eltråden ger ej stötar..

lis1e

Trådstartare
min eltråd är lite lustig.
hunden fick en stöt av tråden första gången vi hade aggregatet. sen flyttade vi anordningen och nu verkar det som om han inte får stötar när han springer under tråden (för att hämta mellanmål).
vi har provat staketet med en mätare och där är mellan 9000 och 3000 volt(?) på den. och det ska tydligen vara helt ok ström. men varför får han ingen stöt? har han blivit resistent mot stötar nu eller vad är det frågan om?

ska kanske tillägga att vi har ett aggregat som går på batteri.

Sv: eltråden ger ej stötar..

va är det för häst.. ?? jag hade en shettis som sköthäst och hon hade så mkt ludd på öronen å så mkt pannlugg, att hon bara kunde gå rätt igenom.. fast detta kasnke inte är nån shettis eller liknande å då vet jag inte va som kan vara fel.. :confused:

nja det var ju hunden som inte får stötar..
annars är det ett vbl o ett kbl

lis1e skrev:
min eltråd är lite lustig.
hunden fick en stöt av tråden första gången vi hade aggregatet. sen flyttade vi anordningen och nu verkar det som om han inte får stötar när han springer under tråden (för att hämta mellanmål).
vi har provat staketet med en mätare och där är mellan 9000 och 3000 volt(?) på den. och det ska tydligen vara helt ok ström. men varför får han ingen stöt? har han blivit resistent mot stötar nu eller vad är det frågan om?

ska kanske tillägga att vi har ett aggregat som går på batteri.
I 90 fall av 100 är det jordproblem. Antingen är det så torrt att hunden inte blir jordad och får då ingen stöt eller så har du dålig jordning på aggregatet. Det senare ser du om du får utslag när du mäter ström eller spänning på jordspettet. HH

Den uppmätta spänningen på staketet på 3000 - 9000 V(!) är mer än nog för att normalt ge en kraftig stöt.
Orsak kan t ex kanske vara dålig jordning mot tassarna, tjock isolerande päls, hunden kryper under (bokstavligen) tråden, passerat mellan pulserna, torr kropp (???).
Skriver det sista eftersom jag sett ett barn stå och hålla i aktivt (3000V) elrep utan att reagera. Normal mark, fuktighet och vanliga skor. Ingen begrep något!

LIA

tror vissa barn inte kan få stötar. min svägerskas son höll i ett elrep och sa att det inte kändes ngt när min sambo fick sig ngr smällar!

han kryper inte under tråden (hunden) utan han nuddar vid den HEEEELA tiden när han springer in i hagen. jätteskumt. får prova att byta spetten i jorden. eller sätta i ett till.

Om det stämmer, som du skrivit längre upp, gör fler jordspett ingen skillnad. 9.000 Volt på ett staket och med ett batteriaggregat låter lite mycket!? Har du kollat så instrumentet fungerar som det ska?

Konstigt med barnen. Är det bara barn som fungerar så? Vad beror det på? "Torra" i kroppen? :confused:

Prova att blöta ner hunden och få den sedan att krypa under tråden. Dvs, om en stöt är något du eftersträvar!

LIA

Har du mätt från nedre tråden ner till marken? Eller mellan vilka punkter har du mätt?
Det kan ju helt enkelt vara taskig kontakt i jorden, och då sluts inte kretsen.
Annars kan hunden som sagt ha isolerande tassar, om han är torr och knaprig under dem. Hästen har ju metallskor så om det är det som är problemet så lär inte hästen smita ändå :D.

Sätt jordspetten mer än 1 meter ifrån varandra och vattna jordspetten regelbundet om det är torrt ute. Jordspetten ska helst ner 1 meter i marken annars bör man sätta fler spett och ju blötare marken är desto bättre jordning. Även kopplingen från matarsladden till själva stängslet är viktigt, finns speciella sådana att köpa.

MVH Ann (ständig stängselbyggare sommar som vinter)

LIA skrev:
Om det stämmer, som du skrivit längre upp, gör fler jordspett ingen skillnad. 9.000 Volt på ett staket och med ett batteriaggregat låter lite mycket!? Har du kollat så instrumentet fungerar som det ska?

Konstigt med barnen. Är det bara barn som fungerar så? Vad beror det på? "Torra" i kroppen? :confused:

Prova att blöta ner hunden och få den sedan att krypa under tråden. Dvs, om en stöt är något du eftersträvar!

LIA

instrumentet ska funka ordentligt. men pulserna ger ju olika spänning varje gång. den börjar på 8-9 och går neråt..

lite taskigt att låta hunden prova att staketet funkar!! ;)

Mitten skrev:
Har du mätt från nedre tråden ner till marken? Eller mellan vilka punkter har du mätt?
Det kan ju helt enkelt vara taskig kontakt i jorden, och då sluts inte kretsen..

huh? nedre tråden till marken?

vi har ju mätt på både övre och undre tråden...

men jag tror faktiskt det har med spätten som gör det . ska fixa större/längre..

annkristina skrev:
Sätt jordspetten mer än 1 meter ifrån varandra och vattna jordspetten regelbundet om det är torrt ute. Jordspetten ska helst ner 1 meter i marken annars bör man sätta fler spett och ju blötare marken är desto bättre jordning. Även kopplingen från matarsladden till själva stängslet är viktigt, finns speciella sådana att köpa

jag sa det till sambon oxå, att dom ska ner säkert en halv meter i jorden! nu har vi ju bara distansisolatorer nertryckta i marken för att det var vad vi hade hemma. sen har vi vanlig eltråd mellan aggregatet och staketet..

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 254
Övr. Hund Nu kommer jag här igen med en tråd angående mina föräldrars odåga till pudel.. Det är så att jag är fullständigt färdig och har ingen...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
T
Anläggning Hej på er alla! Jag har ett inte helt ovanligt vinterproblem - för mycket snö för att hästarna ska få en stöt av elstängslet. Vi har...
Svar
4
· Visningar
1 247
Senast: Nanook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV