad att ridsporten fortfarande är styvmoderligt behandlat av sport Sverige trots en stor potentiell grupp tittare, så SVT får ha kvar rättigheterna och vi kan fortsätta titta på svtplay. Trots kommentatorerna. Även om jag håller med om att de blivit lite bättre skulle jag gärna sett någon som Lars Christensen kommentera hoppningen. Jag tycker nog också att dressyren är värre kommentatorsmässigt.

Jag kollar på väldigt mycket sport och skulle nog säga att dom inte är i närheten av så patriotiska som andra kommentatorer. Själv gillar jag när det är känslor med istället för enbart neutralt referat. Har många fina minnen där kommentatorerna tappat rösten för att dom skrikit så mycket av lycka.

Tittar en del på annan sport och jag gillar när kommentatorerna visar sig vara människor och blir patriotiska. Till exempel friidrott, simning och skidor där brukar kommentatorerna bli väldigt exalterade. Gör mig inte ett dugg, jag gillar det. Krönikor brukar jag sällan bry mig om det är en persons åsikter och det verkar mest vara ett sätt att skrika högst.

Känns också lite avslöjande att han skriver att dom egentligen tänker "äntligen rev den där feta tyska gubbjävlen" när det var en ung kvinnlig ryttare som red när nedslaget som garanterade guldet kom.
Och sen genast berättar hur hemskt det är att de inte visade fotboll istället.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter EM i hoppning för young rider, junior och children är igång, så här följer du mästerskapet.
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i hoppning går 16-20 juli 2025 och nu står det klart att mästerskapet kommer äga rum i spanska A Coruña.
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mästerskapen duggar tätt under sommaren. Denna vecka avgörs bland annat EM i hoppning för ponny i belgiska Opglabbeek. Ifjol blev det...
Svar
0
· Visningar
82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges Victoria Jensen hoppade hem ett brons i Belgien när de individuella medaljerna i ponny-EM i hoppning fördelades på söndagen...
Svar
0
· Visningar
96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka