Elstängsel problem....

aldente

Trådstartare
Jag har ett väl jordat kraftigt stängselaggregat. Det är full ström ut ur agregatet men det är knappt mätbart i staketet.

Det tickar i alla högtalare i huset och är full kräm i duschkranen i källaren.

Det är 80 meter mellan stallet(där aggregatet är) och huset.

Vad i :devil: :cry: är fel, jag blir snart galen:confused: ??
 
Sv: Elstängsel problem....

Jorden! Något har blivit fel, kanske nu i vinter eller i samband med att det töar. Så kolla så att allt verkligen är helt och bra. För detta är ett typiskt tecken på att något är fel. Själv får vi det på sommaren när det blir torrt ute då räcker våra jordspett inte till.
 
Sv: Elstängsel problem....

Är det jorden till staketet eller till huset som är problemet?
 
Sv: Elstängsel problem....

Om du inte har stora fel på hela ditt elnät, så är det jorden till stängslet som det är fel på.
 
Sv: Elstängsel problem....

Tack för svaret. Skall kolla om det hjälper att förbättra jorden då.
 
Sv: Elstängsel problem....

Både det och att den gamla inte blivit förstörd nu i vinter, om staketet har fungerat tidigare. Kolla också så att staketet verkligen är helt så att det inte är en trasig eltråd som ligger och jordar någonstans. Ellera att det har blivit så mycket vatten någonstans i hagen att det når upp till tråden. Fast det brukar inte höras i radion bara ta bort effekten från staketet.
 
Sv: Elstängsel problem....

*lånar*

Låter absolut som jordfel...Jorden är svår att få att fungera när det är tjäle i backen eller extremt torrt ute (sommar)
Eller har du som vi...blötsnö ända upp till undertråden? Då funkar det inget bra heller...

Vad har du för typ av "ledning" mellan aggregat och staket?

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elstängsel problem....

En trefas kabel med alla tåtarna kopplade....så det är väl dimensionerat.
 
Sv: Elstängsel problem....

Hjälper kanske inte så mycket, men kolla att tråden är fri och inte ligger emot något trä eller stolparna.
 
Sv: Elstängsel problem....

aldente igen skrev:
En trefas kabel med alla tåtarna kopplade....så det är väl dimensionerat.

Ja då ska det ju inte vara ledningen det är problem med... ville bara kolla eftersom en del tror att det går lika bra att ha vanlig hagtråd på vägen ut till hagen också...Det där med ström kan vara klurigt...:angel:

(söt kossa förresten :love: )

// M
 
Sv: Elstängsel problem....

Hjälper det om man häller vatten på jordspetten när det är torrt i backen????? :crazy:

Vill lära mig mera :)
 
Sv: Elstängsel problem....

Svaret är ja.

Men betydligt effektivare är det att gräva ner en ledare i marken till ett fuktigt ställe t ex dike eller gammal grävd brunn.

LIA
 
Sv: Elstängsel problem....

Det är så som jag märker att staketet är skadat.
För mig så har då staketet hamnat i marken av någon anledning.
Jag ser också om någon har laggt grindhantagen på backen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Det enda jag fattar angående elstängsel är att de antingen fungerar eller inte. Förra året köpte vi polar elband (plus i en ledare...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: kol
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 379
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 825
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp